چگونه سرکه انگور خانگی با انگور زرد و سیاه تهیه کنیم؟

چگونه سرکه انگور خانگی با انگور زرد و سیاه تهیه

بهترین زمان برای تهیه سرکه انگور اوایل پاییز است. سرکه ای مقوی و خوشمزه که می توان از آن برای تهیه ترشی استفاده کرد و طعم دهنده ای فوق العاده لذیذ برای انواع سالادها به حساب می آید. سرکه انگور انواع مختلفی دارد. سرکه انگور سفید و قرمز دو نوع سرکه بسیار پرطرفدار هستند که می توانید آن ها را به راحتی در منزل تهیه کنید و از مصارف مختلفی بهره مند شوید. سرکه انگور قرمز از انگور سیاه و سرکه انگور سفید از انگور زرد یا سبز تهیه می شود. نوع انگور تاثیر زیادی در کیفیت نهایی سرکه دارد. هر چه انگور شیرین تر باشد، سرکه بهتر است. بنابراین، دقت در انتخاب انواع انگور مفید است. با این مقاله از انتخابتو همراه باشید تا طرز تهیه سرکه انگور خانگی با تمام مزایای آن را یاد بگیرید.

چگونه سرکه انگور خانگی فوری تهیه کنیم؟

مواد مورد نیاز مقدار
انگور سیاه شیرین 1 کیلو
این 3 لیتر

ترشی سیر مروارید آکسورا - 500 گرم

ترشی مخلوط - 670 گرم

57600

۵۴۷۲۰

بخش

طرز تهیه سرکه انگور سیاه خانگی:

گام اول: ابتدا انگورها را بشویید و با دقت از خوشه جدا کنید. در انگور نباید چوب انگور باقی بماند. حالا انگورها را با آب سرد کاملا بشویید و در ظرف مناسبی قرار دهید. سپس انگور را با دستگاه خرد کن برقی یا ابزار دیگر کاملاً له کنید. به لطف این، سرکه سریعتر ظاهر می شود.

مرحله دوم: در این مرحله انگورهای له شده را در قابلمه بریزید و مقداری آب اضافه کنید. بنابراین آب روی انگور را می پوشاند. قسمتی از بالای ظرف باید خالی بماند. سپس یک دستمال روی ظرف بگذارید و درب ظرف را بگذارید تا کاملا بسته نشود و تا حدی باز بماند. زیرا در نتیجه فرآیند تخمیر مقداری گاز تولید می شود که باید خروجی داشته باشد.

مرحله سوم: این ظرف را در گوشه ای قرار دهید که خیلی داغ نباشد. 25 درجه برای این کار ایده آل است. اگر دمای هوا بالا باشد، انگورها کپک زده می شوند، فرآیند تخمیر به درستی انجام نمی شود. در دو هفته اول باید هر سه روز یکبار مواد سرکه را کاملا با هم مخلوط کنید و دوباره مانند مرحله قبل درب ظرف را ببندید تا از خروج گازها مطمئن شوید.

مرحله چهارم: در هفته های بعد نیازی به هم زدن سرکه ندارید. بعد از 30 روز انگورها را از ظرف خارج کرده و در پارچه ای قرار دهید. حالا پارچه را محکم فشار دهید تا آب میوه ها داخل کاسه گرفته شود. پس از 40 روز، سرکه شما آماده استفاده است.

طرز تهیه سرکه انگور قرمز نیز به همین صورت است; البته روش های دیگری هم وجود دارد اما این روش نسبت به روش های دیگر ساده تر است و سرکه بهتری به شما می دهد.

چگونه از انگور زرد سرکه انگور درست کنیم؟

طرز تهیه سرکه انگور فوری

مواد مورد نیاز مقدار
انگور سبز یا زرد 1 کیلوگرم
این 150 تا 200 گرم
آب دست چینی - 1200 میلی لیتر
33%

۹۰,۰۰۰

۶۲۵۰۰ بخش

طرز تهیه سرکه انگور فوری: هنگام تهیه سرکه باید به نسبت مقدار آب و مقدار انگور توجه کرد. مقدار آب بستگی به شیرینی انگور دارد. بنابراین اگر انگور شما کمتر شیرین است، به آب کمتری برای تبدیل شدن به سرکه نیاز دارد. حالا مراحل زیر را برای تهیه سرکه انگور سفید دنبال کنید:

گام اول: دانه های انگور را از خوشه جدا کرده و با آب سرد کاملا بشویید. برای داشتن سرکه سفید مرغوب بهتر است نور به سرکه نرسد. بنابراین برای تهیه از ظروف غیر شیشه ای استفاده کنید. همچنین اندازه ظرف باید بزرگتر از مقدار انگور باشد. زیرا وقتی سرکه عمل می کند کف زیادی روی آن تشکیل می شود و اگر اندازه ظرف مناسب نباشد ممکن است از سطح سرریز شود.

مرحله دوم: انگورها را با چنگال یا وسایل مناسب دیگر له کنید. حالا انگور خرد شده و آب آن را داخل ظرف بریزید و درب آن را تا نیمه ببندید تا هوا به داخل آن جریان یابد.

