11 نکته مهم برای نگهداری تهویه مطبوع

11 نکته مهم برای نگهداری تهویه مطبوع

اکثر کولرگازی ها دو قسمت اصلی دارند: یونیت خارجی (کندانسور) و قسمت داخلی. اکثر کولرهای موجود در بازار دارای این دو قسمت هستند که با استفاده از کانال به هم متصل می شوند.

به گزارش عصرترکیه، اگر کولر گازی شما ساختار متفاوتی دارد به دفترچه راهنمای کاربر مراجعه کنید. تعمیر و نگهداری صحیح کولر گازی شما عمر کولر گازی شما را افزایش می دهد و بهترین عملکرد را تضمین می کند.

در این مقاله به بررسی اصول نگهداری تهویه مطبوع و نکات مهم در مورد نگهداری کولر گازی می پردازیم.

چرا نگهداری تهویه مطبوع مهم است؟

چرا نظافت تهویه مطبوع مهم است؟ وجود تهویه مطبوع در خانه می تواند آرامش و راحتی مورد نیاز در طول خواب را تضمین کند. کولر گازی مناسب مدلی است که صدای کمتری تولید کند. این به معنای سر و صدای کمتر و خواب راحت تر است. در ادامه به دلایل اهمیت نگهداری کولر خواهیم پرداخت:

عملکرد بهتر

قرار دادن کولر در محل مناسب باعث می شود کولر گازی بهتر کار کند. این به افزایش عملکرد کولر گازی و کاهش مصرف انرژی کمک می کند.

هوای داخل خانه تمیزتر

سیستم های تهویه مطبوع که به آرامی کار می کنند جریان هوای خوبی را به داخل اتاق می دهند. هنگامی که فیلترها تمیز هستند، گرد و غبار و مواد آلرژی زا را از هوا پاک می کنند و به شما امکان می دهند هوای تمیز را تنفس کنید.

قبض انرژی کمتر

سیستم های تهویه مطبوع کثیف که به خوبی کار نمی کنند برای کارکردن به برق اضافی نیاز دارند. خدمات منظم تهویه مطبوع می تواند به شما در صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه های برق کمک کند.

بهداشت و سلامت

کولرهای گازی نجس ممکن است حاوی میکروارگانیسم ها، قارچ ها و میکروب ها باشند. با تمیز کردن مکرر از خطرات سلامتی جلوگیری کنید.

به طور خلاصه، برای اینکه کولر گازی شما به خوبی کار کند، باید آن را سالم نگه دارید. اجتناب از هزینه های بالا و بهبود کیفیت هوا با سالم نگه داشتن کولر گازی امکان پذیر است.

11 نکته مهم برای نگهداری کولر

در اینجا به بررسی اصول نگهداری سوله می پردازیم:

نظافت را حفظ کنید

اگر کولر گازی خود را به طور منظم نگهداری کنید، عملکرد خود را حفظ می کند. از یک پارچه مرطوب با مایع تمیز کننده استفاده کنید. ابتدا برق قسمت بیرونی کولر گازی را قطع کرده و با استفاده از مواد شوینده سوراخ های تهویه را تمیز کنید.

نمای بیرونی را بررسی کنید

از محکم بودن قسمت بیرونی اطمینان حاصل کنید. حتی اگر سالم به نظر برسد، ممکن است آسیب ببیند. این امر به ویژه در شرایطی که ممکن است نشتی رخ دهد مشهود است.

ترموستات را چک کنید

ترموستات به کولر گازی متصل است و در صورت بروز مشکل ممکن است در عملکرد کولر گازی مشکل ایجاد کند. بخشی از ترموستات این است که به کمپرسور بگوید چه زمانی خنک شدن را شروع کند. برای اطلاعات بیشتر دفترچه راهنمای استفاده از کولر گازی خود را بخوانید. اگر می خواهید کولر گازی شما دوام بیشتری داشته باشد و در نهایت عمر طولانی تری داشته باشد، این پیشنهادات ساده را دست کم نگیرید.

گوش دادن به صداهای عجیب

پس از استفاده طولانی مدت از کولر گازی (مثلاً بیش از 3 سال)، امکان شنیدن صداهای غیرعادی در حین کار وجود دارد. این صداها مانند هشدارهایی هستند که سیستم مشکل دارد. کارشناسان تعمیر تهویه مطبوع متوجه این صداها می شوند. هر صدایی ممکن است نشان دهنده یک مشکل خاص باشد. اگر چیزی غیرعادی شنیدید و نمی دانید چگونه آن را تشخیص دهید، با یک متخصص تعمیر تهویه مطبوع تماس بگیرید.

آب اطراف واحد خارجی را بردارید

اگر در اطراف یونیت خارجی آب گل آلود مشاهده کردید، ممکن است لوله تخلیه نشتی داشته باشد یا شکسته باشد. حتی ممکن است مقداری از آن پاره شود. تعمیر نشتی از بروز مشکلات بیشتر در آینده جلوگیری می کند.

دمای هوا را تنظیم کنید

دمای هوا را ثابت نگه دارید. سرد کردن بیش از حد اتاق ممکن است به بدن شما آسیب برساند. ثابت نگه نداشتن دما فشار مضاعفی به کمپرسور وارد می کند که می تواند در طول سال ها به کولر گازی شما آسیب برساند. هنگام خواب دمای کولر گازی را کاهش دهید. اکثر کولرگازی ها حالت چرت زدن دارند که مصرف انرژی را کاهش می دهد.

شارژ مبرد

پس از مدتی کولر گازی شما هوای گرم را می دمد. این می تواند باعث شود که کولر گازی در صورت تمام شدن مبرد، سخت تر کار کند. تمام شدن مایع خنک کننده می تواند به موتور آسیب برساند. برای شارژ مجدد مبرد از متخصص کمک بگیرید.

رفع نشتی کولر گازی

کانال های تهویه مطبوع به دلیل نشتی می توانند تا 30 درصد جریان هوا را از دست بدهند. از “ترفند دود” برای یافتن نشتی استفاده کنید. برای بررسی باز بودن دریچه ها، یک تکه چوب را روی آتش روشن کنید و آن را در جایی که بدنه کولر و دریچه به هم می رسند نگه دارید. اگر دود در حال حرکت باشد، نشتی وجود دارد. ترک های کوچک را با نوار فویل و ترک های بزرگ را با پلاستیک ببندید.

فیلترهای تهویه مطبوع را بررسی کنید

اگر کولر گازی شما به طور موثر کار نمی کند، ممکن است فیلترهای شما کثیف باشند. فیلترها از ورود کثیفی به داخل خانه جلوگیری می کنند.

واحد تهویه مطبوع خود را خنک نگه دارید

با بسته نگه داشتن پرده ها یا سایه های خود در طول روز، عمر کولر گازی خود را افزایش دهید. سایبان ها را برای محافظت از پوشش های در معرض نور خورشید نصب کنید. برای گردش بهتر هوای سرد از پنکه های سقفی یا کفی همراه با کولر گازی خود استفاده کنید.

تمیز کردن کویل

هنگامی که کویل کثیف می شود یا با ذرات مسدود می شود، کارایی آن بسیار کمتر می شود، که می تواند به افراد ساکن در منطقه آسیب برساند. سیم پیچ اپراتور بخش بسیار مهمی است که به خنک شدن فضاهای داخلی کمک می کند. اگر این دستگاه به مرور زمان با کثیفی یا گرد و غبار مسدود شود، پتانسیل آن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و باعث می شود کولر گازی شما کارایی نداشته باشد.

چگونه کولر گازی خود را برای زمستان آماده کنیم؟

اگر کولر گازی شما یخ می زند و گرم نمی شود، برای جلوگیری از یخ زدن آن می توانید چند اقدام را انجام دهید:

کولر گازی را کاملا خاموش کنید.

یونیت بیرونی را قبل از شروع هوای زمستان تمیز کنید.

یونیت خارجی را بپوشانید تا از آن محافظت کنید.

قسمت های داخلی و خارجی واحد را عایق بندی کنید.

هر هفته کولر گازی را چک کنید.

سیم پیچ را بررسی کنید

کویل های مبرد و کندانسور کثیف می شوند و ممکن است دیر یا زود نیاز به تعویض داشته باشند. برای حل این مشکل با کارشناسان تماس بگیرید. اگر می خواهید کویل را خودتان تمیز کنید، بهتر است از تجهیزات ایمنی مناسب استفاده کنید. فیلترهای تمیز به شما کمک می کنند از کثیف شدن سریع کویل ها جلوگیری کنید. کویل‌ها را سالانه بررسی و تعویض کنید تا از گرفتگی آن‌ها و کاهش جذب گرما مطمئن شوید.

فیلترها را بررسی کنید

فیلترهای تهویه مطبوع را به طور مرتب چک کنید. طول عمر آنها بسته به گونه و جنسیت آنها کاملاً متفاوت است. آنها با گذشت زمان عملکرد خود را از دست می دهند. در صورت لزوم آنها را تمیز یا تعویض کنید تا دستگاه شما به خوبی کار کند.

روش صحیح نگهداری از کولر گازی را در بالا توضیح داده ایم. اگر نیاز به تعمیر و نگهداری کولر گازی خود دارید، بهتر است این کار را به افراد حرفه ای بسپارید. اگر می خواهید خودتان کولر گازی را نگهداری کنید، بهتر است این نکات را دنبال کنید:

کولر گازی را خاموش کنید و آن را از برق بکشید.

فیلترهای هوا را بردارید.

مطمئن شوید که تمام تنظیمات الکترونیکی درست هستند.

سیم پیچ های داخلی و خارجی را بررسی و تمیز کنید. برای جلوگیری از آسیب به آرامی تمیز کنید.

تکه های شکسته؛ چیزهایی مانند کابل یا قطعات کمیاب را تمیز کنید.

آنها را با آب گرم یا مواد شوینده ملایم تمیز کنید.

دستگاه را بچرخانید و عملکرد آن را بررسی کنید. دمای هوا را بررسی کنید.

در صورت لزوم فیلترها را تعویض کنید.

سطح بیرونی دستگاه را با یک پارچه مرطوب پاک کنید. از ترکیبات شیمیایی قوی اجتناب کنید.

آخرین کلمه

این مراحل به بهترین وجه توسط مکانیک های حرفه ای انجام می شود. تعمیر و نگهداری منظم عملکرد بالاتر را تضمین می کند و هزینه های آینده تهویه مطبوع را کاهش می دهد. این تضمین می کند که هوای داخل خانه از کیفیت بالایی برخوردار است. در این مقاله به نحوه نگهداری کولر گازی، دلیل اهمیت روش های نگهداری و نکاتی در مورد نگهداری کولر گازی پرداختیم. با رعایت این نکات می توانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید و عمر کولر گازی خود را افزایش دهید.

سوالات متداول

پیشنهاد شما برای خنک نگه داشتن کولر گازی چیست؟

برای جلوگیری از یخ زدن دستگاه، در صورت عدم استفاده کولر گازی را بپوشانید. خازن را از زمین دور نگه دارید تا از ورود آب به قطعات الکتریکی جلوگیری کنید. قسمت های مختلف دستگاه را به طور منظم تست و تمیز کنید.

مزایای داشتن فیلتر کولر گازی چیست؟

عمر فیلتر خروجی کولر گازی تقریبا 30 روز می باشد. پس از آن باید آن را تعویض کنید. اگر فیلتر را بتوان بیرون شستشو داد، زمان بیشتری طول خواهد کشید تا نیاز به تعویض داشته باشد.

محل مناسب برای نصب کندانسور کولر گازی کجاست؟

بهترین مکان برای قرار دادن کندانسور کولر گازی در فضای باز با سقف و دور از گرما و نور مستقیم خورشید است.