واکنش سینماگران ایرانی به درگذشت «مادر سینمای آسیا»

واکنش سینماگران ایرانی به درگذشت مادر سینمای آسیا

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، آرونا واسودوف نویسنده، منتقد، تهیه کننده مستند، بنیانگذار نت پک و کارگردان جشنواره هند که میراث بزرگی برای سینمای آسیا به جا گذاشت و از علاقمندان سینمای ایران بود، چند روز پیش در این سن از 88

به بهانه درگذشت آرونا واسودوف معروف به مادر سینمای آسیا، محمد اتابایی کارشناس بین‌الملل سینمای ایران، پوران درخشنده کارگردان و هوشنگ گلمکانی کارگردان و منتقد در مطالب جداگانه‌ای که در اختیار ایسنا قرار گرفت، درباره این فیلم صحبت کردند. از تاثیر این زن در رشد و اعتلای سینمای آسیا نوشتند.

محمد عتبایی در مقاله ای به زندگی این سینماگر زن و تاثیر بسیار زیاد او در اعتلای سینمای آسیا پرداخت که در اختیار ایسنا قرار داد.

این متن را در ادامه می خوانیم:

“در حالی که ممکن است نوشتن در مورد افراد زیادی با ویژگی های منحصر به فرد ساده به نظر برسد، اما در واقع دشوار است. آرونا، خانم دکتر آرونا واسودف، فرد خاصی بود. نه به دلیل سابقه فوق العاده اش در زمینه های مختلف فرهنگ و هنر، بلکه بیشتر به خاطر تلاش خستگی ناپذیر او در ترویج و تبلیغ سینمای آسیا در سرتاسر جهان.» به دلیل تلاش های او، پدر و همسرش دیپلمات بودند و در سفرهای متعدد، شخصیت پرتلاش خود را در بحبوحه ناآرامی ها ساخت. فرانسه در سال 1968، با دانشجویان معترض و همچنین با دستیاران کارگردان موج سینمای فرانسه، تز دکترای او درباره نیاز به آزادی و نقش سانسور در سینمای هند بود.

از سال 1988، او فصلنامه پربار انگلیسی Sinmaya را به همراه دو زن هندی دیگر، Lathika Padgwankar و Rashmi Duraiswamy راه اندازی کرد. مجله ای که می توان از صفحه اول تا صفحه آخر آن را خواند و سینما و سینماگران سراسر قاره آسیا را در آن کشف کرد. به قدری موفقیت آمیز بود که یونسکو از او خواست در سال 1990 کنفرانسی در مورد سینمای آسیا در دهلی نو ترتیب دهد که نقطه شروع «نت پک»، شعار شبکه ترویج سینمای آسیا در سال 1991 شد. میراث ماندگار آرونا واسودف به یک موسسه جهانی تبدیل شده است که تعداد قابل توجهی از جشنواره ها را بدون هیچ گونه حمایت مالی خصوصی، تنها با تلاش اعضای خود داوری می کند.

از سال 1370 چشم به ایران گشود و چندین بار در جشنواره فیلم فجر شرکت کرد و با سینما و سینماگران ایران دوست شد تا بیشتر با آنها آشنا شود. او فرهنگ، هنر و تاریخ ایران را تحسین می کرد. می گفت شما ایرانی ها چقدر خوش تیپ هستید و در هنر عالی هستید. او در اولین مقاله خود درباره ضیافت صباح، بخشی را به مجریان خوش تیپ، قدبلند و قدبلند ایرانی اختصاص داد که باعث خنده و شوخی ما در روابط بین الملل فارابی شد! چقدر فیلم های ایرانی را خوب می فهمید و درباره آنها می نوشت و فهرست سینماگران مورد علاقه اش پر از فیلمسازان و اهالی سینمای ایران بود، از داریوش مهرجویی، عباس کیارستمی و بهرام بیضایی گرفته تا محسن مخملباف، پوران درخشنده، رخشان بنی اعتماد، فاطمه. معتمد آریا و هوشنگ گلمکانی و بسیاری دیگر. او شعر، ادبیات، موسیقی و هنرهای تجسمی ایران را تحسین می کرد و هنوز هم پوستر قاب بندی شده جشنواره فجر با طراحی ابراهیم حقیقی را در خانه خود دارد.

