چارچوب متغیر شخصیت مرزی خود و دیگران

چارچوب متغیر شخصیت مرزی خود و دیگران

انتخابتو، به گفته کارشناسان اختلال شخصیت مرزی (BPD) یا خط مرزی بی نظمی اختلال شخصیت مرزی، یک اختلال سلامت روان که با نوسانات خلقی شدید و بی ثباتی در روابط بین فردی مشخص می شود، متعلق به اختلالات شخصیت «خوشه B» است که شامل رفتار نمایشی و نامنظم است.

بر اساس داده‌های موجود، بسیاری از افراد مبتلا به BPD در زندگی و تجربیات خود آسیب‌های جدی را تجربه کرده‌اند. پس از سانحه می تواند منجر به ایجاد علائم BPD و مشکلات تنظیم هیجانی شود. همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه BPD ممکن است ارثی باشد و همچنین ممکن است منجر به ناهنجاری های مغزی خاصی شود، مانند تفاوت در ساختار یا عملکرد نواحی مغز که در تنظیم احساسات دخیل هستند. افراد مبتلا به BPD مشاهده شده اند.

عوامل محیطی نیز ممکن است در ایجاد محیط های خانوادگی پر هرج و مرج نقش داشته باشند، الگوهای فرزندپروری نامناسب و ناکارآمد، و وجود روابط ناپایدار در دوران کودکی می تواند منجر به ظهور علائم BPD شود و باعث شود فرد در محیطی رشد کند. احساسات آنها کنترل نشده است. نادیده گرفتن آن نیز می تواند خطر BPD را افزایش دهد.

در واقع، BPD یک وضعیت پیچیده است و علل آن ترکیبی از عوامل ژنتیکی، بیولوژیکی و محیطی است. تفاوت خط مرزی انواع اختلال دوقطبی عبارتند از: افراد مبتلا به اختلال دوقطبی تمایل به تجربه شیدایی و افسردگی دارند، در حالی که افراد مبتلا به BPD درد عاطفی شدید و احساس پوچی، ناامیدی، خشم، ناامیدی و تنهایی را تجربه می کنند و در شخصیت مرزی، نوسانات خلقی مختصر است. -زندگی می کرد.

افراد مبتلا به NPD یا خودشیفتگی خود را برتر از دیگران می دانند و در مورد توانایی ها و دستاوردهای خود احساس اغراق می کنند. خط مرزی آنها تصور ناپایداری از خود دارند و خود را بد یا بی ارزش می بینند. علائم اختلال شخصیت مرزی در مردان با آشفتگی عاطفی زیاد، نوسانات شدید خلق و خو، ترس از رها شدن و مشکل در تنظیم احساسات همراه است. این می تواند منجر به احساس خشم و ناامیدی شود و علائم اختلال شخصیت مرزی در زنان شامل احساس خالی بودن از درون، احساس پستی است. عزت نفس، احساسات و عواطف قوی و طاقت فرسا، طغیان اضطراب، نوسانات خلقی شدید از جمله عصبانیت و افسردگی، و الگوی روابط پرآشوب با دوستان، خانواده و عزیزان.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی چه ویژگی هایی دارند؟

سامیه طاهری، روانشناس و مشاور خانواده وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه اختلال شخصیت مرزی در گروه اختلالات شخصیت قرار می گیرد و با تغییرات خلقی زیادی همراه است، گفت: بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال از بیماری و عدم تعادل خود آگاهی ندارند. تکانشگری در رفتار آنها نیز مشهود است که رفتاری نامتناسب با موقعیت دارند.

وی با بیان اینکه مدیریت و کنترل هیجانات به ویژه خشم برای این گونه افراد بسیار دشوار است، گفت: این اختلال بر تمام جنبه های زندگی فرد مبتلا تأثیر می گذارد، این افراد پریشانی را تجربه می کنند و رفتار ناپایدار و ناپایدار آنها دیگران را از آنها دور می کند. به آنها احساس انزوا می دهد.

این روانشناس و مشاور خانواده با بیان این مطلب تصریح کرد: علائم ابتلا به این اختلال برای هر فردی متفاوت است، اما به طور کلی علائم این رفتار شامل گوشه گیری و خستگی، اغلب نوسانات خلقی کوتاه مدت، تجربه افسردگی، اضطراب و استرس، نداشتن توانایی همدلی با دیگران، بی هدفی، پوچی و احساس ناکارآمدی است.

طاهری با اشاره به اینکه افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی ترس زیادی از رها شدن دارند، ادامه داد: بر اساس شواهد علمی موجود، گذراندن دوران کودکی سخت و تجربه بی توجهی والدین، ساختار مغز و اختلالات عملکردی از جمله عوامل ژنتیکی، محیطی و روانی است. علل این اختلال در نظر گرفته می شود.

شخصیت مرزی با اختلال دوقطبی و خودشیفتگی متفاوت است

او گفت که زندگی با افراد مبتلا به اختلال مرزی می تواند بسیار سخت و استرس زا باشد، بنابراین اطرافیان باید به سلامت روان خود توجه کنند. سایر اختلالات مانند افسردگی، اختلالات خوردن و اختلالات اضطرابی نیز ممکن است مستعد تشدید علائم اختلال شخصیت مرزی باشند.

این روانشناس و مشاور خانواده به احتمال ارثی بودن این اختلال اشاره کرد و افزود: افرادی که در خانواده خود دارای اختلال روانی و اختلال شخصیت مرزی هستند بیشتر به این اختلال مبتلا می شوند. جدایی زود هنگام ممکن است در پیدایش این اختلال موثر باشد.

طاهری با اشاره به روش های درمان این اختلال افزود: در درمان این افراد از درمان های رفتاری مبتنی بر گفتار، آموزش پیش بینی پذیری هیجانی و حل مسئله، روان درمانی مبتنی بر انتقال و درمان مبتنی بر آگاهی و برخی داروها نیز استفاده می شود. در درمان این اختلال کنترل علائم این افراد مانند تثبیت کننده های خلق و خو، داروها در مقابل روون به عنوان یک داروی ضد افسردگی استفاده می شود.

وی با تاکید بر اینکه اختلال شخصیت مرزی با اختلال دوقطبی و خودشیفتگی متفاوت است، خاطرنشان کرد: اگرچه برخی علائم در این سه اختلال مشابه هستند، اما علائم بسیار متفاوتی دارند و درمان های اعمال شده برای آنها نیز متفاوت خواهد بود.

چارچوب متغیر شخصیت مرزی خود و دیگران

شیوع اختلال شخصیت مرزی در زنان بیشتر است

امیر دشتیان، روانشناس و مشاور بالینی وی با بیان اینکه اختلال شخصیت مرزی هم در مردان و هم در زنان دیده می شود، اما در زنان بیشتر است، گفت: افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی دارای بی ثباتی خلقی و حتی عدم تعادل در علایق، خواسته ها و اهداف فرد هستند. زیرا این افراد دائماً احساس پوچی، بی ارزشی، ترس از رها شدن، اضطراب و عصبانیت زیاد، انزوا و تنهایی را تجربه می کنند و تصمیماتشان مبنای ثبات ندارد.

وی با بیان اینکه چنین افرادی در دوره های زمانی مختلف احساسات متفاوتی را نسبت به یک فرد تجربه خواهند کرد، افزود: افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی نیز ممکن است به خود آسیب برسانند و رفتارهای پرخطری مانند بی احتیاطی و مصرف مواد مخدر و الکل بروز کند. این مردم.

این روانشناس و مشاور بالینی تصریح کرد: افراد مبتلا به این اختلال اغلب دارای روابط کوتاه مدت و پرشور هستند و به سرعت از اطرافیان خود ناامید می شوند و احساسات آنها ناپایدار است. حتی گاهی اوقات از خود ناامید می شوند و گاهی خود را ارزشمند می بینند و احساس خوبی نسبت به خود دارند.

دشتیان ادامه داد: خشم و عصبانیت شدید یکی از احساسات بسیار قوی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی است. این افراد می توانند به راحتی عصبانی شوند، فریاد بزنند یا حتی چیزهایی را پرتاب کنند. همچنین چنین افرادی در تصمیم گیری های خود تردید زیادی دارند.

ارتباط دشوار با افراد مرزی

وی با بیان اینکه افزایش آگاهی فردی، شناخت عواطف و افزایش مهارت های کنترل هیجانی می تواند به روند بهبودی این افراد کمک کند، گفت: این افراد باید احساس استرس را به حداقل برسانند، در فعالیت های بدنی شرکت کنند و در طول روز زمانی را برای خود اختصاص دهند. . و سعی کنید روی اهداف تمرکز کنید و برای آنها برنامه ریزی کنید.

این روانشناس و مشاور بالینی با اشاره به اینکه خواب کافی و تغذیه مناسب نیز در روند بهبودی این افراد موثر است، افزود: سوء ظن مرزی به موقعیت ها و افراد مختلف، احساس پوچی، عدم ثبات رفتاری، یافتن دنیایی برای خود در محیط مجازی، ناامیدی، ترس از تنهایی و تمایل به لجبازی از دیگر ویژگی های رفتاری افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی است.

دشتیان خاطرنشان کرد: زندگی، ارتباط و حتی ازدواج با افرادی که از این اختلال رنج می برند بسیار دشوار خواهد بود، زیرا این افراد یک لحظه می توانند طوری رفتار کنند که انگار عاشق و عاشق هستند و لحظه بعد می توانند طوری رفتار کنند که انگار عاشق هستند. آنها از زندگی خود متنفرند و آن را به چالش می کشند.

چارچوب متغیر شخصیت مرزی خود و دیگران

به گفته محققان، چشم انداز بلندمدت درمان BPD بهتر از افسردگی و اختلال دوقطبی است، اما درمان این اختلال نیازمند رویکرد خاصی است. در نتیجه، اکثر افراد مبتلا به BPD می توانند با درمان و حمایت مناسب خیلی سریع بهبود یابند. روند درمان این اختلال اساساً شکستن الگوهای ناکارآمد تفکر، احساس و رفتار است که باعث ناراحتی شما می شود. تغییر عادت های مادام العمر آسان نیست، اما با گذشت زمان، عادات جدیدی ایجاد می شود که به افراد کمک می کند تعادل عاطفی خود را حفظ کنند و بهتر شوند. کنترل رفتارشان