به گزارش خبرگزاری انتخابتو، با نزدیک شدن به روز ثبت نام متقاضیان جشنواره فیلم فجر، لزوم انتخاب کارگردان برای این رویداد سینمایی اهمیت بیشتری پیدا می کند. پیش از این محمد خزایی رئیس سابق سازمان سینمایی به عنوان دبیر چهل و سومین دوره این جشنواره منصوب شده بود اما پس از تغییر رئیس این سازمان طبیعتا باید تغییراتی در دبیر صبحگاهی ایجاد می شد. جشنواره فیلم و نحوه برگزاری آن.
به گزارش ایرنا، جشنواره فیلم فجر در 42 دوره گذشته خود 15 کارگردان داشت. در دوره اول حسین وخشوری به عنوان دبیر این رویداد سینمایی فعالیت می کرد. وخشوری همچنین دبیر وزارت ارشاد و مسئول اداره کل پژوهش و روابط سینمایی بود. پس از آن در هر دوره ای مدیران جشنواره فیلم فجر یا رئیس سازمان سینمایی آن زمان بودند یا رئیس بنیاد سینمایی فارابی. از جمله صدا و سیما، مرکز توسعه سینمای مستند و غیره. معلمانی هم بودند که مدیر بودند یا در مؤسسات کار می کردند.
پس از وخشوری، محمد بهشتی این مسئولیت را بر عهده گرفت. بهشتی 10 سال دبیر جشنواره فیلم فجر بود و با تمام مختصات فعلی جشنواره فجر را پایه گذاری کرد. بهشتی یکی از معلمانی بود که رئیس بنیاد فارابی نیز بود.
در ده سالی که بهشتی جشنواره های فجر و فارابی را کارگردانی کرد، مسیر تولید سینمای ایران به ساختار کنونی خود رسید. مهاجر، پرواز در شب، در جاده طوفان و غیره. فیلم های او در دوره ریاست جمهوری او در جشنواره فیلم فجر جوایزی را کسب کردند. بهشتی خودش فیلمبردار نبود و بیشتر سوابق اداری داشت، اما دوران مهمی را برای جشنواره فیلم فجر رقم زد.
پس از بهشتی، مهدی فریدزاده به عنوان دبیر این رویداد در دوره سیزدهم انتخاب شد. فریدزاده منشی اول بود که در آن زمان مسئولیت سازمان سینمایی را نیز برعهده داشت و حضور یک ساله او باعث شد اثر مهمی چون روز واقعه به وجود بیاید.
اقامه چهاردهم و پانزدهم نماز صبح به سرپرستی عزت الله ضرغامی برگزار شد. او هم مانند فریدزاده در آن زمان رئیس سازمان سینمایی بود و مهم ترین اثری که در جشنواره فیلم فجر در دوران تصدی او به نمایش درآمد بچه های آسمان بود. آخرین دبیری که در آن زمان رئیس سازمان سینمایی شد، مرحوم سیف الله بابا بود که از قرن شانزدهم تا قرن نوزدهم دبیر این رویداد بود. آژانس شیشه ای، رنگ خدا، کانی مانگا و غیره. اینها آثار مهمی بود که در زمان ریاست پدرم در سازمان سینمایی تولید شد.
با آغاز دهه 80 مدیران جشنواره فیلم فجر از رئیس سازمان سینمایی به رئیس بنیاد سینمایی فارابی تغییر یافت و تا اواسط این دهه یعنی از دهه 20 تا 25 دو کارگردان از فارابی. تغییر کرد. او مدیر جشنواره فیلم فجر شد. محمدمهدی اصغرپور و علیرضا رضاداد بیشتر از سینما ضبط تلویزیونی و اجرا داشتند. مهمان مامان و بوتیک دو اثر ماندگار بودند که در دوران ریاست این دوتایی به تاریخ سینمای ایران اضافه شدند.
دو دوره بعدی یعنی بیست و ششم و بیست و هفتم قبل از سال 1387 زیر نظر یکی دیگر از مدیران فارابی به نام مجید شاه حسینی انجام شد. مهم ترین دستاورد دوران دبیری او نمایش فیلم جنجالی درباره الی در جشنواره بود که واکنش های مختلفی را در پی داشت.
از سال 1387 شیوه انتخاب دبیران جشنواره فیلم فجر تغییر کرد و روسای تشکل ها در آستانه انتصاب به این سمت هستند. در حالی که مهدی مسعودشاهی در سال های 88 و 89 دبیر دوره های 28 و 29 بود، جشنواره بیست و هشتم با توجه به شرایط کشور جزو متفاوت ترین جشنواره های برگزار شده بود. یکی از فیلم های مهمی که در این دو سال در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، رنگ ارغوانی بود.
در سی امین دوره و در آستانه آغاز دهه چهارم، محمد خزایی دبیر جشنواره شد. انتشار قلاده های طلا در این مدت موجی از واکنش های مثبت و منفی را برای او به عنوان منشی به همراه داشت. این جشنواره در دهه چهارم خود، طیف وسیعی از معلمان را گرد هم آورد. محمدرضا عباسیان دبیر دوره CVICM بود که بیشتر فیلم های مستند می ساخت. رضاداد که دیگر جای فارابی نبود، دبیر دوره های 32 و 32 بود.
محمد حیدری به عنوان فردی که در پسزمینه ریاست مجموعه تئاتر شهر را برعهده داشت، دورههای 34 و 35 را اداره کرد. 36-38. مجری این فصل ها ابراهیم داروغه زاده بود که مدرک پزشکی دارد و همچنین مجری تلویزیون است. محمدمهدی طباطبایی نژاد و مسعود نقاش زاده سی و نهمین دوره صباح عید را برگزار کردند.
مجتبی امینی علاوه بر خزایی که سابقه تولید داشت، کارگردان دیگری بود که تجربه فیلم های آفریقایی، تهیه کنندگی چراغ های ناتمام و کارگردانی ساخت فیلم مهمی چون دهلیز را داشت. امینی دوره های چهل و چهل و دوم را ویرایش کرد و بیشتر آثاری که پس از سردبیری او پدیدار شد، تولیدات مجموعه گاندو بود.
بعد از امینی و خزایی که چند ماهی است فقط نام منشی بر پیشانی اش است و برای دومین بار فرصت تجربه مدیریت این رویداد سینمایی را پیدا نکرده است، منوچهر شهسواری دیگر فیلمسازی است که این کار را بر عهده می گیرد. وظیفه وی مسئول جشنواره فیلم فجر است. از سال 1993 سلام آقای. او با وجود اینکه به جز مدیر مجموعه تلویزیونی فیلم دیگری نساخته است، اما سابقه تهیه کنندگی دارد و به عنوان مدیر پروژه و مدیر تولید نیز فعالیت داشته است.
شهسواری از مدیرعاملی خانه سینما به نایب رئیسی تا رئیس شورای صنفی رسید. او همچنین با آثاری چون مزارشریف و فصل موسمی و سریال بلندمدتی چون در پناه تو در تلویزیون خبر واقعی در سینما کرد. با این پیشینه باید دید شهسواری به عنوان دبیر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را با سابقه تولید نسبتا خوب در ادامه فیلم خزایی و امینی چگونه اداره خواهد کرد.
۲۴۴۵۷
گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین
ارسال پاسخ