Phouse Eskandari: منشأ استفاده از مفهوم جهان چندگانه نه تنها به فیلم های ابرقهرمانان متکی است ، بلکه سینمای مستقل و علمی تخیلی نیز اولین میزبان این مفهوم جذاب است. با این حال ، به طور کلی ، می توان گفت که این مفهوم سینمای ابرقهرمانان اولین بار برای داستان پردازی با پیشرفته ترین جلوه های ویژه بصری است و آن را به یک روند اصلی و مهم در سینما تبدیل می کند.
این گزارش با هدف بررسی ابعاد گسترش استفاده از جهان چندگانه در سینما انجام شده است.
جهان چندگانه به معنای ابعاد مختلف شخصیت های قبلاً معرفی شده و وجود جهان های مختلف با قوانین مختلف از قوانین جهان های قبلی است. به این معنا ، این امکان وجود دارد که شخصیت اصلی ظاهری کاملاً متفاوت داشته باشد و در جنبه های جدید و بسیار متفاوت در مقابل مخاطب ظاهر شود. یکی دیگر از ویژگی های این سبک این است که می توان وقایع را در فیلم های قبلی ، حتی رویدادهای تاریخی به طور کامل تغییر داد و بنابراین این داستان پردازی پیچیدگی و مشکلات خاص خود را دارد.
ترکیبی از چندین جهان و داستان پردازی ؛ اولین بار کی بود؟
اولین کتابهایی که با مفهوم جهان چندگانه سروکار دارند ، کمیک ها و کتاب های تصویری هستند. دی سی یکی از اولین شرکت هایی بود که مخاطبان را با این مفهوم معرفی کرد. این در کتاب طنز به نام فلش در دو جهان ، که در سال 1961 نوشته شده بود ، اتفاق افتاد. در کتاب ، شخصیت مشهور “فلش در دو جهان” متفاوت شرح داده شده است ، داستان با فلش مدرن (باری آلن) و فلش کلاسیک (جی یونانی) ملاقات می کند و سپس اتفاقات جالب رخ می دهد. پس از این داستان ، دی سی موفق شد مخاطب را برای شخصیت گسترده تر و تغییرات جهانی آماده کند. به عنوان مثال ، پس از فلش ، او همین کار را برای شخصیت بتمن انجام داد و نسخه های اصلاح شده تر این ابرقهرمان را به مخاطبان نشان داد. به عنوان مثال ، بتمن در دنیای تاریک ، که معمولاً فضای بسیار جدی دارد و بتمن در دنیای روشن با شوخی در داستان.
در سال 1977 پس از شرکت دی سی ، مارول “چه می شود؟” او شروع به استفاده از مفهوم جهان چندگانه در کتاب های تصویری کرد. در این کتاب ، سناریوهای مختلف برای شخصیت ها مورد بررسی قرار می گیرد. به عنوان مثال ، این کتاب طنز از مخاطبان سؤالاتی می پرسد مانند آنچه اتفاق می افتد اگر یکی از شخصیت ها زودتر از بین برود ، و حتی توسط کسی یا چیز دیگری حذف شود.
در شکل گیری جهان های متعدد مارول. لوکی و دکتر دو شخصیت Strange بسیار مؤثر بودند. یکی از کارهایی که مارول انجام می دهد ، معرفی سرزمین های مختلف است که هرکدام دارای شرایط مختلف و قوانین مختلف هستند. به عنوان مثال ، دنیای اصلی مارول زمین 616 است ، اما جهان های دیگری مانند Earth 828 وجود دارد ، جایی که شخصیت Doctor Strange معرفی می شود.
برای اولین بار در سینما
همانطور که در ابتدا توضیح داده شد ، مسئله جهان های مختلف در سینما محدود به فیلم های ابرقهرمانی نیست ، اما این مفهوم برای اولین بار در فیلم های علمی تخیلی استفاده شد.
