چه ویتامین هایی در دوران بارداری لازم است؟

چه ویتامین هایی در دوران بارداری لازم است؟

ضیاءالدین مظهری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار داشت: با توجه به مصرف صحیح ویتامین ها، املاح و املاح ضروری، سلامت مادر باردار و جنین در دوران بارداری تضمین می شود.

با بیان اینکه گاهی تامین ویتامین ها و مواد معدنی لازم در دوران بارداری تنها بر اساس رژیم غذایی امکان پذیر نیست، از جمله اسید فولیک، ویتامین C، ویتامین A، ویتامین D، آهن، ویتامین B12، کلسیم، ید، فلز روی یا روی و امگا 3 از جمله ویتامین ها و مواد معدنی هستند که در دوران بارداری تامین می شوند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: اسید فولیک در تولید گلبول های خون و سنتز مواد ژنتیکی سلول ها نقش دارد و کمبود آن می تواند منجر به کاهش تولید DNA و تولید گلبول های قرمز غیرطبیعی شود. از آنجایی که کمبود این ویتامین ممکن است منجر به نقص لوله عصبی در جنین شود، مصرف اسید فولیک باید قبل از بارداری با در نظر گرفتن این موضوع شروع شود.

مظهری مصرف اسید فولیک را باید تا پایان شیردهی ادامه داد و ادامه داد: افراد باید در نظر داشته باشند که مصرف زیاد اسید فولیک مانند سایر مواد مغذی می تواند خطر ابتلا به برخی بیماری ها را افزایش دهد. منابع غذایی حاوی اسید فولیک عبارتند از: قلب، کلیه، جگر، عدس، اسفناج، بادام زمینی، تخم مرغ، بادام، سویا، آب پرتقال، لوبیا و انواع سبزیجات.

او گفت که کاهش سطح ویتامین C در مادر باردار ممکن است خطر پارگی زودرس را افزایش دهد. غشاها با توجه به اینکه مصرف ویتامین C در دوران بارداری حدود 85 میلی گرم در روز است، این میزان ویتامین را می توان با مصرف آسان مرکبات، گوجه فرنگی، گل کلم، خربزه، توت فرنگی، جعفری، اسفناج و کیوی به دست آورد.

مظهری افزود: منابع گیاهی ویتامین A شامل خربزه و هلو است. سیب زمینیهاگوجه فرنگی، نارنگی، خرما، اسفناج، جعفری و هویج و منابع حیوانی این ویتامین شامل لبنیات، کره، تخم مرغ و جگر می باشد. لازم به یادآوری است که مصرف این ویتامین گیاهی در دوران بارداری خطری ندارد، اما مصرف بیش از حد ویتامین های مشتق شده از حیوانات ممکن است به جنین آسیب برساند.

وی اظهار داشت: کمبود ویتامین D در مادران باردار در کوتاه مدت و درازمدت عوارض زیادی از جمله پوکی استخوان، مشکلات دندانی و کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن را به همراه خواهد داشت.