مجله مستقل سینمایا عمر زیادی نداشت و پس از چند سال تعطیل شد، اما از سال 2008 آرونا جشنواره فیلم Osian Sine Fan را در دهلی نو با محوریت سینمای آسیا و عرب راه اندازی کرد و چه نسل عجیب هندی ها. این جشنواره به این ترتیب سینمادوستان جوان را با سینمای کشورهای منطقه آشنا کرد. او به تنهایی کنفرانس های متعددی را در مورد سینمای آسیا تبلیغ می کند و جلسات نت پک را در جشنواره های مختلف برگزار می کند. این تأثیر نه تنها بر تماشاگران سینما، بلکه بر سینماگران و مدیران جشنواره های بین المللی نیز تأثیر گذاشت. شما نمی توانید یک فیلمساز مشهور آسیایی را پیدا کنید که به خانم واسودف که کارگردانان زیادی را در جشنواره های اروپایی و آمریکای شمالی به فیلمسازان آسیایی معرفی کرد، مدیون نباشد. به همین دلیل عنوان «مادر سینمای آسیا» را برای خود ساخت.

او اعتقاد عجیبی به توانایی های آسیایی ها داشت و بیشترین حسرتش این بود که آسیایی ها از توانایی های یکدیگر بی خبر بودند. بسیاری از جشنواره های فیلم در قاره کهن مدیون تلاش ها و مراقبت های آرونا برای میراث سینمایی هر کشور آسیایی هستند. جشنواره فیلم Jogja-Netpack در اندونزی، جایزه Apsa-Netpack استرالیا برای بهترین فیلمساز جوان جوایز سینمای آسیا پاسیفیک تنها نمونه هایی از اقدامات خانم Aruna Vasudev است.

در سال های اخیر با افزایش سن کمتر به سفر رفت و به نقاشی روی آورد و با سبک عجیب خود در نقاشی با جوهر و مرکب چینی آثار بدیعی خلق کرد که در نمایشگاه های مختلف به نمایش گذاشته شد.

شادی سالهای پایانی او دخترش یامینی بود که با یکی از اعضای خانواده گاندی ازدواج کرده بود و نوه اش. آرونا واسودوف صبح روز پنجشنبه 15 شهریور در آستانه هشتاد و هشتمین سالگرد تولدش در بیمارستانی در دهلی نو درگذشت.

Vasudev ترکیبی از Sin است

هوشنگ گلمکانی همچنین درباره درگذشت آرونا واسودوف نوشت: «یادم نیست چه کسی مرا به آرونا معرفی کرد تا درباره سینمای ایران برای سینمایی که قصد داشت فصلنامه درباره سینمای آسیا منتشر کند، بنویسم. اما اولین چیزی که احترام من را نسبت به او بیشتر کرد این بود. انتخاب نام مجله او: «سینمایا» تلفیقی از سینما و فرهنگ آسیایی، به طور خاص بر اساس فرهنگ سرزمین خود.
بعداً آرونا واسودوف دلایل و نشانه های بیشتری برای الهام بخشیدن به احترام به من داد. نوشته های او، برگزاری جشنواره ای معتبر، تأسیس «نتپک»، آداب و رفتار او که آرامش، اعتماد به نفس و احترام را القا می کند. مطمئنم جنبه های مثبت آرونا خیلی بیشتر از اینهاست و اگر فرصت و خوشحالی بیشتر با او داشتم، این فرصت را داشتم که آنها را کشف و درک کنم. همین اعتبار جهانی پایدار به تنهایی که در مدت کوتاهی به «نت پک» آورده اید، برای تایید یک عمر عملکرد کافی است. امیدوارم اعضای نتپک چراغ خود را خاموش نکنند. آرونا واسودف شخصیتی خارق العاده و منحصر به فرد بود که نام و یاد او همیشه در قلب من زنده خواهد ماند.

پوران درخشنده: واسودوف مردی صادق بود

پوران درخشنده دیگر سینماگر ایرانی نیز در واکنش به درگذشت این سینماگر هندی گفت: شنیدن خبر ناراحت کننده ای بود و باورم نمی شود که او فوت کرده است. واسودوف واقعاً فردی منحصر به فرد و منحصر به فرد بود، او عاشق سینمای بشردوستانه و اجتماعی بود و برای فیلمسازان در اقصی نقاط جهان سخت کار کرد و فیلم های آنها را تبلیغ کرد. او دوست و همراهی بود که در ابتدای کار با معرفی من و اهمیت دادن به کارم کمک زیادی به من کرد، هرگز شما را فراموش نمی کنم آرونای عزیز، هرگز.

دکتر مراسم یادبود واسودف امروز در مرکز بین المللی هند در دهلی نو برگزار می شود.

245245

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین