نگاهی به بهترین فیلم های سوفیا لورن / از همکاری با چاپلین تا دسیکا

نگاهی به بهترین فیلم های سوفیا لورن از همکاری

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، سوفیا لورن در طول دهه های بازیگری خود در سینما نقش های مختلفی را ایفا کرده است. از نقش مادر در ایتالیای فاشیست گرفته تا فیلم برنده اسکار او که در آن نقش مادری را بازی می کرد که از وحشت جنگ فرار می کرد، در کمدی ترین فیلم ها از او غافل نشد.

خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، 20 فیلم برتر این بازیگر را به مناسبت تولد 90 سالگی وی رتبه بندی و معرفی کرد.

20. “آماده برای پوشیدن” نوشته رابرت آلتمن (1994)

چهاردهمین و آخرین همکاری لورن با مارچلو ماسترویانی فیلمی طنز درباره دنیای مد است. لورن برای این فیلم جایزه گلدن گلوب را دریافت کرد.

19. چارلی چاپلین “کنتس هنگ کنگ” (1967)

آخرین فیلم چارلز چاپلین به عنوان کارگردان (و نقش کوتاه در فیلم) و اولین فیلم رنگی او در گیشه موفق نبودند و حضور مارلون براندو نیز کمکی به آن نکرد. اما حضور لورن به عنوان یک کنتس روسی بدون تابعیت که در کابین یک کشتی زندگی می کند فراموش نشدنی است. چاپلین در زمان فیلمبرداری این فیلم 78 ساله بود و در این فیلم نقش پیشخدمت کشتی را بازی کرد.

18. «پیرمردها» نوشته هوارد دویچ (1995)

فیلمی کمدی با بازی والتر ماتائو، جک لمون و لورن. هر سه بازیگر در کمدی های بهتری بازی کرده اند، اما نمادین هستند و همچنان تماشای آنها سرگرم کننده است.

17. «میلیونر» آنتونی آسکوئیث (1960)

در این اقتباس ناموفق از نمایشنامه جورج برنارد شاو، لورن نقش ثروتمندترین زن جهان را بازی می کند، اما او و دکتر فداکار با بازی پیتر سلرز با چهره تاریک دل تماشاگران را به دست می آورند.

نگاهی به بهترین فیلم های سوفیا لورن / از همکاری با چاپلین تا دسیکا

16. «افسانه گمشده» هنری هاتاوی (1957)

لورن با جان وین در بیابان است تا به یافتن شهر گمشده کمک کند. اما داستان ماجراجویی کارگردان خیلی قبل از اینکه قدرت شخصیت هایش تمام شود به پایان می رسد.

15. “کشتی خانه” نوشته ملویل شاولسون (1958)

کری گرانت و لورن در این فیلم با هم بازی کردند.

14. “شیطان صورتی” جورج کیوکور (1960)

نگاهی به بهترین فیلم های سوفیا لورن / از همکاری با چاپلین تا دسیکا

در این وسترن کوچک اما رنگارنگ، لورن به عنوان یک بازیگر در حال سفر به غرب قدیم با گروهی متعلق به آنتونی کوین است. تهیه کننده این فیلم، کارلو پونتی، همسر معروف سوفیا لورن بود.

13. «در ناپل آغاز شد» نوشته ملویل شاولسون (1960)

در این کمدی رمانتیک، کلارک گیبل نقش یک وکیل آمریکایی را بازی می کند که در فیلم ماقبل آخرش متوجه می شود که برادر متوفی او یک پسر هشت ساله دارد و عمه اش (لورن) اکنون در کاپری از او مراقبت می کند. از ماه می تا سپتامبر، رنگ‌های محلی و فضاهای رمانتیک هنوز با شکوه هستند. لورن برای این فیلم نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن موزیکال یا کمدی شد و جایزه هنریتا را دریافت کرد.

12. «زندگی پیش از ما» اثر ادواردو پونتی (2020)

در این سریال که توسط پسرش ادواردو پونتی نویسندگی و کارگردانی شد، لورن از دوران بازنشستگی خارج شد تا نقش یک بازمانده هولوکاست و کارگر سابق جنسی را بازی کند که مهد کودکی را در بندری در جنوب ایتالیا اداره می کند. او با یک کودک خیابانی 12 ساله سنگالی که کیف او را می دزدد پیوند برقرار می کند. این فیلم از رمان رومن گاری اقتباس شده و لورن برنده جایزه دیوید دی دوناتلو برای بهترین بازیگر زن معادل اسکار ایتالیا شد.

نگاهی به بهترین فیلم های سوفیا لورن / از همکاری با چاپلین تا دسیکا

11. «پسر روی دلفین» (1957) نوشته ژان نگولسکو

این اولین فیلم انگلیسی زبان لورن است که در نقش یک غواص اسفنجی یونانی بازی می کند که مجسمه ای باستانی را پیدا می کند و بین یک باستان شناس ناامید و یک کلکسیونر وحشت زده دویده می شود. این اولین محصول هالیوودی بود که در یونان فیلمبرداری شد.

10. «آفتابگردان» اثر ویتوریو دسیکا (1970)

لورن و ماسترویانی در یک ملودرام عاشقانه دوباره به هم می پیوندند، اما مدت زیادی دوام نخواهد آورد! متأسفانه جنگ جهانی دوم آغاز می شود و ماسترویانی به جبهه روسیه اعزام می شود. وقتی جنگ به پایان می رسد، لورن در سراسر اتحاد جماهیر شوروی به دنبال آن می گردد و در نهایت جایزه دیوید دی دوناتلو ایتالیا را از آن خود می کند.