“فیلم درهای کشویی” (1998) یکی از اولین فیلمهایی است که در آن چندین جهان در داستان پردازی استفاده می شود. داستان در مورد نتایج شبانه روزی است یا در یک قطار یکسان قرار نمی گیرد و نشان می دهد که چگونه هر دو ترجیح می توانند دو جهان موازی کاملاً متفاوت ایجاد کنند. در همان سال ، فیلم دیگری به نام “Bedu Lola Bedu” وجود دارد که داستان یک دختر را با سه فرصت برای تغییر سرنوشت خود می گوید.
علاوه بر این ، “منحصر به فرد” (2001) ، “دنیای دیگری” (2011) ، “هیچ کس” (2009) و “همه چیز ، در همه جا ، در همان زمان” (2022).
البته اول از همه ، می توان مفهومی شبیه به مفهوم جهان چندگانه را در فیلم هایی مانند فیلم 1946 ، حتی در ماتریس 1999 مشاهده کرد.
این فیلم ها داستان های علمی و سینمای مستقل هستند که با این رویکرد پیشرفت کرده اند. پس از آن ، سینمای ابرقهرمانان نیز کتابهای طنز را به یک فیلم یا سریال تبدیل کرد و این داستان روایت را با جلوه های تصویری عالی و با کیفیت بهتر و جدی تر به مخاطب نشان داد.
همانطور که در کتابهای تصویری ، دی سی قبل از مارول جهان های مختلف خود را باز کرده و در این زمینه پیشگام شد.
انیمیشن ، لیگ عدالت: بحران (2010) ، انیمیشن لیگ عدالت: Paradox Flashpoint (2013) ، سری بحران در دنیای بی نهایت (2019 – 2020) ، انیمیشن سوپرمن: Red Boy (2013) 2020) ، “لیگ عدالت Zack Snyder” (“” 2021) و “فلاش” (2023) یکی از آثار تصویری DC در منطقه Multi -Universe است.
تحرک جدی بصری مارول در سال 2016 با “دکتر عجیب” و “The Avengers: Endgame” (2019) ، “Loki” سری (2021) ، سری انیمیشن “چه؟ چه؟” (2021) با مطالعات آغاز شد. بشر
به طور کلی ، از نظر بینندگان و متخصصان ، دیده می شود که عملکرد DC در ایجاد و تولید کتاب های طنز بهتر از مارول است ، اما مارول هنگام بررسی سینما و سریال می تواند به طور منظم عمل کند. بشر
دلیل اینکه جهان چندگانه برای مخاطب جذاب است چیست؟
به طور کلی ، این می تواند برای مخاطبان بسیار جذاب باشد که فعالیت های مختلفی را برای بیش از یک جهان و طیف گسترده ای از شخصیت ها ایجاد کند. یکی از دلایل مهم اینکه جهان چندگانه توجه مخاطبان را به خود جلب می کند ، امکان دیدن نسخه های مختلف شخصیت های مورد علاقه آنها است. مخاطب کاملاً علاقه مند است که شخصیت را در موقعیت های مختلف ببیند ، و ما نمونه ای واضح از این را در Spider -Man مشاهده می کنیم: بازگشت به خانه (2021). این فیلم از وجود سه Spider -Man و بچه های شیطانی خاص آنها استقبال کرد.
نکته دیگر این است که چندین جهان شرایطی را برای مخاطبان ایجاد می کند تا از شر شرایط عادی و به شکلی برای فرار از آن خلاص شوند. همه قوانین در جهان چندگانه نقض می شوند. این مسئله زندگی فراتر از زندگی روزمره را ایجاد می کند ، و بنابراین ذهن بینندگانی که طرفدار ایده فرار از واقعیت هستند راضی هستند.
ایجاد سؤالات روانشناختی و فلسفی در مورد جهان های موازی مانند “همه چیز در همان زمان” (2022) می تواند عامل دیگری در محبوبیت این گونه باشد.
از نظر اقتصادی ؛ Multi -Universe: یک ایده برنده
تا کنون ، ما می توانیم ایده استفاده از Multi -Universe در سینما را حتی با یک لحظه دیدگاه در نظر بگیریم.
