فیزیوتراپی؛ چتر برای کنترل درد بیماران

فیزیوتراپی؛ چتر برای کنترل درد بیماران

انتخابتو، فیزیوتراپی روشی موثر برای بهبود کیفیت زندگی افرادی است که با مشکلات حرکتی یا درد مواجه هستند، این درمان خدماتی است که به افراد کمک می کند قدرت و انعطاف بدن خود را افزایش داده و عملکرد بدن را بهبود بخشند. تحت هدایت و نظارت یک فیزیوتراپیست انجام می شود و شامل معاینه، تشخیص، برنامه ریزی درمان، مداخله و ارزیابی است.

فیزیوتراپی می تواند به بهبود حرکت، آسیب های عضلانی و ارتوپدی، تقویت عضلات و افزایش انعطاف پذیری افراد کمک کند و از اهمیت این روش درمانی می توان در ارتقای کیفیت زندگی و افزایش رضایت بیماران مبتلا به مشکلات جسمانی اشاره کرد.

فیزیوتراپی با تعیین و افزایش ظرفیت های حرکتی برای بهبود، پیشگیری، درمان و توانبخشی سروکار دارد، یک فیزیوتراپ خوب با هماهنگی پزشک بیمار، خانواده و افراد مرتبط با بیمار کیفیت زندگی بیمار را بهبود می بخشد تا بتوانند حرکت را بهبود بخشند. با استفاده از دانش و مهارت عالی فیزیوتراپیست در ایجاد اهداف مورد نظر، ظرفیت های بیمار را ارزیابی می کند و به نتایج مطلوب می رسد.

هدف فیزیوتراپی کاهش درد بیماران است.

جاوید مستمند، رئیس دانشکده علوم توانبخشی و مدیر گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به رشته فیزیوتراپی و حوزه های مختلف آن گفت: فیزیوتراپی یکی از شاخه های توانبخشی است که مانند سایر اعضای تیم توانبخشی به نظام سلامت کمک می کند و در واقع فیزیوتراپی یکی از شاخه های توانبخشی است. سنگ بنای نظام سلامت، استفاده از روش‌های فیزیکی، مکانیکی، الکتریکی و ورزش درمانی است که در این روش‌ها فیزیوتراپیست سعی می‌کند برخی از اختلالات و ناهنجاری‌هایی را که بیمار با آن مواجه می‌شود، کنترل و درمان کند. در واقع فیزیوتراپیست پس از معاینه دقیق به مشکلات بیمار می پردازد که به نوبه خود مشکلات را کنترل و درمان می کند.

وی با هدف اصلی فیزیوتراپی اضافه می کند: اولین موضوع مهم در فیزیوتراپی کاهش و کنترل درد بیماران است که در این زمینه ممکن است نیاز به کنترل تورم و التهاب در قسمت های مختلف بدن بیمار باشد و مورد دیگر بحث دیگری است. . مشکل محدودیت حرکت است. این فرد است که پس از بی حرکتی طولانی مدت یا پس از اعمال جراحی مختلف بر روی بدن بیمار، به احتمال زیاد دچار این محدودیت ها می شود و وظیفه فیزیوتراپیست رفع این محدودیت ها برای بیمار است.

مدیر گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهداشت اصفهان می گوید: یکی دیگر از موضوعاتی که در حوزه فیزیوتراپی وجود دارد، تقویت عضلات بدن بیمار، تقویت عضلات ضعیف شده و اطمینان از عملکرد صحیح بدن به دلیل ضعف این عضلات است. اگر اعضای بدن بیمار از بین رفته باشد، آخرین مرحله فیزیوتراپی بهبود تعادل بدن است. فیزیوتراپیست ها این دسته از بیماران را امتحان می کنند که به دلایل مختلف مانند بیماری های عصبی تعادل خود را از دست می دهند و خطر افتادن در آنها افزایش می یابد. مشکلات این گروه بیمار را حل کنید.

بیایید با حوزه های درمانی فیزیوتراپی آشنا شویم

وی با بیان اینکه فیزیوتراپی می تواند در درمان بسیاری از ضایعات و صدمات وارده به بدن بیمار کمک کند، می گوید: یکی از بیماری هایی که بسیار شایع است و فیزیوتراپی می تواند بسیار به بیمار کمک کند، بیماران در شاخه هستند. در شکستگی ها و بیماری های ارتوپدی نیز به فیزیوتراپیست نیاز است و موارد دیگری مانند کمردرد، شانه و زانو درد که بسیاری از افراد در مورد آن سردرگم هستند نیز در این نواحی گنجانده شده است.

مستمند در خصوص فیزیوتراپی مشکلات ناشی از بیماری های عصبی می گوید: بیماری های اعصاب گروه دیگری از بیماری ها هستند و طیف وسیعی از بیماران مانند بیماران پارکینسون، بیماران ام اس و افرادی که سکته کرده اند به این بیماری ها مبتلا هستند و نیمی از بدن آنها فلج یا فلج است. نیمی از آنها فلج می شوند و گروهی از بیماران عصبی ایجاد می کنند که برای رهایی از مشکلات خود نیاز به درمان فیزیوتراپی دارند.

ادامه می‌دهد: یکی دیگر از حوزه‌های درمان فیزیوتراپی، ناحیه زنان و اختلالات کف لگن است که با توجه به شرایط بارداری، بسیاری از زنان در دوران بارداری و پس از تولد دچار بی‌اختیاری ادرار و مشکلات گوارشی می‌شوند. زنان درمان های مناسبی در زمینه فیزیوتراپی برای رفع مشکلات این گروه بیماران طراحی شده است.

فیزیوتراپی؛ چتر برای کنترل درد بیماران

تمرینات فیزیوتراپی برای سالمندان برای بازگشت به زندگی عادی

رئیس دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم بهداشت اصفهان می گوید: یکی دیگر از حوزه های گروه کودک درمان فیزیوتراپی است که در این زمینه فلج مغزی، بیماری های پوستی، سوختگی، بیماری های قلبی و تنفسی در کودکان نیز مطرح می شود. از جمله بیماری هایی است که فیزیوتراپیست ها می توانند در درمان و بهبود آن نقش موثری داشته باشند.

وی خاطرنشان می کند: فیزیوتراپیست ها از مشکلات مربوط به بیمار و مصدوم آگاه هستند و سعی می کنند مشکلات پیش آمده در بدن بیمار را اصلاح کنند و با توانبخشی مناسب او را به زندگی قبلی برگردانند. گروه سالمندان یک گروه بیمار است. آنچه فیزیوتراپیست ها با آن سر و کار دارند این است که با بالا رفتن سن افراد محدودیت هایی برای آنها ایجاد می شود و این محدودیت ها به خودی خود آسیب تلقی نمی شود و سالمندان در صورت داشتن شرایط فیزیکی مناسب می توانند تا پایان عمر زندگی نسبتاً راحت داشته باشند. . زندگی آنها کند است

مستمند توضیح می دهد: زمانی مشکلات ایجاد می شود که سالمندی با بیماری های فراوان بخواهد به زندگی خود ادامه دهد و این فرد معلولی محسوب می شود که برای بازگشت به زندگی عادی خود نیاز به کمک دارد. این واقعیت که با افزایش سن، استخوان‌های آن‌ها متخلخل می‌شوند و مانند گذشته قوی نمی‌شوند، آسان‌ترین شکل آسیب در افراد مسن است که باعث شکستن استخوان‌ها می‌شود. بنابراین تعادل سالمندان باید حفظ شود. به طور مطلوب، افراد مسن باید قدرت عضلانی کافی برای حفظ تعادل خود و عدم سقوط داشته باشند.

