این بیماری را با آنفولانزا و سرماخوردگی اشتباه نگیرید

bato-adv

سیاوش وزیری در کرمانشاه با اشاره به اینکه سینوزیت یکی از شایع ترین دلایل مراجعه سرپایی است، گفت: سینوزیت هشت علامت دارد که نشان دهنده ابتلای فرد به سینوزیت است. اولین مورد آبریزش دائمی بینی و احتقان بینی است. .

به گزارش تسنیم، وی سومین علامت را احساس درد و فشار به صورت نام برد و گفت: فرد مبتلا به سردرد، وجود ترشحات چرکی در پشت گلو، شکایت از درد و سوزش در گلو. ، وجود سرفه های بی دلیل و طولانی مدت به دلیل ترشحات پشت حلق و سابقه بوی بد دهان از دیگر علائم این بیماری است.

این فوق تخصص عفونی و گرمسیری با اشاره به عوامل خطر سینوزیت گفت: عموماً افراد مبتلا به سینوزیت سابقه عفونت های تنفسی مانند سرماخوردگی، حساسیت های فصلی، استعمال دخانیات و یا در معرض دود سیگار دارند.

وزیری افزود: سابقه اختلالات ساختار سینوسی مانند پولیپ بینی، ضعف سیستم ایمنی و یا مصرف داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی از دیگر عوامل خطر تشدید کننده علائم سینوزیت است.

با اشاره به علل شایع سینوزیت، به طور کلی شایع ترین علت سینوزیت عفونت های ویروسی و پس از آن باکتری ها هستند.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: شستن مکرر دست ها به ویژه در تماس با افراد مبتلا به عفونت های تنفسی، تزریق واکسن آنفولانزای سالانه، پرهیز از تماس نزدیک با افراد مبتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی یا هرگونه عفونت تنفسی، اجتناب از . اجتناب از استعمال دخانیات، قرار نگرفتن در معرض دود سیگار و قرار گرفتن در محیط های با تهویه مناسب راه هایی برای محافظت از خود در برابر این بیماری است.

وزیری در پاسخ به این سوال که چه زمانی باید برای درمان و مراقبت های پزشکی مراجعه کرد، افزود: زمانی که علائم و نشانه ها بسیار شدید باشد، سردرد و درد صورت بسیار آزاردهنده بوده و بعد از یک دوره خفیف عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، بیشتر ویروسی می شود. بسیار شدیدتر هستند و می توانند باعث کاهش عملکرد بیمار شوند، باید با پزشک مشورت شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه اگر یک بیماری ساده ویروسی تنفسی و سرماخوردگی بیش از 10 روز طول بکشد و یا تب بیش از 4 روز طول بکشد باید به پزشک مراجعه کرد و گفت: در صورت وجود سینوزیت هر 6 ماه یک بار باید بررسی شود. علل زمینه ای و تشریحی سینوزیت در چنین بیمارانی باید به پزشک مراجعه کنند.

در 98 درصد موارد سینوزیت نیازی به آنتی بیوتیک نیست

این مدرس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه راه های درمان سینوزیت را تشریح کرد: مورد سینوزیت همراه با سینوزیت ویروسی نیاز به تجویز آنتی بیوتیک ندارد و در این موارد تجویز آنتی بیوتیک به درد بیماران نمی خورد و در صورت بروز عفونت ثانویه مقاوم می شود. آنتی بیوتیک داد.

وزیری خاطرنشان کرد: آنتی بیوتیک ها در صورت استفاده نامناسب قطعا بدون عارضه نیستند و عوارضی مانند جوش های پوستی ناشی از آنتی بیوتیک ها یا عوارض آلرژیک جدی، مقاومت میکروبی و حتی اسهال ایجاد می شود.

وی بیان کرد: به طور معمول پزشکان به بیمارانی که سابقه سرماخوردگی یا آنفولانزا دارند توصیه می کنند در 3 تا 4 روز اول از مصرف آنتی بیوتیک خودداری کنند و در صورتی که پس از این مدت علائم آنها بهبود نیابد و اثر عفونت ایجاد شد، مصرف آن را به تعویق بیندازند. تجویز آنتی بیوتیک ممکن است مفید باشد.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری گفت: به طور معمول قرار دادن کمپرس آب گرم روی بینی و پیشانی می تواند باعث بهبود و رفع احساس فشار در سینوس ها شود، ضمن اینکه استفاده از اسپری های بینی ضد حساسیت، ضد احتقان و نرمال سالین می تواند مفید باشد.

وزیری افزود: استفاده از آب گرم به صورت بخور یا بخور با مواد موجود در داروخانه ها توصیه می شود. بخار دادن با آب گرم یا ایستادن زیر دوش در حالی که آب بخار شده است می تواند به کنترل علائم و کاهش مقداری از درد و ناراحتی کمک کند.

وی با بیان اینکه برخی از داروها بدون نسخه به فروش می رسد، اظهار داشت: توصیه می شود برای کاهش تب نوزادان از هیچ دارویی غیر از استامینوفن استفاده نشود زیرا در این سنین نیاز به استفاده از داروهای آلرژی، یبوست و ضد سرفه است. بسیار خطرناک است و می تواند باعث ایست تنفسی ناگهانی و حتی مرگ نوزاد شود.

این فوق تخصص عفونی و گرمسیری با اشاره به امکان استفاده از استامینوفن و ایبوپروفن برای افراد بالای 6 ماه گفت: برای کاهش علائم در افراد زیر 18 سال نباید از آسپرین استفاده کرد. استفاده از این دارو با عفونت های تنفسی، به ویژه آنفولانزا، ممکن است باعث ایجاد سندرم کشنده ای به نام سندرم ری شود که می تواند منجر به نارسایی کبد، آسیب مغزی و مرگ شود.

وزیری گفت: در مورد مصرف داروهای سرفه بعد از چهار سالگی باید نظر پزشک مورد توجه قرار گیرد زیرا برخی از داروهای سرفه بعد از چهار سالگی تولید می شود و در کودکان قابل استفاده نیست و سرفه را در کودکان از بین می برد. نسخه پزشک درست نیست.

وی خاطرنشان کرد: برخی از بیماران علائمی شبیه به سینوزیت مانند آلرژی های فصلی و سرماخوردگی را تجربه می کنند، بنابراین تشخیص صحیح باید به پزشک سپرده شود.

مصرف آنتی بیوتیک برای آنفولانزای فصلی هیچ اثر درمانی ندارد

این مدرس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیان کرد: تحقیقات نشان می دهد که 90 تا 98 درصد موارد سینوزیت ناشی از عوامل ویروسی است، بنابراین در مصرف آنتی بیوتیک ها نباید عجله کرد و به عنوان پزشک اغلب در برخی موارد آنتی بیوتیک تجویز می کنیم. ترشحات چرکی قطعی وجود دارد، بیش از چهار روز از شروع بیماری می گذرد و می توان مطمئن بود که عفونت باکتریایی ثانویه به عفونت ویروسی است.

وزیری افزود: استفاده از داروهایی مانند آموکسی سیلین و اسید کلاوولانیک در گام اول توجیه دارد اما توصیه می شود به هیچ وجه از آزیترومایسین استفاده نشود زیرا بررسی ها نشان می دهد که پنوموکوک ها عامل اصلی سینوزیت مقاومت بیشتری دارند. در بیش از 40 درصد موارد هیچ فایده ای در درمان ندارد و استفاده غیر ضروری ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند.

وزیری گفت: افرادی که سابقه آلرژی به پنی سیلین دارند در موارد خاص می توانند از فلوروکینولون های تنفسی استفاده کنند که خواهشمندیم آنتی بیوتیک ها بدون تجویز پزشک مصرف نشوند چرا که هیچ فایده ای برای درمان ندارد.