این موقعیت احتمالاً به این دلیل است که چندین جهان یک فن و بیننده گسترده تری را به خود جلب می کنند. به عنوان مثال ، این واقعیت که در این فیلم سه مرد عنکبوتی وجود دارد ، طرفداران هر یک از آنها در پای فیلم می نشینند ، یا اینکه همه ابرقهرمانان مهم در یک فیلم شرکت می کنند ، به طور کلی مخاطب را به خود جلب می کند. درک چگونگی نویسنده ، اما این مشکل بوجود آمده است و چگونه هر یک از شخصیت ها با یکدیگر روبرو می شوند. به طور کلی ، ایده های Multi -Universe از نظر تبلیغات گزینه های بهتری را برای نویسندگان و تولید کنندگان ارائه می دهد.
از جمله نمونه های باز از فروش خوب این ژانر ، 1.9 میلیارد فروش ، هالیوود و یکی از منتشر کننده ترین فیلم های تاریخ سینمای جهانی ، “Spider -Man: No Return Home” را می توان حساب کرد. “همه چیز در همه جا ، در همان زمان” با وجود بودجه 25 میلیون دلاری موفق به رسیدن به 103 میلیون فروش شد.
چالش برانگیز و آشفته
از نظر ساخت و ساز و تولید ، این نوع فیلم سه بعدی را می توان دشوار دانست.
یکی از نکات در بخش داستان پردازی است. فیلمنامه نویسان در قصه گویی جهان با مشکلات مختلفی روبرو هستند. یکی این است که برای مخاطب قابل درک باشد ، یکی استفاده صحیح از کتابهای طنز و ناامید کردن مخاطب و دیگری ایجاد یک داستان مستقل از جذابیت واقعی و جلوه های بصری است.
نکته دیگر جلوه های بصری ویژه است. این فیلم ها برای ایجاد تصاویر به فناوری و ابزاری پیشرفته احتیاج دارند و به دلیل هزینه های بالای آنها ، این مسئله می تواند سینمای مستقل را از شرکت هایی مانند مارول و دی سی دشوارتر کند. این وضعیتی است که در آن یک فیلم یا سریال حتی برای این شرکت ها یک شکست اقتصادی کشنده محسوب می شود. بنابراین ، خطرات کمتری در این بخش بوجود می آیند.
یکی از بزرگترین چالش های ایجاد چندین جهان ، انتظارات بالای مخاطب است. پس از ایجاد اشکال مختلف چند ساله ، انتظارات مخاطب بسیار بیشتر است و به دلیل کیفیت تصویر می توانند به راحتی طرح را منتقل کنند. او می گوید که بسیاری از آنها پس از خواندن کتاب های طنز به فیلم ها ، سریال ها و انیمیشن ها می روند و به همین دلیل آنها حتی کوچکترین نقص در داستان را نمی پذیرند.
آیا مخاطب اشباع خواهد شد؟
طی چند سال گذشته ، مخاطب از مارول انتقاد کرده است ، به خصوص برای افزایش فیلم ها و سریال های سبک جهان ، و به عنوان یکی از خطرات احتمالی ، مخاطبان از این سبک خسته می شوند. البته ، انتخاب های اشتباهی که مارول و دی سی در هنگام تولید آثار انجام می دهند می توانند متهم به داستان ها و استفاده های چندگانه شوند ، اما در پایان چه اتفاقی خواهد افتاد؟
منتقدین بر این باورند که استفاده از انواع جدید کمدی یا رمانتیسم در آثاری با یک داستان چند ساله می تواند ناجی این نوع فیلمساز باشد. علاوه بر این ، برخی از کارشناسان بر این باورند که استفاده از فناوری هایی مانند واقعیت مجازی و رشد این زمینه از علم می تواند این فیلم ها را هیجان انگیز تر کند.
با توجه به ایجاد درآمد و جذابیت مخاطبان در این بخش ، باید دید که شرکت های فیلم سازی ، نویسندگان و تولید کنندگان باید ایده هایی را داشته باشند تا نتوانند این بخش را شکست دهند.
۵۷۵۷
گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین
ارسال پاسخ