(عکس) 10 خانه ژاپنی بسیار کوچک با معماری متفاوت

عکس 10 خانه ژاپنی بسیار کوچک با معماری متفاوت

داشتن خانه در ژاپن بسیار دشوار و گران است زیرا زمین کمیاب است و به همین دلیل خانه های کوچک در ژاپن بسیار محبوب هستند. این خانه های کوچک در زمین های بسیار کوچک توسط معماران جوانی ساخته شده اند که با چالش بودجه محدود مواجه بودند.

هزینه بالای زمین به این معنی است که معماران ژاپنی باید با استفاده از حداقل فضا، طراحی هوشمند و قیمت های مقرون به صرفه، نوآوری کنند و خانه های کوچک ژاپنی غیرعادی ایجاد کنند. در این مقاله با گلچینی از دیدنی ترین خانه های کوچک ژاپنی آشنا می شوید.

خانه هورینوشی

خانه هورینوشی که توسط کارگاه معماری میزویشی در سال 2011 تکمیل شد، در تقاطع جاده و رودخانه یک زاویه قائمه تشکیل می دهد. معماران می خواستند فضای موجود را به حداکثر برسانند و در عین حال حس نزدیکی به رودخانه را ایجاد کنند. خانه هورینویشی توسط زوجی با یک فرزند خردسال در توکیو ساخته شد.

اتاق خواب اصلی و حمام در طبقه همکف و همچنین پارکینگ در فضای باز در زیر پسوند طبقه اول واقع شده است. طبقه اول شامل آشپزخانه، اتاق غذاخوری و اتاق نشیمن با پنجره های بزرگ مشرف به رودخانه است.

طبقه دوم زیر سقف، فضایی را برای یک انبار کوچک باز می کند که یک اتاق بازی نیز هست.

مساحت زمین: 52 متر مربع

مساحت: 55 متر مربع

خونه نادا

(عکس) 10 خانه ژاپنی بسیار کوچک با معماری متفاوت

این خانه در هیوگو توسط گروه معماری فوجیوارامورو در یک حومه مسکونی واقع شده است. مساحتی که خانه در آن ساخته شده است بیش از 37 متر مربع نیست. این خانه مرتفع متعلق به یک خانواده چهار نفره است.

یک منطقه مرکزی عمیق ساختار خانه را تشکیل می دهد و ترکیب مواد (گچ، چوب، شیشه) اجازه می دهد تا نور کافی وارد خانه شود.

طبقه همکف دارای یک پارکینگ، ورودی یک Genkan ژاپنی (ورودی سنتی ژاپنی) و حتی یک انبار بزرگ در زیر آن است. در طبقه اول آشپزخانه، اتاق غذاخوری، اتاق نشیمن و بالکن وجود دارد. اتاق ها در طبقه دوم هستند و یک راه پله دسترسی به تراس پشت بام را فراهم می کند.

مساحت زمین: 37 متر مربع

متراژ بنا: 22 متر مربع

مساحت: 63 متر مربع

صفحه اصلی 63.02 درجه

(عکس) 10 خانه ژاپنی بسیار کوچک با معماری متفاوت

این خانه 63.02 درجه در منطقه مسکونی ناکانو در غرب توکیو قرار دارد. این خانه که به عنوان یک آپارتمان و دفتر کوچک عمل می کند و برای اجاره ارائه می شود، در سال 2007 توسط معمار جو ناگاساکا و معماری اسکیماتا تکمیل شد.

نمای ساختمان دارای شیب 63.02 درجه است و همین شیب دلیل نامگذاری خانه است. این شیب بی‌سابقه به شما امکان می‌دهد دیدی بدون مانع و گسترده داشته باشید. ماده اصلی این سازه سیمان است.

خانه 63.02 درجه در سه طبقه ساخته شده است: در طبقه همکف آپارتمان اصلی (آشپزخانه، اتاق غذاخوری، حمام)، در طبقه دوم اتاق نشیمن و در طبقه سوم دفتر کار است که قابل تبدیل به یک اتاق اتاق خواب

مساحت زمین: 49 متر مربع

مساحت ساخت: 24.5 متر مربع

مساحت: 71 متر مربع

خانه فوق العاده کوچک

(عکس) 10 خانه ژاپنی بسیار کوچک با معماری متفاوت

این خانه بر روی فضای پارکینگ ضروری در منطقه ای پر جنب و جوش از پایتخت ژاپن ساخته شده است. آقای موریا با مادرش در این خانه زندگی می کند و مبلغ کمی را صرف ساخت و ساز کرده است. بودجه این خانه 500 دلار بود!

در طبقه همکف جای پارک وجود دارد (برای خرید خودرو در ژاپن پارکینگ اختصاصی الزامی است). اتاق نشیمن و آشپزخانه در طبقه اول قرار دارد و طبقه دوم برای اتاق خواب طراحی شده است. برای درک بهتر اندازه این خانه نسبتا کوچک باید به تصاویر توجه کنید.

مساحت زمین: اندازه مساحت پارکینگ

مساحت نشیمن: 30 متر مربع

خونه ابیکو

(عکس) 10 خانه ژاپنی بسیار کوچک با معماری متفاوت

خانه آبیکو با فضای آینده نگرانه خود توسط گروهی از معماران آتلیه فیوز طراحی شده است. این خانه در استان چیبا در نزدیکی توکیو واقع شده است. مشتری خانه‌ای می‌خواست که شبیه یک گالری هنری باشد و سیمان مصالح اصلی آن باشد. خانه آبیکو خانه یک زوج جوان است.

برای حمایت از سازه بتنی باید از یک میله چوبی استفاده می شد. از آنجایی که این روش هزینه ها را افزایش می داد، معماران اطمینان حاصل کردند که ردپای خانه تا حد امکان کوچک باشد. قسمت فوقانی خانه به منظور تثبیت ساختمان به صورت یک کنسول (یک طرف متصل به دیوار) ساخته شده است. دیوارها و سقف در حجم های مختلف طراحی شده و سطوحی سه بعدی با اشکال منحنی ایجاد کرده و تماماً از بتن ساخته شده است. تقسیم فضای داخلی منجر به انعکاس نور طبیعی شد که باعث افزایش دید فضا شد.

مساحت زمین: 101 متر مربع

متراژ بنا: 48 متر مربع

مساحت نشیمن: 80 متر مربع

خانه قطره خوش شانس

(عکس) 10 خانه ژاپنی بسیار کوچک با معماری متفاوت

این خانه در Setagaya، توکیو است. طراحی شده توسط Atelier Tekuto. این خانه ذوزنقه ای شکل که بر روی خرابه های یک مزرعه ساخته شده است بسیار عجیب است. یک زوج جوان و گربه شان در آن زندگی می کنند.

ساختار فولادی و پلاستیک تقویت شده با الیاف به نور اجازه ورود به ساختمان را می دهد و در عین حال حریم خصوصی ساکنان را حفظ می کند. بخشی از خانه از فضای زیرزمینی برای صرفه جویی در فضا استفاده می کرد. نمای خانه 3.2 متر عرض دارد و به طرف مقابل باریک می شود. همین امر در مورد ارتفاع سقف نیز صدق می کند که در ضلع جنوبی (ورودی خانه) به 29.3 متر می رسد و در ضلع شمالی کاهش می یابد. طبقه زیرزمین شامل اتاق نشیمن، آشپزخانه و حمام است که از درب ورودی (رو به جنوب) شروع می شود. در انتهای شمالی یک در پشتی وجود دارد که به یک راه پله کوچک سفید منتهی می شود. طبقه همکف برای ورود به سطح خیابان حفظ شده است. در نهایت، طبقه دوم شامل اتاق خواب و فضای ذخیره سازی است.

مساحت زمین: 58 متر مربع

متراژ بنا: 22 متر مربع

مساحت: 61 متر مربع

خانه موریاما

(عکس) 10 خانه ژاپنی بسیار کوچک با معماری متفاوت

خانه موریاما در منطقه محبوب توکیو است و توسط SANAA ساخته شده است. این مفهوم معماری مدرن 10 جلد مستقل با ارتفاع و اندازه های مختلف را ارائه می دهد. این خانه توسط چند نفر مشترک است. از دیگر ویژگی های این اقامتگاه که ساختمان های زیادی را در بر می گیرد این است که راه های ارتباطی اتاق های خانه و فضاهای سبز کوچک به روی عموم باز است.

بقیه ساختمان ها در متراژهای مختلف اجاره داده می شوند.

فضای نشیمن: هر یک از فضاهای پیش ساخته بین 16 تا 20 متر مربع می باشد.

انعکاس خانه معدن

(عکس) 10 خانه ژاپنی بسیار کوچک با معماری متفاوت

این خانه که توسط Atelier Tekuto ساخته شده است در یک منطقه مسکونی در پایتخت ژاپن واقع شده است. پس از درخواست کارفرما برای یک گاراژ سرپوشیده با فضای قابل استفاده، معماران از کلمات “معدنی” و “انعکاسی” به عنوان مفاهیم راهنما استفاده کردند.

