بامیه برای چیست؟ + خواص بامیه برای کاهش وزن و کنترل دیابت

بامیه برای چیست؟ خواص بامیه برای کاهش وزن و

به گزارش خبر خبرگزاری ایمنا، بامیه یا آکرااین یک گیاه سبز خوراکی است که حاوی بسیاری از مواد مغذی است. بامیه در کشورهای جنوب آسیا، آمریکا و آفریقا کاربرد فراوانی دارد و در هند یکی از مهم ترین سبزیجاتی است که مردم در پخت بسیاری از غذاها از آن استفاده می کنند.

بامیه ادویه خوبی است که در تهیه خورش یا هر غذای دیگری استفاده می شود، این گیاه را نیز برش داده و برای سرخ کردن یا بخارپز و کبابی می برند، حتی ژاپنی ها از بامیه به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده آن استفاده می کنند. سوشی و تمپورا برای استفاده؛ تمام قسمت های بامیه خوراکی است و از برگ های آن می توان در سالاد استفاده کرد.

ارزش غذایی نصف لیوان بامیه پخته شده

25 کالری دارد؛ کم کالری است.

حاوی 2 گرم فیبر؛ منبع خوبی از فیبر است.

حاوی 460 واحد ویتامین A منبع خوبی از ویتامین A است.

حاوی 130 میلی گرم ویتامین C است.

حاوی 50 میلی گرم کلسیم؛ منبع خوبی از کلسیم است ضد عفونی کننده این یک استخوان است.

حاوی 256 میلی گرم پتاسیم؛ که ضد فشار خون است.

بامیه از خانواده گل خطمی (به طور علمی Abelmoschus esculentus) است که شامل گل ختمی، چای ترش، کاکائو و پنبه نیز می شود، بامیه در آب و هوای معتدل رشد می کند، این گیاه به مرور زمان گل های بزرگی دارد. سبز بامیه که شبیه پر است در سال قبل از میلاد مسیح در مصر کشف شد. از دهه 2000 استفاده شده است.

بامیه که به “بمب املاک” نیز معروف است، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها و سرطان را بیش از حد انتظار کاهش می دهد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. بامیه بهترین داروی دیابت است زیرا لوزالمعده را فعال می کند.

بامیه همچنین می تواند ناراحتی های روده و معده از جمله زخم معده را درمان کند و این غذای سبز مزه مفاصل را نرم کرده و از روماتیسم و ​​آرتروز جلوگیری می کند.

خواص درمانی بامیه از نظر طب سنتی

بامیه از نظر طب سنتی ایران سرد و مرطوب است.

برای افراد گرم مزاج مفید است.

در تعمیر خلطصفرا و سودا موثر است.

جوشانده گل بامیه ضد سود برای تهیه این جوشانده باید 30 گرم بامیه را در 500 سی سی آب بجوشانید و روزی سه بار یک لیوان میل کنید.

جوشانده بامیه باعث تقویت و لطافت پوست می شود.

بامیه ادرار آور است.

سوزش و درد مجاری ادرار را درمان می کند.

راز جوشاندن میوه یا دانه های بامیه نرم کننده می شود و برای درمان سوزاک استفاده می شود.

تخم بامیه محرک قلب و ضد اسپاسم است.

عتیقه بیشتر از بامیه خمیر آن را آماده کردند و روی زخم گذاشتند تا التیام یابد.

بامیه برای کاهش وزن

بامیه وجود دارد پلی ساکاریدها بامیه که خاصیت چربی سوزی دارد و باعث کاهش وزن می شود نیز در گروه مواد غذایی کم کالری قرار می گیرد، حاوی فیبر فراوان و سرشار از مواد معدنی است، بنابراین مصرف آن به صورت پخته یا خام برای مدت طولانی احساس سیری می کند. چیزی شبیه زمان این برعکس آن است اثر دارد و به همین دلیل بامیه تاثیر مثبتی در کاهش وزن دارد، به علاوه بامیه دارای اثر ادرارآور است و با دفع آب اضافی سموم را از بدن دفع می کند و در نتیجه باعث کاهش وزن و لاغری می شود.

با این حال بامیه هر چقدر هم در کاهش وزن موثر باشد، مانند سایر غذاها به تنهایی نمی تواند معجزه کند و تنها با تاثیر مثبت خود در هضم غذا به سلامت بدن و عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک می کند. بنابراین، برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام باید از یک رژیم کاهش وزن اولیه استفاده کنید.

خواص بامیه برای بیماران دیابتی

بامیه یکی از غذاهای کنترل کننده دیابت، فیبر موجود در بامیه، نیمرخ است قند خون قند خون را کاهش می دهد، یعنی قند خون را به سرعت بالا نمی برد، بنابراین جذب قند را کند می کند و به حفظ قند خون کمک می کند، بنابراین برای افراد دیابتی مفید است.

بامیه برای جلوگیری از یبوست

بامیه خواص زیادی دارد میلیون روده بزرگ را نرم می کند، محتوای فیبر بامیه آب را جذب می کند و روده بزرگ را انعطاف پذیرتر می کند که به رفع یبوست کمک می کند. بر خلاف سایر فیبرها، مانند فیبر موجود در گندم، که می تواند باعث تحریک یا زخم شدن سیستم گوارشی شود. موسیلاژ بامیه التیام می بخشد و بامیه نیز با روان کردن روده بزرگ حرکات روده را آسان می کند.

عوارض مصرف بیش از حد بامیه

مصرف زیاد بامیه ممکن است اثرات نامطلوبی داشته باشد و برخی افراد ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

مشکلات گوارشی: بامیه حاوی نوعی کربوهیدرات به نام فروکتان است و مصرف فروکتان باعث اسهال، نفخ و سوزش سر دل در افراد مبتلا به بیماری های روده ای می شود.

سنگ کلیه: بامیه غنی است اگزالات شایع ترین نوع سنگ کلیه کلسیمی است اگزالات در افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند و در افرادی که غذاهای غنی مصرف می کنند بروز می کند. اگزالات مانند بامیه و اسفناج، ممکن است خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش دهد.

التهاب: بامیه حاوی ترکیبی سمی به نام سولانین سیب زمینی، گوجه فرنگی، میوه ها و سبزیجات که می توانند باعث درد و التهاب در مفاصل شوند و حتی در برخی افراد منجر به التهاب مزمن شوند. کنگر فرنگی فرانجیپانی، بادمجان و بلوبری غذاهای حاوی سولانین مانند آن

لخته شدن خون: ویتامین K به لخته شدن خون کمک می کند و از آنجایی که بامیه حاوی مقدار زیادی این ویتامین است، مصرف بیش از حد بامیه می تواند برای افرادی که دارو مصرف می کنند خطرناک باشد. پادبند مثل خون وارفارین آنها برای ایجاد مشکل از مواد مخدر استفاده می کنند پادبند خون ناشی از لخته شدن ناموجه آنها از خون، لخته شدن خون در عروق جلوگیری می کنند که می تواند منجر به سکته مغزی یا حمله قلبی شود.

افرادی که از دارو استفاده می کنند پادبند اگر خون مصرف می کنند یا احتمال لخته شدن خون در آنها وجود دارد باید در مصرف غذاهای حاوی ویتامین K دقت بیشتری داشته باشند.