فیزیوتراپی؛ چتر برای کنترل درد بیماران

مدیر گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهداشت اصفهان با بیان اینکه ورزش در مقاطع مختلف از میانسالی تا سالمندی می تواند برای حفظ تعادل و آسیب کمتر در اثر زمین خوردن بسیار مفید باشد.

مستمند می گوید: گروهی از سالمندان سالم هستند و گروهی هستند که باید خدمات بیشتری ارائه کنند، در قسمت سالمندان ناسالم قرار می گیرند، باید شرایط مناسب برای سالمندان سالم فراهم شود و اگر این گروهی از افراد مسن از نظر بدنی فعال هستند و ماهیچه های سالم تری دارند، روزانه 45 ورزش برای حفظ عضلات خود انجام می دهند. همچنین تعادل ضعیفی دارند. شرایط تعادل وجود دارد.

وی می گوید: عضلات اندام تحتانی این دسته از سالمندان باید تقویت شود و چند جلسه فیزیوتراپی توسط پزشک برای این دسته از سالمندان توصیه می شود و تلاش می شود تعادل و حفظ قدرت عضلانی در میانسالان حفظ شود. مردم درمان افراد در سنین بالا یکی از اولویت هایی است که فیزیوتراپیست ها به افراد جامعه توصیه می کنند.

فیزیوتراپی؛ چتر برای کنترل درد بیماران

تکمیل درمان بیماران با هدایت آنها به بخش های فیزیوتراپی

احسان قاسمی، دکترای فیزیوتراپی وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه علم فیزیوتراپی در دنیا سابقه بسیار طولانی دارد و بیش از 50 سال از ورود این علم به کشور می گذرد، گفت: در گذشته این رشته ناشناخته بود. تنها به تدریج متخصصان کشور، ارتوپدها، مغز و اعصاب و سایر رشته‌ها مانند قلب و عروق و تنفس متوجه شدند که برنامه‌های فیزیوتراپی، ورزش درمانی و استفاده از تکنیک‌های دستی و روش‌های الکتریکی می‌تواند به درمان بیماران کمک کند.

وی می افزاید: پیشگیری در کاهش هزینه ها برای بیمار بسیار مفید است، فیزیوتراپیست ها با ارائه آموزش سعی در آموزش نحوه نشستن و انجام وظایف روزانه به افراد شاغل در صنعت، رانندگان و دانشجویان دارند. زیرا این موارد آموزشی می توانند بسیاری از اختلالات حرکتی آنها را کاهش دهند.

دکترای فیزیوتراپی می گوید: در حال حاضر نظر بسیار مثبتی در بین متخصصان درباره ارجاع بیماران به بخش های فیزیوتراپی برای تکمیل درمان وجود دارد، به عنوان مثال جراح ارتوپد هنگام انجام عمل جراحی بر روی زانوی بیمار به دلیل عوارضی مانند درد و مشکلات حرکتی این موضوع را می داند. در مواردی که ممکن است در ناحیه زانو رخ دهد، باید بیمار را به فیزیوتراپی هدایت کرد و با استفاده از روش های درمانی و تکنیک های دستی، اختلالات را به حداقل رساند تا بیمار در اسرع وقت به اجتماع و فعالیت های روزمره بازگردد.

وی با بیان اینکه در حوزه مغز و اعصاب نیز مطالعاتی در حال انجام است، می گوید: در حال حاضر بسیاری از بیماران دچار سکته مغزی، ضربه مغزی و ضایعات نخاعی می شوند و برخی از بیماری ها مانند ام اس و پارکینسون افزایش یافته است و متخصصان مغز و اعصاب در تلاش برای بهبود کیفیت هستند. این بیماران کاهش اختلالات حرکتی خود را ضروری می دانند و به بخش های فیزیوتراپی ارجاع داده می شوند.

قاسمی می‌گوید: در گذشته پزشکان فقط بیماران ارتوپدی را ویزیت می‌کردند، اما امروزه با پیشرفت‌ها و استفاده از روش‌های درمانی جدید فیزیوتراپی می‌توان به بهبود حرکت بیماران مغز و اعصاب کمک زیادی کرد. به کیفیت زندگی سالمندان و بیماران کمک می کند. این به بیماران سرطانی و بیماران آسیب دیده در تصادفات کمک می کند.

فیزیوتراپی و اصلاح ناهنجاری های اسکلتی و استخوانی در کودکان

وی در خصوص ناهنجاری های اسکلتی و استخوانی در کودکان می گوید: در سال های اخیر دانش آموزان یا کودکان بین 10 تا 12 سال به دلیل چاقی و انحنای ستون فقرات به مراکز درمانی مراجعه می کنند و در صورت بررسی دقیق و انجام آن توسط فیزیوتراپیست تماس می گیریم. این اسکولیوز تمرینات کششی و تقویتی از مشکلات بعدی جلوگیری می کند.

دکتر فیزیوتراپی می گوید: خانواده ها در صورت انحنای ستون فقرات یا کف پای صاف فرزندان حتما باید با فیزیوتراپ مشورت کنند و مطمئن شوند که فیزیوتراپ این کودکان را به ارتوپدی ارجاع می دهد. برای ارزیابی با یک متخصص یا رشته های دیگر مشورت کنید.

وی تاکید می کند که اگر تشخیص دیرهنگام انجام شود و کودک به بخش های مربوطه ارجاع نشود نیاز به جراحی است و این گونه جراحی ها هزینه های زیادی را برای خانواده ها به همراه دارد و تغییرات زیادی در ستون فقرات و بافت های بدن کودکان ایجاد می کند. بنابراین خانواده ها باید ناهنجاری های اسکلتی و استخوانی کودکان را جدی بگیرند.

فیزیوتراپی؛ چتر برای کنترل درد بیماران

درمان فیزیوتراپی در گروه سالمندان

قاسمی در خصوص فیزیوتراپی در گروه سالمندان می گوید: در شرایط کنونی افزایش سالمندان در کشور یکی از دغدغه های اصلی وزارت بهداشت است، جامعه رو به پیری است و باید برای حفظ کیفیت تلاش کنیم. از آنجایی که زندگی سالمندان مرکزی و محیطی است و قدرت عضلانی و استخوانی آنها رو به زوال است، لازم است با توانبخشی حرکتی و ورزش درمانی از بروز اختلالات حرکتی در این گروه سنی کاسته شود. از آنجایی که بسیاری از سالمندان دارای بیماری های زمینه ای مانند دیابت و بیماری های قلبی هستند، می توان با برنامه های توانبخشی این لایه را فعال نگه داشت و از بروز بیماری ها در سالمندان جلوگیری کرد.

در واقع فیزیوتراپی یکی از زیرشاخه های توانبخشی است که به افراد آسیب دیده و ناتوان کمک می کند تا بر مشکلات خود غلبه کنند و کارهای روزمره خود را انجام دهند. فیزیوتراپی روشی برای درمان بیماری‌های عصبی، اسکلتی عضلانی و اختلالات با استفاده از تجهیزات مکانیکی است. روش های درمانی توانبخشی را برای افرادی که از وسایل کمک توانبخشی مانند گرما، برق، واکر و عصا استفاده می کنند، اعمال می کند.

فیزیوتراپیست ها افرادی هستند که شرایط بالینی، شرایط کاری، اجتماعی و روانی بیماران را ارزیابی می کنند و درمان های لازم را طبق برنامه ای منظم برای کاهش مشکلات جسمی بیماران تجویز می کنند. این درمان ها را می توان با استفاده از دستگاه های مدرن، ماساژهای ویژه یا تخصصی برای تحریک سلولی انجام داد. تمرینات کششی و ورزشی برای تقویت عضلات و کاهش درد توصیه می شود.