مرحله سوم: فرآیند تخمیر پس از 7 روز انجام می شود. پس از آن بهتر است مواد سرکه را روزی 2 تا 3 بار مخلوط کنید. بعد از یک ماه انگورها کاملا له شده و در ته ظرف جمع می شوند. البته مدت زمان دقیق بستگی به دمای محیط دارد. دمای محیط باید کاملاً معتدل باشد.

مرحله چهارم: بعد از 50 تا 70 روز سرکه دو فاز می شود. به این ترتیب کثیفی در یک لایه و محلول سرکه در لایه دیگر قرار می گیرد. در این مرحله باید یک پارچه نازک بردارید و ضایعات را داخل پارچه بریزید. حالا پارچه را محکم فشار دهید تا مایع خالص خارج شود. پس از آن می توانید آشفتگی را دور بریزید.

مرحله پنجم: پس از 7 تا 10 روز، مواد گل مانند در کف ظرف سرکه جمع می شوند. در این مرحله باید به تدریج سرکه را به ظرف دیگری منتقل کنید تا رسوب از مایع سرکه جدا شود. باید چندین بار این کار را انجام دهید تا در نهایت یک سرکه شفاف به دست آورید. در نهایت سرکه ای را که به دست آورده اید در ظرف شیشه ای دور از نور نگهداری کنید.

ترشی لیمو با پوست آن: 5 روش ساده اما خوشمزه!

طرز تهیه ترشی تابستانی با میوه های فصل؟

طرز تهیه سرکه انگور بدون آب

راه حل

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب طرز تهیه سرکه انگور را توضیح دادیم و توضیح دادیم که چگونه می توانید سرکه شفاف درست کنید. سرکه مصارف مختلفی دارد و با رعایت چند نکته می توانید آن را در خانه درست کنید. می توانید انواع ترشی و سالاد را با سرکه تهیه کنید و به عنوان یک ادویه خوشمزه در تهیه انواع غذاها استفاده کنید. علاوه بر این، سرکه سفید به طور گسترده ای برای ضد عفونی و تمیز کردن کاشی و سرامیک و برخی از ظروف استفاده می شود. از سرکه می توان برای تمیز کردن زنگ زدگی، دوش و ماشین ظرفشویی و همچنین ضدعفونی میوه ها و سبزیجات استفاده کرد. پس این ادویه پرکاربرد را در خانه درست کنید و از کاربرد بی نظیر آن بهره مند شوید.

سوالات متداول

1. چگونه سرکه انگور را بدون آب تهیه کنیم؟

برای تهیه سرکه انگور خشک شده باید طبق مراحل زیر عمل کنید:

گام اول: ابتدا انگورهای رسیده و شیرین را کاملا بشویید تا کثیفی و مواد خارجی از بین برود. بعد از شستن اجازه دهید انگور کاملا خشک شود تا رطوبت آن گرفته شود. حالا انگورها را در ظرف یا بشکه بزرگی بریزید و با دست یا ابزار مناسب فشار دهید تا آب انگور آزاد شود.

مرحله دوم: شیره و تفاله انگور را در یک کاسه شیشه ای یا سرامیکی تمیز بریزید. در این مرحله برای جلوگیری از کپک زدن می توانید مقداری نمک به مواد اضافه کنید. حالا روی ظرف را با یک پارچه تمیز (ترجیحا توری یا پارچه نازک) بپوشانید تا هوا جریان داشته باشد اما گرد و غبار و حشرات وارد ظرف نشوند. پارچه باید کاملا سفت باشد. اما در ظرف را محکم نبندید. زیرا فرآیند تخمیر نیاز به تبادل هوا دارد.

مرحله سوم: ظرف را در مکانی گرم (حدود 25 تا 30 درجه سانتیگراد) و تاریک قرار دهید. در عرض 2-3 هفته، انگور شروع به تخمیر می کند و به آرامی به سرکه تبدیل می شود. پس از اتمام فرآیند تخمیر، تقریباً 3 تا 4 هفته بعد، سرکه را از صافی صاف کنید تا تفاله و پوست انگور از بین برود. مایع صاف شده همان سرکه خام است که هنوز به زمان نیاز دارد تا کاملا سفت شود.

مرحله چهارم: سرکه صاف شده را دوباره در ظرف تمیزی بریزید و درب آن را ببندید. ظرف را به مدت ۱ تا ۳ ماه در جای خنک نگهداری کنید تا سرکه کاملا آماده شود و طعم بهتری پیدا کند.

2. اگر سرکه در حین تخمیر کپک زد چه کنیم؟

اگر در حین تخمیر کپک دیدید، احتمالاً به دلیل ورود هوا یا تمیز نبودن ظرف است. باید ظرف را بررسی و تمیز کنید.

3. طعم سرکه به چه عواملی بستگی دارد؟

طعم سرکه بسته به نوع انگور و مدت تخمیر متفاوت است، هر چه بیشتر بماند، سرکه ترش و تندتر می شود.

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا