طرز تهیه موچی ژاپنی در خانه

طرز تهیه موچی ژاپنی در خانه

موچی یک کیک برنجی شیرین در غذاهای ژاپنی است که در انواع مختلف شیرین یا شور یافت می شود. در طول سال نو ژاپنی، سنتی به نام موچیتسوکی وجود دارد که فرآیندی پیچیده از بخارپز کردن برنج شیرین و چسبناک و سپس کوبیدن آن برای تهیه موچی (کیک های برنجی چسبناک کوچک) است. این دسر ژاپنی شکلی شبیه نان دارد و بافتی کمی الاستیک، نرم و جویدنی دارد. در ژاپن، موچی اغلب با ماچا (یا پودر چای سبز) طعم دار می شود که به آن رنگ سبز روشن می دهد. در این مطلب طرز تهیه موچی با شما هستیم.

قبل از شروع ساخت موچی

اگر هنوز این غذای ژاپنی را امتحان نکرده اید و در جستجوی طرز تهیه موچی به اینجا رسیده اید، باید بدانید که موچی بسیار چسبنده است! می توانید نشاسته ذرت، نشاسته سیب زمینی یا آرد تاپیوکا را در دسترس داشته باشید تا به کنترل چسبندگی آن کمک کنید. همچنین می توانید مقداری آب در یک لیوان بریزید تا کاردک خود را در آن فرو ببرید و پس از اتمام کار آماده باشید تا همه چیز را خیس کنید. خیساندن به تمیز کردن ظروف کمک می کند.

پخت خمیر موچی

این دستور یک نسخه ساده‌تر از موچی است که با مایکروویو یا بخارپز کردن آرد برنج چسبناک در فر برای ایجاد این کیک‌های برنجی کوچک درست می‌شود. در واقع مایکروویو یک گزینه سریع، آسان و موثر است. با این حال، موچی سنتی ژاپنی بخارپز می شود. اگر می خواهید خمیر را دم بکشید، آن را به مدت 15 دقیقه بخارپز کنید، هم بزنید و 5 دقیقه دیگر یا تا زمانی که خمیر کمی براق شود، دم کشیدن را ادامه دهید.

چگونه موچی را در مایکروویو تهیه کنیم؟

آرد برنج چسبناک (آرد برنج شیرین – آرد معمولی در این دستور کار نمی کند)

آب/شکر/پودر شکر/نشاسته ذرت (یا نشاسته سیب زمینی) برای کمک به چسبندگی خمیر.

طرز تهیه موچی:

  1. توپ های بستنی را فریز کنید: یک تکه کاغذ روغنی را روی یک ورقه شیرینی قرار دهید. به سرعت از یک قاشق کوچک و سرد فلزی توپ های بستنی را بردارید و روی کاغذ روغنی بگذارید. اطمینان حاصل کنید که بستنی را محکم در ظرف بسته بندی کنید و لبه تمیزی ایجاد کنید تا بستنی روی بشقاب روغنی صاف بنشیند. دوباره بستنی ها را به مدت 1 ساعت در فریزر قرار دهید.
  2. موچی را آماده کنید: آرد، شکر و پودر قند را در یک کاسه قابل استفاده در مایکروویو مخلوط کنید. به این مخلوط آب اضافه کنید و خوب هم بزنید تا موادتان یکدست شود. روی کاسه را با پلاستیک بپوشانید و خمیر موچی را به مدت 1 دقیقه در ماکروفر در حالت ماکرو قرار دهید. برای جلوگیری از چسبیدن کاردک خود را خیس کنید و از کاردک خود برای تا زدن مکرر مخلوط استفاده کنید. روی آن را بپوشانید و دوباره به مدت 1 دقیقه در مایکروویو قرار دهید. خمیر را دوباره تا کنید و 30 ثانیه دیگر در مایکروویو قرار دهید. حالا خمیر موچی شما باید کمی براق به نظر برسد و اگر اینطور نیست مواد را 30 ثانیه دیگر در مایکروویو قرار دهید.
  3. حالا خمیر موچی را به شکل مستطیل در آورید: یک تکه کاغذ روغنی روی پیشخوان قرار دهید و روی آن را با یک لایه نشاسته ذرت بپوشانید. با کاردک لاستیکی خمیر موچی را از کاسه جدا کرده و روی کاغذ روغنی قرار دهید (یادتان باشد خمیر بسیار داغ است، پس مراقب باشید به آن دست نزنید). نشاسته ذرت را روی توپ خمیر بپاشید. با استفاده از وردنه، خمیر موچی را به شکل مستطیل بزرگی به ضخامت حدود ¼ اینچ (حدود 6 میلی متر) باز کنید. اگر در حین چرخاندن خمیر چسبید، دوباره روی آن نشاسته ذرت بپاشید تا از چسبیدن آن جلوگیری شود. کاغذ روغنی را با خمیر رول شده روی آن به مدت 30 دقیقه در یخچال قرار دهید.

آرد برنج موچی - 500 گرم

دسر موچی حیوانی ژاپنی، بسته 4 عددی

طرز تهیه موچی روی اجاق گاز؟

هنگام درست کردن موچی روی اجاق گاز، استفاده از موچیکو (آرد برنج شیرین) یا آرد موچی بسیار مهم است. از استفاده از آرد معمولی خودداری کنید زیرا به درستی مخلوط نمی شود و موچی به خوبی بخار نمی شود.

اگر وقتی موچیکو را در آب هم می زنید هنوز خشک به نظر می رسد، هر بار 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) آب اضافه کنید. یک قابلمه بزرگ را روی اجاق گاز قرار دهید و 2 تا 3 اینچ (5.1 تا 7.6 سانتی متر) آب اضافه کنید. روی آتش بگذارید تا آب شروع به جوشیدن کند. سپس یک بخارپز را در قابلمه قرار دهید و شعله را روی حرارت متوسط ​​قرار دهید. آب باید بجوشد. اطمینان حاصل کنید که کف بخاری با آب تماس نداشته باشد. بخارپز باید به اندازه ای بزرگ باشد که ظرف حاوی خمیر موچی را نگه دارد.

کاسه خمیر را در بخار پز قرار دهید و به مدت 20 دقیقه بخارپز کنید. پس از جوش آمدن آب، کاسه را با خمیر مستقیماً داخل بخارپز قرار دهید. یک حوله آشپزخانه تمیز روی کاسه قرار دهید و دو طرف قابلمه را بپوشاند. سپس درب قابلمه را ببندید و نوک حوله را روی درب تا کنید. تایمر را به مدت 20 دقیقه تنظیم کنید تا خمیر بپزد.

حوله آشپزخانه رطوبت بخار را جذب می کند تا روی درب آن متراکم نشود و روی خمیر نیفتد.

خمیر را بردارید و در یک قابلمه کوچک قرار دهید. بخارپز را خاموش کنید و کاسه خمیر داغ موچی را با احتیاط از بخارپز خارج کنید. خمیر پخته شده را در قابلمه کوچکی بریزید و قابلمه را روی اجاق قرار دهید.

در این مرحله خمیر بخار پز شده بافت چسبناکی خواهد داشت.

خمیر را روی حرارت متوسط ​​بپزید و شکر را اضافه کنید و مخلوط کنید. 2 فنجان (400 گرم) شکر را خارج کرده و در کنار اجاق گاز قرار دهید. خمیر موچی بخار پز شده را در قابلمه ای روی حرارت متوسط ​​گرم کنید و 1/3 شکر را با آن مخلوط کنید. به هم زدن ادامه دهید تا شکر حل شود. سپس شکر باقیمانده را در 2 دسته مخلوط کنید.

حدود 10 دقیقه طول می کشد تا تمام شکر را به آرامی اضافه کنید و بپزید تا آب شود.

خمیر موچی اکنون باید انعطاف پذیر، چسبناک و صاف باشد.

منتخبی از موچی / دسرهای ژاپنی به تصویر کشیده شده است / موچی های رنگارنگ طرز تهیه موچی با آرد موچیکام را نشان می دهد

حالا خمیر شما آماده است

4. موچی را با بستنی پر کنید: خمیر را از یخچال خارج کنید و با استفاده از کاتر کوکی گرد دایره های روی خمیر را برش دهید. دایره های شما باید به اندازه ای بزرگ باشند که خمیر را دور بستنی بپیچید. یک دایره از خمیر را بردارید و به آرامی روی آن را با نشاسته ذرت بمالید (می توانید از یک برس شیرینی خشک برای این کار استفاده کنید). هر بار با یک پیمانه بستنی کار کنید (بقیه را در فریزر نگه دارید تا آب نشوند)، یک قاشق بستنی را در مرکز موچی قرار دهید و خمیر را به آرامی دور بستنی فشار دهید. لبه های موچی را به هم فشار دهید تا ببندد. می توانید موچی را روی یک تکه پلاستیک قرار دهید، گوشه های پلاستیک را به مرکز آورده و آن را محکم بپیچید.

5. موچی ها را در فریزر قرار دهید: در این مرحله موچی ها را با قسمت پلاستیکی آن در فریزر قرار دهید. با بقیه خمیر و بستنی ادامه دهید. بستنی مورد نیاز برای موچی را حداقل 1 ساعت قبل از تهیه آن فریز کنید. قبل از خوردن موچی، برای لذت بردن از غذا و تشخیص و تفکیک طعم آن؛ فراموش نکنید که 5 دقیقه صبر کنید تا خمیر کمی نرم شود.

نشاسته ذرت تضمینی - 250 گرم
3%

۲۶۵۰۰

۲۵,۴۴۰ به مرد

منتخبی از موچی / دسرهای ژاپنی به تصویر کشیده شده است / موچی های رنگارنگ طرز تهیه موچی با آرد موچیکام را نشان می دهد

دستور العمل های مختلف با طعم موچی

با طعم موچی بازی کنید

در این تهیه موچی به جای بستنی می توانید وسط موچی را با نوتلا، شکلات، توت فرنگی تازه خرد شده، کره بادام زمینی، خامه بیسکویت، کارامل، خامه قهوه یا رب سنتی لوبیا قرمز پر کنید. مقدار زیاد شکر از خشک شدن یا ترک خوردن خیلی سریع موچی جلوگیری می کند. توپ موچی را با میوه یا شکلات پر کنید تا یک خوراکی غنی داشته باشید. اگر می خواهید موچی فانتزی درست کنید، مقداری موچی بخارپز کنید. سپس یک توت فرنگی یا بلوبری تازه را در یک دایره کوچک موچی فشار دهید. موچی را در اطراف میوه فشار دهید تا کاملا داخل آن شود. اگر فیلینگ متفاوتی را ترجیح می دهید، گاناش شکلاتی درست کنید یا بخرید. قاشق های کوچک گاناش را فریز کرده و موچی آماده شده را دور آن بپیچید.

اگر از طرفداران کارامل هستید، می توانید قاشق های کوچک کارامل را فریز کنید تا به عنوان فیلینگ موچی از آن استفاده کنید.

سس کارامل فرمند - 500 گرم

کره بادام زمینی ساده شیررضا - 450 گرم

خمیر موچی را شیرین کنید

کره بادام زمینی: می توانید بلافاصله پس از خارج کردن خمیر موچی از مایکروویو، 2 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی را هم بزنید.

شکلات/ پودر کاکائو: می توانید قبل از پخت، 1 قاشق چایخوری پودر کاکائو را با مواد خمیر موچی مخلوط کنید.

ماچا: 1 قاشق چایخوری ماچا (پودر چای سبز) را مخلوط کنید.

وانیل: قبل از پخت یک قاشق چایخوری عصاره وانیل را به خمیر اضافه کنید.

نارگیل: قبل از پخت، 1 قاشق غذاخوری شیر نارگیل یا روغن نارگیل را به خمیر اضافه کنید.

برای یک موچی با طعم شکلات، 1/4 فنجان (45 گرم) شکلات چیپسی ذوب شده را به خمیر دم کرده شکر اضافه کنید.

    پودر کاکائو شاهسوند - 90 گرم
۱۳ %

۱۲۴۷۰۰

۱۰۹,۰۰۰ به مرد

عصاره وانیل صحرانا - 30 میلی لیتر

چای سبز ماچا مراسم پپتینا - 100 گرم

منتخبی از موچی / دسرهای ژاپنی به تصویر کشیده شده است / موچی های رنگارنگ طرز تهیه موچی با آرد موچیکام را نشان می دهد

نحوه مراقبت از موچی

موچی تازه باید در فریزر نگهداری شود. از نگهداری آن در یخچال خودداری کنید زیرا به سرعت خشک، سفت و غیر قابل خوردن می شود. می توانید این غذا را در ظرف در بسته در فریزر تا دو هفته نگهداری کنید. برای جلوگیری از چسبندگی آن ها را قبل از قرار دادن در فریزر در ظرف های مخصوص قرار دهید.

منبع: allrecipes، sakura و bigbolderbaking

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا