فیلمسازان فلسطینی: هنرمندان در سمت راست تاریخ ایستاده اند

فیلمسازان فلسطینی هنرمندان در سمت راست تاریخ ایستاده اند

فیلمسازان فلسطینی فرح نابلسی و دارین جی سلام اخیراً در مورد چگونگی تأثیر خشونت مداوم در غزه بر جامعه خلاق فلسطینی، چالش هایی که آنها در روایت داستان های خود با آن مواجه هستند، نگرانی های آنها در مورد سانسور هالیوود و امید آنها به سینما برای حفظ تاریخ فلسطین صحبت کردند. .

به گزارش مهر به نقل از ورایتی، آنها در گفت و گو با امانی الخطبه، موسس پادکست «دختر مسلمان» در مورد اینکه هویت آنها به عنوان زنان فلسطینی چه تأثیری بر انتخاب داستان آنها داشته است و اینکه هویت یا جنسیت مانعی برای آنها بوده است، صحبت کردند. در فیلم ها بازی کردند.

این زندگی فلسطینیان است

نابلسی فیلمساز بریتانیایی-فلسطینی که فیلم‌های کوتاه «حلال» و «معلم» نامزد اسکار را ساخته است، می‌گوید مشکلاتی که با آن روبه‌رو است، بیشتر به این دلیل است که سینمای مستقل خودش یک چالش است و او می‌خواهد این موضوع را از طریق فیلم‌هایش بیان کند. زندگی فلسطینی؛ او تاکید نمی کند که او نیز فلسطینی است.

نابلسی گفت: ساختن چنین فیلمی در سینمای مستقل، چه فلسطینی باشد چه نباشی، بسیار سخت و دشوار است. اما او در نهایت یاد گرفت که چگونه با آن کنار بیاید.

وی افزود: من یک فلسطینی بریتانیایی هستم و مهمترین چیز برای من این است که داستان هایی که می گویم داستان های فلسطینی است و در فلسطین اتفاق می افتد. اکثریت زیادی در صنعت سینما وجود دارند که علاقه ای به حمایت از فیلم های این حوزه ندارند، از توسعه گرفته تا تولید تا توزیع… و من می دانم که در هر فیلمی که می سازم، اصالت وجود دارد، و این اشکالی ندارد. این طبیعتاً از آنجا ناشی می شود که تصمیم گرفتم داستان هایی را در آن مکان و در مورد آن موضوع نقاشی کنم. پس با چشمان باز وارد می شوم.

سلام که یک فلسطینی اردنی الاصل است، می گوید که در حین کار بر روی فیلم 2021 فرها، نه به خاطر هویت فلسطینی اش، بلکه به دلیل محتوای فیلم، با مشکلاتی مواجه شده است.

داستان فیلم “فرها” که به عنوان نماینده اردن در نود و پنجمین دوره جوایز بین المللی اسکار معرفی شد، در جریان نکبت سال 1948 اتفاق می افتد و درباره دختری 14 ساله فلسطینی به نام فرها است که در حال تماشای فاجعه ای است که در نهایت منجر به مرگ می شود. . خانه اش را می سوزاند؛ نیروهای اسرائیلی به عنوان بخشی از عملیات نظامی وارد این شهر می شوند که بیش از 700 هزار فلسطینی را آواره کرده است.

او گفت: «یکی از دلایلی که واقعاً تأمین مالی فیلم سخت بود، این بود که افراد و سازمان‌ها می‌ترسیدند نام خود را با فیلمی درباره نکبت مرتبط کنند. هر دو ترسیدند و گفتند فلسطین مد نیست سوریه مد است!

حمله آنلاین به فیلم های دولت اسرائیل

به گزارش سلام اوج چالش سفر فرها درست قبل از اکران فیلم در نتفلیکس بود. همزمان با نامزدی این فیلم به عنوان نماینده اردن در رقابت های اسکار، دولت اسرائیل حمله و کمپین آنلاینی را برای آسیب رساندن به فیلم و کاهش رتبه آن در سایت IMDB به راه انداخت.

نابلسی گفت که تجربه مشابهی در فیلم «هال» داشته است، درباره پدر و دختری که برای همسرشان هدیه سالگرد ازدواج در کرانه باختری می خرند.

نابلسی افزود: مانند همه رتبه‌بندی‌های عالی از مردم، این فیلم زمانی که یک شبه چند نقطه ظاهر شد، رونق داشت.

مقاومت هالیوود علیه سینمای فلسطین

این دو همچنین در مورد نگرانی های مشترک خود در مورد خشونت های جاری در غزه که تاکنون بیش از 30000 نفر را کشته اند و آنها را از نظر شخصی و حرفه ای تحت تاثیر قرار داده است و همچنین افزایش سانسور در هالیوود به دلیل حمایت سازندگان از آتش بس گفتگو کردند.

نابلسی گفت: در هفته های اول 16 مهر و پس از آن، واکنش شدید خشم خالص و حتی انتقام گیری وجود داشت، اما این کاملا اشتباه بود و بعداً همه این حرف ها اشتباه خوانده شد و این یک حمله است، متأسفانه مردم مجبور شدند این کار را بکن.» آنها باید بهای آن را می پرداختند.

سینمای مقاومت

نابلسی تاکید کرد که از آن زمان به دلیل بحران کنونی فلسطین ناراحت شده است و تمرکز بر کار خود را دشوار می کند.

وی گفت: باید روی «معلم» تمرکز کنم چون پروژه فعلی من است و در مرحله اکران است و نمی توانم آن را رها کنم. از سوی دیگر مضحک به نظر می رسد که این فیلم در حالی اکران شود که این کشتار وحشیانه و بحران انسانی در اکران ما اتفاق می افتد. ضمن اینکه هیچ وقت اینقدر به فلسطینی بودنم افتخار نکردم و به ساختن این فیلم افتخار می کنم. این یک داستان عمیقاً انسانی است که اساساً در همان واقعیت خشونت آمیز، وحشیانه و ناعادلانه ای است که فلسطینیان برای دهه ها تحمل کرده اند، و من واقعاً از اینکه می توانم فیلم را در حال حاضر به نمایش بگذارم، سپاسگزارم. این سینمای مقاومت من در حال حاضر است.

سینما برای حفظ هستی

سلام با تاکید بر اینکه سینما می تواند “ابزار مهمی” در ارتقای آموزش و آگاهی باشد، گفت: انتقال این صداها و داستان های فلسطینی ها به اکران سینما برای حفاظت از موجودیت ما بسیار مهم است، زیرا نوعی مقاومت قدرتمند است.

سلام گفت: به عنوان مثال «فرها» چنان آگاهی ایجاد کرد که به طور غیرمنتظره افرادی که از سینما خارج می شوند، ابتدا «نکبه» را در گوگل جستجو کردند و با «نکبه» آشنا شدند. اینگونه از تاریخ و فرهنگ خود محافظت می کنیم. این وظیفه ماست که با هنرمان، کارهایی که می توانیم انجام دهیم و در آن مهارت داریم، چشم جهان را باز کنیم.

وقتی نابلسی به آینده نگاه می کند، هم به آنچه در پیش است و هم به آنچه که فیلم هایش را موفق می کند، می گوید امیدوار است که پایان این ظلم و بی عدالتی را ببیند و در نهایت همه به آزادی و آن آینده برسند. فیلم‌هایی توسط فلسطینی‌ها با مضامین و داستان‌های امیدوارکننده‌تر ساخته خواهد شد که درد و رنج را کاهش می‌دهد.

نابلسی و سلام همچنین بر اهمیت کلیت صنعت فیلم که جسور و رویایی است و واقعاً از این داستان ها حمایت می کنند تأکید کردند.

سلام در این باره گفت: ترسیدن هنرمندان مرا می کشد، به همین دلیل از شجاع بودن صحبت کردم، چون به عنوان یک هنرمند باید انسانیت داشته باشی. این نه تنها در مورد فلسطین، بلکه برای بشریت، برای عدالت، برای حقوق اولیه بشر نیز صادق است. آرمان فلسطین سیاسی نیست. این یک هدف انسان دوستانه دارد و به همین دلیل است که من می خواهم هنرمندان در سمت راست تاریخ قرار گیرند.

5655

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین