رژه آلمانی ها در نازی آباد; مهندسان آلمانی در نازی آباد چه می کردند؟

رژه آلمانی ها در نازی آباد مهندسان آلمانی در نازی

ردپای آلمانی ها در تاریخ محله نازی آباد دیده می شود. برخی هنوز بر این باورند که نام محله نازی آباد از همین موجود است.

به گزارش همشهری آنلاین، این باور اگرچه بر اساس اسناد تاریخی و منابع مکتوب است، نادرست است. نوروزعلی حسنجانی یکی از اهالی سابق نازی آباد درباره این موضوع چنین می گوید: «اگر امروز به سراغ موسفیدان نازی آباد برویم، باز هم برخی فکر می کنند نام محله نازی آباد از حضور آلمانی ها در محله ما آمده است. آلمانی. مهندسان در توسعه محله نقش داشتند و در عین حال حزب نازی در آلمان قدرت داشت اگرچه این باور اشتباه است، اما این یک واقعیت است که مهندسان آلمانی در ساخت مراکز مهم صنعتی و شهری نقش فعالی داشتند. محله ما از جمله ساخت راه‌آهن، سیلو و 400 دستگاه است.

علاوه بر احداث راه آهن، سیلو و اسکله، می توان ردپای آلمانی ها را در دیگر پروژه های مهم این محله نیز مشاهده کرد. در اوایل دوره پهلوی و روند توسعه برخی محلات در جنوب شهر، مسئولیت تعدادی از پروژه های صنعتی و مرکز شهر به مهندسان آلمانی واگذار شد. به عبارت دیگر، دولت رایش سوم قراردادهای اقتصادی و سیاسی زیادی با پهلوی اول امضا کرده بود و به همین دلیل مهندسان و طراحان آلمانی برای همکاری در ساخت برخی پروژه ها و اماکن به تهران دعوت شدند.

حسنجانی می‌گوید: مهندسان و مشاوران آلمانی در طراحی و اجرای طرح‌های کارخانه در محله‌های مختلف جنوب تهران از جمله نازی‌آباد مشارکت داشتند، بنابراین زمانی که آلمانی‌ها برای ساخت راه‌آهن سراسری در جنگ جهانی دوم به این منطقه آمدند، در نازی‌آباد ساکن شدند. آنها در این دوره خانه‌سازی کردند.