از رجزخوانی به دوستی تهران تا تخریب اماکن تاریخی/ «نقاشی دیوار بیرونی برج طغرل میراث فرهنگی بی دانش بود»

از رجزخوانی به دوستی تهران تا تخریب اماکن تاریخی نقاشی

فرزانه فراهانی: بناهای تاریخی به یادگار مانده و بناهای قدیمی با معماری اصیل ایرانی جزو سرمایه‌های جمعی هستند و نشانگر هویت والای فرهنگی ما هستند.

از سوی دیگر، در کلان شهری مثل تهران که امروز خبری از خانه های قدیمی و معماری چشم نواز نیست و شهروندانش سال هاست در دام شلوغی، مه دود و ترافیک یکنواخت اسیر شده اند، تنها چند خانه وجود دارد. هر مرجعی نباید بر اساس سلیقه شخصی در خصوص نگهداری و حفظ این بنای ارزشمند تاریخی که کوچک و کم اهمیت به موزه تبدیل شده و در مدت کوتاهی قابل رویت و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گیرد، تصمیم گیری کند. در چند روز اخیر خبری در رسانه ها مبنی بر تعمیر و تخریب برخی بناهای تاریخی شهر تهران توسط شهرداری به صورت غیر اصولی منتشر شد که علاقه مندان به تاریخ و هویت پایتخت را نگران کرد.

در همین زمینه محسن سعادتی معاون میراث فرهنگی استان تهران به انتخابتو گفت: چندی پیش شهرداری منطقه 20 بدون اطلاع میراث فرهنگی و هماهنگی با ما در خصوص موضوع، دیوار بیرونی حیاط برج طغرل را رنگ آمیزی کرد. ناشناخته بود و با شهرداری منطقه 20 موافقت نشد.» «طبق صحبت های ما تصمیم گرفته شد وضعیت دیوار برج طغرل به حالت اولیه بازگردد.»

در ادامه این مطلب آمده است: در خصوص مرمت بنای تاریخی منطقه 12 بدون هماهنگی با میراث فرهنگی کار انجام شده است و مقرر شده تا مدتی کار متوقف شود تا شهرداری برنامه ریزی کند. “

ادامه این گفتگو را بخوانید:

آیا اقدامات اخیر شهرداری تهران در خصوص مرمت و نگهداری برخی بناهای تاریخی و باستانی تهران پایتخت را اساسی می دانید؟

شهرداری منطقه 20 در موارد اخیر بدون اطلاع میراث فرهنگی و هماهنگی با ما در خصوص موضوع میراث فرهنگی، دیوار بیرونی حیاط برج طغرل را رنگ آمیزی کرده و طبق مصاحبه های صورت گرفته، میراث از این تصمیم اطلاعی نداشته است. با شهرداری منطقه 20 ملاقات کردیم، وضعیت دیوار برج طغرل احیا شد و شکایت خود را توضیح دادیم و گفتیم در محدوده شهر باستانی بسیاری از بناهای میراثی متعلق به میراث فرهنگی وجود دارد. 20 منطقه مانند «قلعه رشکان»، «چشمه علی»، «برج طغرل» «و موارد بسیار بیشتری داریم، اگر بخواهند مرمت یا کاری انجام دهند باید با ما هماهنگ شده و از قبل تحقیق کنند تا از چنین حوادثی جلوگیری شود. .

برخی خبرگزاری ها اظهارات کذب می دادند که دیوارهای برج طغرل را کاشی کرده اند، اگر کاشی نباشد رنگی است، قابلیت بازگشت به بنای اولیه را دارد و باید زیر نظر سازمان باشد. مدیریت میراث فرهنگی استان تهران و طی چند روز آینده این کار به اتمام می رسد

12. در خصوص مرمت بنای تاریخی منطقه، کار بدون هماهنگی با میراث فرهنگی انجام شد، مقرر شد در صورت ارائه طرحی از سوی شهرداری برای بررسی، مدتی کار متوقف شود و نظریه اولیه ما این است که که باید با مواد سنتی با حفظ شکل اولیه کار کنیم و در محدوده اعمال آنها تغییراتی ایجاد کنیم.

آیا هماهنگی شهرداری ها و سایر نهادهای صاحب بناهای تاریخی با میراث فرهنگی کافی است؟

همکاری و هماهنگی وجود دارد، اما گاهی اوقات اتفاقاتی مانند اتفاقاتی که اخیرا افتاده است می افتد. مناطق 12 و 20 پایتخت از نظر بافت تاریخی و باستانی دو منطقه ویژه تهران محسوب می شوند و شهرداری های این مناطق تعامل خوبی با میراث فرهنگی دارند اما نتوانسته اند هماهنگی لازم را برای میراث فرهنگی انجام دهند. اخیرا تخریب و مرمت بناهایی که میراث فرهنگی ما هستند.

آموزش، بنیاد، امور مساجد و غیره. در مورد سایر بناهای تاریخی که در دست سایر نهادهای دولتی است، تعامل خوبی در حوزه های مربوطه وجود دارد و در صورت برنامه ریزی برای احیای این بنا با وام. ما بحث میراث فرهنگی را داریم و مجموعه مقابل را اختصاص می دهیم و زیر نظر میراث فرهنگی اجرا می شود، ناهماهنگی هایی که اخیراً به وجود آمده توسط پیمانکار و غیره برطرف می شود. ما ارزیابی کردیم که مرتبط با موضوع است و به این گونه سازمان ها اعلام کردیم. به عنوان شهرداری، تعیین پیمانکاران واجد شرایط در زمینه مرمت بناهای تاریخی.

اقدامات میراث فرهنگی برای حفاظت از بناهای تاریخی تهران چیست؟

طی جلسات و بازدیدهایی که از این بنا داشتیم، هشدارهای لازم را در خصوص حساسیت و ارزش بنای تاریخی در دفتر ثبت به مسئولین مربوطه دادیم و به وضوح مشخص شد که آیا این بنا نیاز به تعمیر دارد یا خیر. یا اگر قرار است طرح دیگری اجرا شود از میراث فرهنگی می گیریم و طبق ضوابط و مقررات طرح ها را بررسی می کنیم و نظر خود را به شهرداری و سایر سازمان ها می دهیم.

از لاف زدن به دوستی تهران تا تخریب اماکن تاریخی

چرا خانه رفوگان تخریب شد؟ آیا ادعای شهرداری مبنی بر انطباق با میراث فرهنگی صحت دارد؟

شهرداری می گوید در خصوص این خانه نامه ای به میراث فرهنگی ارسال کرده اما نامه ای به دست ما نرسیده و در آخرین پیگیری ها متوجه شدیم که شهرداری به نامه ای در دوره شهردار سابق اشاره کرده است. وی با بیان اینکه ملک “خانه رفوگران” منطقه 14 ارزشمند و مجلل است و امکان سلب مالکیت برای میراث ارسال شده بود اما آن نامه به دست ما نرسید و نمی دانم چرا شهرداری اقدام به تخریب این ملک کرده است. که با وجود اینکه تاکید کرد ملک لوکس است و نامه فرستاده، اما پاسخی از میراث فرهنگی نگرفته، به همین دلیل نامه قبلی را پاسخ داده و پیگیری کرده و شهرداری «هانه رفوگران» را تخریب کرده است “. اموال با اشراف کامل و این بحث اصلی ماست.

میراث فرهنگی پس از اتفاقات اخیر در خصوص حفاظت از بناهای تاریخی شهر تهران توسط شهرداری چگونه نظارت خواهد شد؟

بر اساس تحقیقات انجام شده برای خانه‌های با ارزش در تهران، میراث فرهنگی تا حد زیادی توانسته این خانه‌ها را شناسایی کند، در حالی که دسترسی به برخی خانه‌ها وجود ندارد و مشاور طراحی نمی‌تواند داخل خانه‌های تاریخی را ببیند خانه ها هنوز شناسایی نشده اند. اما به شهرداری مناطق اعلام کردیم که اگر خانه تاریخی ارزشمندی در محله وجود دارد به ما اطلاع دهند و درباره میراث فرهنگی و مسائلی از این دست جویا شوند. به عنوان مثال 6 و 11 مورد از این خانه های تاریخی ارزشمند در تهران وجود داشت که شهرداری در سایر مناطق نیز اطلاعاتی در مورد آنها ارائه کرد و اقدامات لازم را برای حفاظت و نظارت بر این بناهای تاریخی انجام دادیم.

اگرچه میراث فرهنگی استان تهران بودجه ای برای مرمت و نگهداری بناها و خانه های تاریخی دارد، اما این اعتبارات کمیاب است و برخی از بناها را به بهترین شکل ممکن مرمت و حفظ کرده ایم.

آیا آماری از خانه ها و بناهای تاریخی تهران وجود دارد؟

آمار دقیقی نداریم اما طبق تحقیقات در حال حاضر بین 2500 تا 3000 خانه با ارزش و مجلل در استان تهران داریم و 911 بنای تاریخی ثبت شده در ثبت ملی در شهر تهران داریم.

464,444

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین