مورچه ها هم عمل قطع عضو انجام می دهند!

مورچه‌ها نیز جراحی قطع عضو انجام می‌دهند!

تحقیقات قبلی روی مورچه های مهاجم (Megaponera analis) نشان داده است که آنها از ترکیبات ضد میکروبی از یک غده خاص برای بهبود زخم ها و جلوگیری از عفونت استفاده می کنند.

در مقابل، مورچه های نجار فلوریدا که فاقد چنین غده ای هستند، برای مراقبت از هم لانه های آسیب دیده به اقدامات مکانیکی متوسل می شوند. این مورچه‌ها یا زخم‌ها یا بریدگی‌های دست‌ها را تمیز می‌کنند و توانایی خود را در ارزیابی آسیب‌ها و تعیین درمان مناسب نشان می‌دهند.

اریک فرانک، نویسنده اول و اکولوژیست رفتاری، در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: «این به معنای واقعی کلمه تنها نمونه قطع عضو پیچیده و سیستماتیک عضوی از یک گونه در قلمرو حیوانات است.

مورچه ها می توانند مشکل را تشخیص داده و درمان کنند

در این مطالعه دو نوع آسیب پا مورد بررسی قرار گرفت. یکی بریدگی روی استخوان ران و دیگری زخمی مشابه روی ساق پا بود. در حالی که برش های استخوان ران توسط مورچه ها تمیز و بریده شد، فقط زخم های پا تمیز شدند.

سپس دانشمندان اسکن میکروسی‌تی از محل‌های زخم انجام دادند تا بررسی کنند که چرا مورچه‌ها نسبت به زخم رفتار متفاوتی داشتند. اسکن ها نشان داد که استخوان ران حاوی بافت عضلانی مهمی است که در پمپاژ خون از پا به بدن نقش دارد. صدمات وارده به استخوان ران این عضلات را به خطر می اندازد و از گردش خون بالقوه پر از باکتری جلوگیری می کند. در مقابل، درشت نی بافت عضلانی کمتری دارد و با گردش خون کمتر تداخل دارد.

در آسیب‌های تیبیا، جریان همولنف کمتر مسدود می‌شود، به این معنی که باکتری‌ها می‌توانند سریع‌تر وارد بدن شوند. فرانک گفت: “با آسیب های استخوان ران، گردش خون در ساق پا کاهش می یابد.”

اگر چه یک استخوان ساق آسیب دیده خطر عفونت بالاتری دارد، اما مورچه ها نمی توانند جراحی را با سرعت کافی انجام دهند زیرا قطع عضو حداقل 40 دقیقه طول می کشد. بنابراین، محققان متوجه شدند که اگر ساق پا بلافاصله درمان نشود، مورچه زنده نخواهد ماند. سپس مورچه ها این زمان را صرف تمیز کردن زخم می کنند تا از گسترش عفونت جلوگیری کنند.

لوران کلر، نویسنده اصلی و زیست شناس تکاملی، می گوید: از آنجایی که مورچه ها نمی توانند به سرعت پاهای خود را قطع کنند تا از گسترش باکتری های مضر جلوگیری کنند، سعی می کنند با صرف زمان بیشتر برای تمیز کردن زخم ساق پا، احتمال عفونت کشنده را محدود کنند.

صرف نظر از این، میزان بقا برای کسانی که چنین درمان هایی را دریافت کرده بودند به طور قابل توجهی افزایش یافت.

نشان داده شده است که میزان موفقیت بقا برای آسیب های استخوان ران، جایی که پا همیشه قطع می شود، حدود 90 تا 95 درصد است. میزان بقا برای استخوان درشت نی قطع نشده هنوز 75 بود.

وی ادامه داد: توانایی مورچه ها در تشخیص زخم، عفونی یا استریل بودن آن و درمان آن در مدت زمان طولانی تنها سیستم پزشکی قابل رقابت با انسان است.

آیا مورچه ها رنج می برند؟

به گفته کلر، به نظر می رسد این رفتار ذاتی باشد. آنها روش های خود را با توجه به سن وفق می دهند، اما به نظر نمی رسد در حال یادگیری باشند.

اکنون تیم می خواهد بررسی کند که این مورچه ها چگونه این رفتارهای دقیق را از خود نشان می دهند. آنها به آزمایش های خود بر روی گونه های دیگر ادامه می دهند تا ارزیابی کنند که چه تعداد از گونه ها این نوع مراقبت را نشان می دهند.

علاوه بر این، از آنجایی که این جراحی در حالی انجام می شود که بیمار بیدار است، محققان می خواهند بررسی کنند که آیا این مورچه ها باعث درد می شوند یا خیر.

به نظر می رسد مورچه ها و انسان ها رفتار منحصر به فردی در قلمرو حیوانات دارند: جراحی.