نگاهی به بهترین فیلم های سوفیا لورن / از همکاری با چاپلین تا دسیکا

9. «گذرگاه کاساندرا» نوشته جورج پی کازماتوس (1976)

مانند بسیاری از کهنه سربازان هالیوود در دهه 1970، لورن بخشی از بازیگران یک فیلم فاجعه آمیز بود. او و همسر سابقش (با بازی ریچارد هریس) مسافران قطار اروپایی با یک مسافر مرد آلوده به طاعون مرگبار هستند. قطار آنها نه تنها در مسیری خطرناک با سرعت در حال حرکت است، بلکه مقامات بالاتر نمی خواهند مسافران از تصادف جان سالم به در ببرند.

8. آنتونی مان “سقوط امپراتوری روم” (1964)

در فیلمنامه ای الهام گرفته از ادوارد گیبون (که برخی از آنها در گلادیاتور بازیافت شد)، لورن نقش دختر مارکوس اورلیوس را بازی می کند که به معشوقش (استفن بوید) می پیوندد تا امپراتور ظالم کومودوس (کریستوفر پلامر) را سرنگون کند.

7. «نقش عربی» استنلی دونن (1966)

در این فیلم جاسوسی لورن، استنلی دونن تقریباً به تنهایی این فیلم شیک بریتانیایی را ارزش دیدن دارد. گریگوری پک دیگر بازیگر این فیلم است.

6. «کلید» اثر کارول رید (1958)

ویلیام هولدن نقش یک کاپیتان یدک‌کش کانادایی را بازی می‌کند که در طول جنگ جهانی دوم برای نجات کشتی‌ها از زیر قایق‌ها به یک ماموریت انتحاری می‌رود. او مانند سلف مقتول خود به آپارتمان یک مهاجر سوئیسی با بازی لورن پناه می برد.

نگاهی به بهترین فیلم های سوفیا لورن / از همکاری با چاپلین تا دسیکا

5. «سبک ازدواج ایتالیایی» اثر ویتوریو دسیکا (1964)

در این کمدی رمانتیک، لورن نقش محبوب یک تاجر بدبین را بازی می کند (ماستروئیانی به نوعی این شخصیت نفرت انگیز را دوست داشتنی می کند) که تا زمانی که تظاهر به مرگ نکند نمی تواند رابطه آنها را جدی بگیرد. لورن برای بازی در این فیلم نامزد جایزه اسکار شد.

4. «ال سید» اثر آنتونی مان (1961)

در اولین کار حماسی آنتونی مان، لورن نقش چیمن را بازی می‌کند که ازدواجش با قهرمان قرن یازدهمی (چارلتون هستون) زمانی که پدرش را در یک دوئل می‌کشد شروعی متزلزل پیدا می‌کند، اما آنها جبران می‌کنند و چیمن با قدرتی نجیب به پایان می‌رسد. شوهر افسانه ها را سوار می کند

نگاهی به بهترین فیلم های سوفیا لورن / از همکاری با چاپلین تا دسیکا

3. «دیروز، امروز و فردا» اثر ویتوریو دسیکا (1963)

لورن و ماسترویانی در این کمدی برنده جایزه اسکار و بفتا دوباره نقش های خود را به عنوان زوج ایتالیایی بازی می کنند. لورن برای این فیلم جایزه دیوید دی دوناتلو را نیز دریافت کرد.

2. “دو زن” اثر ویتوریو دسیکا (1960)

درام نئورئالیستی دسیکا در دوران جنگ، اقتباسی از رمانی از آلبرت موراویا اما بر اساس رویدادهای واقعی تلخ، یکی از غنی‌ترین نقش‌های دوران حرفه‌ای خود را به لورن بخشید و جایزه اسکار بهترین بازیگر زن و بفتا، جایزه جشنواره فیلم کن، جدید را به ارمغان آورد. York It برنده جایزه منتقدان شد. سیرکل و دیوید دی دوناتلو. او نقش مادری را بازی می کند که با دخترش از بمباران رم توسط متفقین فرار می کند، اما بدتر از این در راه است و داستان دلخراش بقا در راه است. ژان پل بلموندو دیگر بازیگر این فیلم است.

نگاهی به بهترین فیلم های سوفیا لورن / از همکاری با چاپلین تا دسیکا

1. «یک روز خاص» اثر اتوره اسکولا (1977)

این یک فیلم قهوه ای رنگ درباره دوره فاشیسم است که داستان آن در سال 1938 اتفاق می افتد. در طول سفر رسمی هیتلر به رم، لورن نقش یک زن خانه دار شلوغ را بازی می کند که شوهر و 6 فرزندش با همسایگان خود به تماشای رژه می روند و آپارتمان خالی است به جز یک گوینده رادیو (ماسترویانی) که انتظار دارد اخراج شود. این دو به روش‌های غیرمنتظره‌ای به هم پیوند می‌خورند و یکی از بهترین زوج‌های سینما را در اوج بازی خود ایجاد می‌کنند. این فیلم نامزد بهترین فیلم و بازیگر زن خارجی در اسکار، برنده جایزه بهترین فیلم خارجی در جشنواره سزار و بهترین کارگردان و بازیگر زن (سوفیا لورن) در جوایز دیوید دی دوناتلو شد.

سوفیا لورن در 20 سپتامبر 1934 به دنیا آمد و یکی از آخرین ستارگان مشهور دوران طلایی سینمای هالیوود و تنها فرد زنده در لیست موسسه فیلم آمریکاست. جایزه افتخاری اسکار و جایزه گلدن گلوب سیسیل بی به افتخار این بازیگر، جوایز افتخاری شیر طلایی ونیز، دمیل، سزار و خرس برلیناله اهدا شد.

5655

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین