پوست تخم مرغ را دور نریزید

پوست تخم مرغ را دور نیندازید

بسیاری از مردم در مورد استفاده از پوسته تخم مرغ در باغچه خانه اطلاعات زیادی ندارند. اگر شما هم جزو کسانی هستید که این موضوع را نمی دانید، خواندن این قسمت برای شما مفید خواهد بود.

به گزارش ایرنا، در واقع توضیح خواهیم داد که چگونه می توان از پوسته تخم مرغ به عنوان کود گیاهی استفاده کرد.

چرا از پوسته تخم مرغ در کود استفاده می شود؟

این سوال مطرح می شود که چرا می توان از پوسته تخم مرغ به عنوان کود گیاهی استفاده کرد؟ پاسخ این است که پوسته تخم مرغ منبع غنی از کلسیم، فسفر، منیزیم، سدیم، پتاسیم، روی، منگنز، آهن و مس است. هر چیزی که یک گیاه برای رشد و زنده ماندن نیاز دارد.

در واقع هنگامی که پوسته تخم مرغ به کود اضافه می شود، ترکیب نهایی کود حاصله سرشار از کلسیم خواهد بود. از آنجایی که کلسیم ماده غذایی تشکیل دهنده دیواره سلولی گیاه است، باید گفت که گیاه بدون این ماده غذایی به سرعت رشد نخواهد کرد.

ساخت کود گیاهی با پوسته تخم مرغ

در مواردی که برخی از گیاهان سبزی تیره رنگ مانند گوجه فرنگی و اسفناج سرعت رشد کافی ندارند، این مشکل ناشی از کمبود کلسیم کافی است. کمبود کلسیم در گیاهان جوان باعث پیچ خوردن برگ ها و ایجاد لکه های سیاه روی برگ ها می شود. کمبود کلسیم در گیاهان میوه مانند گوجه فرنگی می تواند به صورت پوسیدگی انتهای شکوفه یا یک لکه نازک و تیره در انتهای میوه ظاهر شود، بنابراین با افزودن پوسته تخم مرغ به کمپوست باغچه سبزی، این مشکلات را برطرف کنید.

پوسته تخم مرغ علاوه بر تامین عناصر مورد نیاز گیاه، با تنظیم pH خاک از گیاهان در برابر بیماری ها و آفات محافظت می کند. کلسیم موجود در پوست به رشد ریشه کمک می کند و مشکل ریشه های ضعیف را برطرف می کند.

این بار به جای انداختن پوسته های تخم مرغ در سطل زباله، از آن ها در باغ سبزی خود استفاده کنید و از سرعت رشد گیاه خود مطلع شوید. البته بهتر است پوسته تخم مرغ را قبل از افزودن به مخلوط کود بشویید تا حیوانات به دلیل بوی آن وارد باغ نشوند و در عین حال مواد باقی مانده روی پوسته تخم مرغ باعث بیماری نشود. . .

پوسته تخم مرغ را نیز می توان مستقیماً به خاک گیاه اضافه کرد. بسیاری از مردم این کار را همزمان با کاشت برخی از سبزیجات تیره رنگ مانند گوجه فرنگی، فلفل و کدو انجام می دهند تا ماده مغذی کلسیم مستقیماً به گیاه برسد.

پوسته تخم مرغ را می توان به چند روش به عنوان کود استفاده کرد:

روش اول: تهیه کود مایع با پوسته تخم مرغ

5-6 پوست تخم مرغ را بشویید و بگذارید خشک شود.

سپس آن را خیلی ریز خرد کنید اما پودر نکنید.

پوسته های شکسته و له شده را در ظرفی بریزید و نیم لیتر آب اضافه کنید.

درب ظرف را ببندید و به مدت 6 روز در جای خنک بگذارید تا کود مایع شما آماده شود.

هنگام استفاده از این کود روی گیاهان، آن را رقیق کرده و 50 درصد آب و 50 درصد کود مایع را مخلوط کنید.

در ظرف را ببندید و برای استفاده مجدد در جای خنک نگهداری کنید.

روش دوم: تهیه چای کود پوسته تخم مرغ

3.5 لیتر آب را بجوشانید.

10 پوسته تخم مرغ تمیز و خشک را به آن اضافه کنید.

بعد از اینکه پوسته ها را یک شب در آب خیس کردید، آب آن را خالی کنید.

می توانید کنسانتره را مستقیماً در خاک بریزید تا گیاهان بتوانند از کلسیم و پتاسیم استفاده کنند.

این کار را یک بار در هفته انجام دهید.

روش سوم: استفاده مستقیم از پوست تخم مرغ

پوسته های تخم مرغ را بشویید و خشک کنید تا بقایای تخم مرغ روی آن ها پاک شود.

پوسته های تخم مرغ را داخل غذاساز بریزید و کاملا چرخ کنید.

قبل از کاشت بذر یا گیاهان، یک مشت پوست را داخل چاله کاشت بپاشید و سپس گیاه مورد نظر خود را در چاله قرار دهید و اطراف آن را خاک بریزید.

از 5 پوسته تخم مرغ برای هر گیاه استفاده کنید.

نکته مهم: برای گیاهانی که در خاک اسیدی رشد می کنند و خاک اسیدی دوست دارند مانند زغال اخته از پوسته تخم مرغ استفاده نکنید.

از بین بردن کرم ها از گیاهان با پوسته تخم مرغ

در عین حال وجود پوسته تخم مرغ در خاک باغچه، حلزون ها، کرم ها و سایر حیوانات خزنده را از گیاه دور می کند، زیرا وجود چنین حیواناتی در خاک باغ و اطراف گیاه باعث خشک شدن ساختار گیاه می شود.

به طور کلی باید گفت که با دور نریختن پوسته تخم مرغ، ضایعات تولید نمی کنید، از محیط باغ خود نیز مراقبت می کنید و با استفاده از آن به عنوان یک ماده ارگانیک و مغذی، باغبانی را تسریع می کنید. باغ شما حتی بیشتر رشد گیاه شما