میراث فرهنگی ناملموس ایران؛ جذاب، هویت بخش، مغرور

میراث فرهنگی ناملموس ایران؛ جذاب، هویت بخش، مغرور

میراث فرهنگی ناملموس به تعبیر انضمامی «فرهنگ زنده» اساسی‌ترین عنصر حیات اجتماعی و فکری ملت‌ها، سرچشمه هویت و تنوع است که همراه با حیات بشری توسعه و توسعه می‌یابد. جمهوری اسلامی ایران با مشارکت و به رسمیت شناختن هویت‌های قومی، وحدت، هویت و همبستگی ملی را به انسجام و دوام بخشیده است. مردم ایران از نظر باورهای عمیق تاریخی، فرهنگی و مذهبی، پیوند و یکپارچگی انکارناپذیری با فرهنگ و هویت ملی دارند و دارند. این تنوع در اندیشه های امام (ره) و رهبر معظم انقلاب ها به عنوان یک فرصت شناخته شده و از آن یاد می شود.

حقیقت این است که اگر انسان بخواهد در زندگی امروزی ریشه های فرهنگی و اصالت خود را حفظ کند و زندگی عاقلانه و معناداری داشته باشد، باید به هویت خود بازگردد و از فرهنگی که در آن رشد کرده بهره مند شود. ایران عزیز ما مملو از گنجینه‌های باشکوه تنوع فرهنگی، قومی و مذهبی و همچنین ماندگاری تمدن کهن سرزمین ما، آیین‌ها، سنت‌ها و مؤلفه‌های هویت‌ساز است که احترام به تنوع فرهنگی، خلاقیت انسانی و احترام متقابل را تشویق می‌کند. به همین دلیل در زمینه میراث ناملموس در بین جوامع، گروه ها و افراد در بین کشورهای پیشرو جهان قرار دارد.

سازمان جهانی یونسکو که هدف اصلی آن ایجاد صلح جهانی و زندگی مسالمت آمیز از طریق همکاری های بین المللی است، ایران را با ثبت 24 اثر برجسته میراثی در فهرست میراث جهانی به عنوان یکی از 5 کشور برتر جهان معرفی کرد.

میراث فرهنگی ناملموس در ایران اسلامی جذاب، باشکوه، زیبا، پیچیده و دارای لایه‌هایی در هم تنیده با سبک زندگی، اقتصاد، سیاست، فرهنگ و مذهب است. این میراث بزرگ به عنوان تضمینی برای گسترش اعتماد عمومی، سرمایه اجتماعی، منافع عمومی، هماهنگی، همبستگی و وفاق ملی در کشور نوید می دهد. اینها یکی از مهم ترین مقوله های حرکت به سمت توسعه، پیشرفت و شکوفایی هستند. میراث فرهنگی ما قصه‌گوی گذشته، الهام‌بخش آینده و دلیل غنای تاریخی و هویت ملی ما ایرانیان خواهد بود و در عین حال ظرفیت ایجاد الهام و اعتبار بخشیدن به سنت‌های اصیل و پالوده‌ای را خواهد داشت که شکل می‌دهند. آن را حافظه تاریخی مردم احیاء و تاکید بر آیین های فرهنگی، ملی و ناملموس می تواند نقش مهمی در حفظ ریشه های انسان مدرن و ایجاد وحدت، همبستگی و وحدت ملی داشته باشد. فرهنگ ایرانی اسلامی، فرهنگی پرمعنا، پویا و پایدار است و این ماندگاری ناشی از انعطاف، تعامل، تساهل فرهنگی و در نهایت قوام و ماندگاری هویت ملی ماست که تداوم آن با وجود تنوع و تکثر، مشکلات ملی را به دنبال دارد. . اتحاد و همبستگی

رهبر معظم انقلاب نیز با دقت و درایت بر میراث فرهنگی تأکید می کنند: «ما این همه افتخار تاریخی داریم، همه اینها افتخار ملت ایران است، خودباوری ملت ایران است، چرا نشان داده نمی شود؟

از سوی دیگر باید تاکید کرد که میراث فرهنگی ملموس و ناملموس امروزه یکی از مهم ترین منابع جذب گردشگر در جهان به شمار می رود. فرهنگ و گردشگری همواره ارتباط عمیق و معناداری با یکدیگر داشته اند و در واقع می توان گفت سالانه تعداد شگفت انگیزی از گردشگران از اماکن میراث فرهنگی بازدید می کنند. آشنایی مردم جهان با میراث فرهنگی و تاریخی یکدیگر یکی از راه های تامین صلح، دوستی و وفاق بین ملت ها است و گردشگری فرهنگی ابزار قدرتمندی است که این فرصت را فراهم می کند و امنیت ایجاد می کند.

ما باید همه با هم در جهت گرامیداشت و تجلیل از این میراث گرانبها و ارزشمند، ترویج و حفاظت هر چه بیشتر این انسانها و محافظت از آنها در برابر تمامی خطرات کنونی تلاش کنیم تا بتوانیم تداوم و انتقال آنها را به نسلهای آینده تضمین کنیم. انجام دادن

* وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

منتشر شده در روزنامه ایران

۲۳۳۲۳۳

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین