ناقلین هپاتیت چه کسانی هستند؟ + علائم بیماری

ناقلین هپاتیت چه کسانی هستند؟ + علائم بیماری

سیدموید علویان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ویروس هپاتیت B می تواند سال ها در بدن مخفی بماند و فرد به عنوان ناقل هپاتیت شناخته می شود. ناقل بیماری هپاتیت در واقع به افرادی اطلاق می شود که بیش از شش ماه ویروس هپاتیت B را در خون خود داشته اند، وضعیت عمومی خوبی دارند و در معاینه آزمایشگاهی هیچ گونه اختلالی در فعالیت بدنی خود نشان نمی دهند.

وی ادامه داد: در موارد ذکر شده، ویروس به صورت مسالمت آمیز در بدن فرد وجود دارد اما به کبد آسیبی نمی رساند و برای اطمینان بیشتر سلامت کبد، فیبرواسکین بررسی سطح ویروس هپاتیت B در خون توصیه می شود.

استاد دانشگاه و فوق تخصص گوارش و کبد رئیس انجمن مطالعات کبدی ایران گفت: در اغلب موارد عفونت از مادر مبتلا به نوزاد منتقل می شود و سال ها هیچ علامتی مشاهده نمی شود. در مواردی، پس از هپاتیت حاد ویروسی، ناقل بیمار می شود و هپاتیت باعث بی اشتهایی، ضعف می شود، پس از علائم بی حالی، تیره شدن ادرار و زردی، سیستم ایمنی بدن نمی تواند HBsQg را منفی کند و اگرچه مشهود است، نمی تواند HBsQg را منفی کند. بعد از شش ماه هنگامی که یک فرد بهبود می یابد، همچنان به عفونت ادامه می دهد.

علویان ادامه داد: به طور کلی آزمایش و اندازه گیری آنزیم های کبدی می تواند نشانگر مفیدی در تعیین وجود بیماری در کبد باشد و در این میان آنزیم های کبدی AST و ALT اهمیت بیشتری دارند و افزایش سطح این آنزیم ها نشان دهنده آن است. نشانه های بیماری وجود التهاب در کبد

وی با بیان اینکه بهتر است به صورت دوره ای از آزمایشات برای بررسی سطح ویروس در خون یا PCR برای تعیین مرحله بیماری استفاده شود و اندازه گیری سطح HBsAg در سرم نیز مفید است، گفت: روش های تعیین میزان آسیب. نمونه برداری از کبد با استفاده از یک سوزن مخصوص تحت هدایت سونوگرافی انجام می شود. با انجام نمونه برداری از کبد، شدت ضایعه مشخص می شود و می توان روش مناسب تری را برای درمان بیماران انتخاب کرد.

رئیس انجمن تحقیقات کبدی ایران (هپاتیت)، استاد دانشگاه و فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه برخی از ناقلان هپاتیت گاهی از دل درد، سوزش سر دل، سنگینی سمت راست معده و بی اشتهایی شکایت دارند، اظهار داشت: مربوط به اینها علائم بیماری هپاتیت عامل این بیماری در خون و تمام ترشحات بدن ناقلین مانند بزاق و عرق وجود دارد و تماس با خون ناقلان نیز می تواند فرد سالم را مبتلا کند.

علویان با بیان اینکه تنها مخزن ویروس هپاتیت و انتقال آن در انسان از افراد مبتلا به افراد سالم است، گفت: بهترین راه پیشگیری از این بیماری شناخت راه های انتقال است.