جنبه “معدنی” دلالت بر انتزاع دارد: بسته به نور یا زاویه، خانه نیمه شفاف یا مات می شود. «بازتاب» درباره درک فضا است. نتیجه ترکیب سه عامل (شفافیت، شفافیت، کدورت) این است که فضای داخلی بازتابی بصری را به نمایش می گذارد. آشپزخانه و کانتر و پله ها به دلیل ساختار کاربردی شان با فرم انتزاعی همه کاره خانه در تضاد هستند.

مانند خانه لاکی دراپز، زیرزمین این خانه (زیر سطح خیابان) به اتاق خواب ها اختصاص دارد. جلوی درب ورودی در طبقه همکف (سطح خیابان) پارکینگ و انبارهای مختلف وجود دارد. در طبقه اول یک اتاق نشیمن (آشپزخانه، غذاخوری، اتاق نشیمن) و حمام و در طبقه دوم یک انباری وجود دارد.

مساحت زمین: 44 متر مربع

متراژ بنا: 31 متر مربع

مساحت: 86 متر مربع

خانه قاب آسمانی

(عکس) 10 خانه ژاپنی بسیار کوچک با معماری متفاوت

یکی دیگر از کارهای آتلیه تکوتو این خانه در منطقه آئویاما توکیو است. این ویژگی خاص حول مفهوم “قاب کردن آسمان” ساخته شده است. آتلیه تکوتو علاوه بر در نظر گرفتن خواسته های خاص مشتری، بر مفهوم رابطه بین طبیعت و انسان های ساکن در مناطق شهری نیز تمرکز دارد.

آسمان تنها عنصر طبیعی در دسترس ساکنان شهری است و نورگیر مرکزی به عنوان رابط بین طبیعت و ساکنان شهری عمل می کند. حجم خانه با توجه به محدودیت ارتفاع و اندازه پنجره با توجه به حداکثر اندازه ممکن برای ساخت و ساز انتخاب می شود.

بنا به درخواست مشتری، یک زیرزمین با یک گاراژ فضای اضافی را فراهم کرد. در طبقه همکف اتاق خواب اصلی و حمام وجود دارد. طبقه اول که به لطف پنجره مرکزی نور زیادی دریافت می کند، برای اتاق نشیمن و غذاخوری در نظر گرفته شده است و در نهایت در طبقه سوم، یک انبار کوچک با اتاق کودک وجود دارد.

مساحت زمین: 69 متر مربع

متراژ بنا: 38 متر مربع

مساحت: 77 متر مربع

خانه آجری سلولی

(عکس) 10 خانه ژاپنی بسیار کوچک با معماری متفاوت

یکی دیگر از آثار آتلیه تکوتو، خانه آجری سلولی است که برای یک زن و دو فرزندش در توکیو ساخته شده است. مشتری که یک طراح هم بود، یک اقامتگاه فوق العاده می خواست. مفهوم این خانه روی هم چیدن جعبه های فولادی است.

با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی، عمق جعبه ها در 300 میلی متر باقی مانده است: در تابستان آجرها نور خورشید را کاهش می دهند، در زمستان آن را به خوبی توزیع می کنند. جعبه های فولادی با پوشش لعاب سرامیکی به طور خودکار گرمای تابستان را تنظیم می کنند.

دغدغه اصلی معماران ایجاد عمق فضایی بود. دیوارهای داخلی در چندین لایه ساخته شده بودند تا از صاف به نظر رسیدن فضای داخلی جلوگیری شود. اضافه شدن پانل های شفاف، شفاف و مات بین جعبه ها، دست ساکنان ساختمان را برای تنظیم نحوه ورود نور به سازه باز می گذارد.

یک انباری در زیرزمین وجود دارد. ورودی طبقه همکف به اتاق نشیمن و غذاخوری باز می شود. کمی زیر اتاق نشیمن اولین اتاق خواب است. یک راه پله مارپیچ به طبقه دوم منتهی می شود، جایی که حمام پشت یک اتاق غیر کاربردی پنهان شده است. در کنار حمام یک بالکن کوچک مشرف به نما وجود دارد. طبقه سوم به دو اتاق کودک و یک انبار کوچک تقسیم شده است.

مساحت زمین: 86 متر مربع

متراژ بنا: 33 متر مربع

مساحت: 85 متر مربع