کم آبی بدن، فعالیت مداوم، برخی داروها و هوای گرم می تواند منجر به گرمازدگی شود.

کم آبی بدن، فعالیت مداوم، برخی داروها و هوای گرم

انتخابتو، افشین امینی به نقل از پایگاه دانش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه شرایط فیزیولوژیکی بدن با گرم شدن هوا تغییر می کند، گفت: برای گرمازدگی فقط نباید مدام بود. در معرض گرما قرار گرفته است. با این حال، کاهش آب بدن، فعالیت مداوم، استفاده از برخی داروها و همچنین گرم کردن هوا نیز می تواند منجر به گرمازدگی شود.

افرادی که دائماً فعال هستند یا بیماری مزمن دارند و دارو مصرف می کنند برای جلوگیری از گرمازدگی و عوارض ناشی از آن مایعات فراوان مصرف کنند، لباس هایی بپوشند که در فصل گرما تا حد امکان گردش هوا را تسهیل کند و از پوشیدن لباس خودداری کنند. با الیاف نایلون گرمای هوا راحت تر از بین می رود.

فوق تخصص فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اگر بدن شما در دمای بالاتر از حد نرمال کمتر از حد نرمال عرق می کند، در هنگام قرار گرفتن در معرض گرما و یا در صورت استفاده از داروی خاصی یا در مسافرت و مسافرت، دست و صورت خود را با آب بشویید. به هر دلیلی نمی توانید مایعات کافی بنوشید.

امینی با بیان اینکه بیماران کلیوی، دیابتی، قلبی، سالمندان و کسانی که مشکل تنظیم دمای بدن دارند بیشتر از سایر افراد در معرض گرمازدگی هستند، ادامه داد: ضعف و خواب آلودگی، تشنگی و گاهی از دست دادن هوشیاری و گیجی. یکی از علائم گرمازدگی است.

وی افزود: اگر در گرمای شدید با فردی گیج، بی حال یا بی هوش مواجه شدید، دمای بدن او را پایین بیاورید و در صورت هوشیاری و عدم احساس تهوع یا استفراغ، مایعات خنک به او بدهید. بدن خود را با حوله بپیچید گرم خنک شوید و هرگز سعی نکنید ناگهان بدن خود را با آب سرد خنک کنید.

متخصص فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: پس از اعمال احتیاط های ذکر شده در مورد فرد مبتلا به گرمازدگی، او را به آرامی تهویه کرده و با دستمال مرطوب دمای بدن او را کاهش دهید.

امینی تاکید کرد: در صورت از دست دادن هوشیاری فردی که دچار گرمازدگی شده است، چیزی برای خوردن و آشامیدن به او ندهید، بیمار را به پهلو بخوابانید، با اورژانس تماس بگیرید و از اقدامات خودسرانه خودداری کنید، اقدامات درمانی خاص در زنجیره حیات مورد تاکید قرار می گیرد و اگر با فردی که از گرمازدگی رنج می برد، با اورژانس تماس بگیرید.