واکنش دختر بیتا فرهی به رونمایی از مجسمه مادرش

واکنش دختر بیتا فرهی به رونمایی از مجسمه مادرش

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، مهسا قریشی در پاسخ به سوال ایسنا درباره برخی واکنش ها در فضای مجازی پس از رونمایی از مجسمه مادرش (نخستین مجسمه یک بازیگر زن در موزه سینما) نوشت: این مجسمه به صورت هنرمندانه به یادگار ساخته شده است. از ساخته های مادرم…

فقط چند روز از فرار ابدی بی نظیر مادرم می گذشت. درد از دست دادن او سنگین و باورنکردنی بود. کنار مرتضی و افروز (دوستان صمیمی مادرم) نشسته بودیم و درباره او صحبت می کردیم. این حرکت ناگهانی همه ما را ناراحت کرد و نگران بودیم که چگونه می توانیم یاد و خاطره بانوی بزرگ سینمای ایران را زنده نگه داریم.

مادرش چند ماه قبل از رفتنش مجسمه ای از آقای مرتضی سعیدی (مجسمه ساز) را دیده بود و به شوخی از او پرسید: نوبت من کی می شود که مجسمه بسازم؟ مرتضی در فکر این بود که به مناسبت تولدش مجسمه کوچکی را به خود هدیه دهد اما متاسفانه سرنوشت این فرصت را به او نداد و با فوت مادرش فکر ساخت مجسمه او جان گرفت.

آقای اسماعیلی (مدیر موزه سینما) از این ایده استقبال کرد و تصمیم گرفت اولین مجسمه یک هنرمند را در موزه سینما به نمایش بگذارد. ساخت تندیس سه ماه پس از فوت مادر با همکاری مرتضی سعیدی و افروز بوجاریا آغاز شد و روز چهارشنبه 3 مردادماه توانستیم با حضور همکاران، دوستان و خانواده از این مجسمه رونمایی کنیم.

این مجسمه واکنش های متفاوتی به همراه داشت، برخی با دیدن آن حضور مادرشان را احساس کردند، قلبشان شروع به تپیدن کرد. برخی از ترس بازگرداندن او به او نزدیك نشدند و برخی دیگر شباهت او را مورد انتقاد قرار دادند و از چرایی خلقت او سؤال كردند.

اما آنچه برای من ارزشمند است زنده نگه داشتن یاد این هنرمند به عنوان یک بازمانده است. مفهوم «مجسمه» باید به درستی درک شود. اهمیت مجسمه نه به شکل آن، بلکه در تصویر و نمادی است که این هنرمند از خود به جای گذاشته است.

اگر بخواهیم هدف از ساخت مجسمه ها را صرفاً به شباهت محدود کنیم، شاید امروز موزه هایی مانند مادام توسو و گرون وجود نداشت، زیرا هنرمندان این موزه ها به جای تشبیه، روی نمادها کار می کردند.

ما فرزندان هنرمندان مسئولیت بزرگی داریم. وظیفه ماست که نام و یاد آنان را جاودانه کنیم و با عشق و هنر برای آیندگان میراثی به جای بگذاریم.

لازم به ذکر است که مراسم افتتاحیه تندیس بیتا فرهی شامگاه سوم مردادماه در موزه سینما برگزار شد و در حالی که پس از انتشار این برنامه و عکس ها واکنش های مثبتی به همراه داشت، انتقاداتی نیز در فضای مجازی مطرح شد. فضا

مهسا قریشی در کنار مجسمه مادرش

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین