چه غذاهایی برای بیماران سنگ کلیه مجاز یا غیر مجاز است؟

راه های پیشگیری از سنگ کلیه علائم این بیماری

پیمان صالحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه وجود خون در ادرار، حالت تهوع، لرز، تب، تکرر ادرار و تغییر رنگ یا … بوی بد وجود ادرار می تواند یکی از علائم مبتلایان به سنگ کلیه باشد، گفت: به طور کلی افراد مبتلا به سنگ کلیه باید مصرف آب و مایعات خود را افزایش دهند، زیرا استفاده از مایع کافی منجر به رقیق شدن ادرار و در نهایت به از تشکیل سنگ جلوگیری می شود.

وی با اشاره به اینکه حداقل 50 درصد مایعات دریافتی بدن در طول روز باید آب باشد، افزود: مصرف کلسیم برای بیماران مبتلا به سنگ های کلسیمی باید کنترل شود، زیرا گاهی اوقات سنگ اگزالات یا اگزالات کلسیم به دلیل کمبود کلسیم کافی در دستگاه گوارش تشکیل می شود.

این جراح کلیه و مجاری ادرار گفت: افراد برای دریافت کلسیم می توانند از رژیم غذایی حاوی شیر و لبنیات از جمله ماست و پنیر استفاده کنند و به یاد داشته باشند که کلسیم موجود در لبنیات عموماً به راحتی جذب می شود اما به طور کلی سبزی های برگ دار جذب می شود. با توجه به اینکه سبزیجات حاوی مقدار مشخصی کلسیم هستند و سایر ترکیبات باعث کاهش جذب کلسیم در بدن می شود، جذب کلسیم سبزیجات برگ سبز کمتر از لبنیات است.

صالحی ادامه داد: افراد مبتلا به سنگ کلیه نباید بیش از 60 میلی گرم مصرف کنند اگزالات آن را از رژیم غذایی خود دریافت کنید، بنابراین باید غذاهای حاوی مقادیر زیاد یا متوسط ​​مصرف کنید. اگزالات آنها را از رژیم غذایی خود از جمله غذاهای حاوی آن حذف کنید اگزالات می توان در مورد ریواس، توت فرنگی، شکلات، فندق، چای، چغندر، سبوس گندم و اسفناج صحبت کرد.

وی با تاکید بر اینکه افراد دارای سابقه سنگ کلیه از مصرف غذاهای فرآوری شده با قند افزوده پرهیز کنند، گفت: این افراد همچنین باید از مصرف شکر اضافی در تهیه غذا و مصرف انواع دسرها و غذاهایی که از شکر استفاده می کنند خودداری کنند. آنها را تهیه کرده و انواع شربت ها را محدود کنید.

فوق تخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری با بیان اینکه رژیم غذایی حاوی مقادیر بالای پروتئین حیوانی ممکن است در تشکیل سنگ کلیه موثر باشد، گفت: با دریافت ویتامین C توسط بدن، اگزالات به همین دلیل زمانی تولید می شود که نظر پزشک برای کاهش مصرف مکمل های ویتامین C وجود داشته باشد. اگزالات در رژیم غذایی گنجانده شده است، نباید گنجانده شود.