وقفه 5 ثانیه ای هنگام دعوا می تواند از خراب شدن روابط زوج ها جلوگیری کند

وقفه 5 ثانیه ای هنگام دعوا می تواند از خراب

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که یک مکث کوتاه پنج ثانیه ای در حین مشاجره بین زوج ها می تواند از تشدید مشاجرات جلوگیری کرده و اختلافات را برطرف کند.

به گزارش یورونیوز، اگرچه ممکن است این امر بدیهی به نظر برسد، اما برای اولین بار یک مطالعه به صورت علمی نشان می دهد که پرخاشگری پس از وقفه های اجباری کاهش می یابد.

برای اندازه‌گیری تأثیر وقفه‌های اجباری در بحث‌ها، St. روانشناسان دانشگاه سنت اندروز یک بازی طراحی کرده اند که در آن زوج ها هر چقدر که می خواهند صداهای ناخوشایندی را برای همسرشان ایجاد می کنند.

در این آزمایش با شرکت 81 زوج، افراد در 30 مرحله بازی شرکت کردند و در فواصل زمانی مختلف استراحت انجام شد.

در این مطالعه از یک دوربین 360 درجه با قابلیت ضبط صدا استفاده شد و محققان از هوش مصنوعی پیشرفته و یادگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل پاسخ های احساسی استفاده کردند. آنها دریافتند که مکث پنج ثانیه ای به اندازه مکث های اجباری طولانی تر مؤثر است.

این تحقیق توسط سنت انگلستان، انگلستان انجام شده است. محقق PhD آنا مک کوری، از دانشکده روانشناسی و علوم اعصاب در دانشگاه اندروز، گفت: “اجبار کردن زوج ها به استراحت پنج ثانیه ای به اندازه یک مکث 10 یا 15 ثانیه ای موثر بود. این نشان می دهد که حتی کوتاه ترین حالت وقفه ها می تواند به آرام کردن بحث ها کمک کند.”

وی افزود: این یک ترفند ساده، رایگان و موثر برای کاهش احساسات منفی در حین مشاجره است که ارزانتر از زوج درمانی است و به راحتی می توان آن را در تعاملات روزانه ادغام کرد.

خانم مک‌کاری و همکارانش دریافتند که زوج‌ها تمایل دارند با سطح پرخاشگری شریک زندگی‌شان هماهنگی داشته باشند و حتی در سطوح بالا با آنها سازگار شوند. با این حال، یک مکث کوتاه این الگوی انتقام‌جویی را مختل کرد و منجر به کاهش پرخاشگری کلی شد.

اما محققان می‌گویند این استراتژی محدودیت‌هایی دارد و عمدتاً برای مدیریت درگیری‌های سطح پایین‌تر و جلوگیری از تبدیل آنها به دعواهای جدی‌تر مناسب است.

خانم مک‌کاری می‌گوید: «این در مدیریت مشاجره‌های روزمره که زوج‌ها با آن‌ها روبرو می‌شوند، که می‌تواند تشدید شود، به خوبی کار می‌کند، و برای مثال‌ها برای مواردی که خشونت خانگی توسط یکی از شریک‌های جنسی انجام می‌شود، مناسب نیست».

نتایج مطالعات جدید در مجله علمی “Nature” منتشر شد.