میرجلال الدین کزازی و اسماعیل کهرام برای آشنایی بیشتر با محیط زیست مستندی به نام «امید یک تالاب» را تماشا کردند.

میرجلال الدین کزازی و اسماعیل کهرام برای آشنایی بیشتر با

به گزارش خبرگزاری انتخابتو به نقل از روابط عمومی انجمن مستند سینمای ایران، میرجلال الدین کزازی پس از نمایش مستند «امید یک مرداب» به کارگردانی علی تکروستا با بیان این مطلب گفت: چندی پیش در سخنانی در جایی ایراد کردم. ، در یک کنفرانس در بخشی از سخنرانی چندین بار متوالی این را گفتم; همه ما مقصریم؛ از فرمانده تا مرئوس، از بزرگ تا عاقل، از زیبا تا زشت، از عاقل تا جاهل، زن و مرد، در دنیای همه نه تنها در ایران، بلکه در این سپهر مقدس حضور داریم. . به دنیا زنگ بزن، ما مقصریم. زیرا ما عبور این مار را نمی دانیم. ما فاسدترین مردم هستیم و کسی که به مادرش احترام نمی گذارد انسان نیست.

وی افزود: چند روز پیش روز محیط زیست بود، من سخنور نیستم و خودم را هم نمی دانم. حداقل من یک سخنران حرفه ای نیستم. گاهی یک آهنگ در درونم می جوشد، این نوع آهنگ چیزی است که من این شانس را دارم که به شما تقدیم کنم. این آهنگ آهنگ زمین نام دارد; مفتخرم این شعر را که مثنوی کوتاهی است تقدیم استاد کهرام ابرمرد زیست بوم ایران زمین می کنم.

در ادامه این نشست، کزازی شعر خود را به اسماعیل کهرام، بوم شناس و فعال محیط زیست تقدیم کرد.

اسماعیل کهرام در بخشی از این دیدار گفت: در زندگی یک فرد 78 ساله لحظاتی پیش می آید که شاد و سربلند و به خود می بالد. امروز یکی از آن لحظات بود و من هرگز به خودم افتخار نکردم. وقتی استاد کزازی عشق می ورزد و می خواند و این شعر را از کارهای ناچیز بنده می خواند، من اکنون بر روی ابرها پرواز می کنم.

کهرام خاطرنشان کرد: از تماشای این فیلم بسیار لذت بردم، این تالاب نام دیگری گذاشت و بعدها نام آن به صالحیه تغییر یافت. ما استاد تغییر نام هستیم، سیزده بدر را به روز طبیعت تبدیل می کنیم. در کودکی نام سیزده بدر به دلیل ماهیتش باعث خوشحالی من شد اما اکنون به روز طبیعت تغییر یافته است. تالاب کارپوزآباد که به ترکی هندوانه ترجمه می شود چه مشکلی داشت؟

وی در پاسخ به سوالی درباره اهمیت تالاب ها برای محیط زیست گفت: نمی دانید تالاب ها می توانند از زلزله جلوگیری کنند، امواج زلزله از عمق 10 کیلومتری شروع می شود و بالا می رود و وقتی به تالاب می رسد آرام می شود، می روند. پایین بیاید و دیگر آن چگالی را نداشته باشد و لایه های خاک را نامنظم و فرو بریزد.”

وز افزود: از دیدن پرندگان تالاب کارپوزآباد متعجب شدم. بسیار عجیب است که حدود یک چهارم پرندگان ایرانی در این تالاب یافت می شوند. از پرندگان شکاری گرفته تا پرندگان مهاجری که مسافت زیادی را طی می کنند تا به اینجا برسند. چه چیزی در این تالاب وجود دارد که فلامینگوها می خواهند به اینجا بیاورند؟ من اینجا یک ماهی‌ماهی دیدم، قطعاً به پرنده‌های اینجا غذا می‌دهد. تنوع گونه ها در این تالاب واقعا عجیب است و مکانی برای مراقبت از این تالاب وجود دارد.

میرجلال الدین کزازی و اسماعیل کهرام با هدف مراقبت بیشتر از محیط زیست

وی با اشاره به اهمیت اکولوژیکی تالاب ها گفت: طراوت و رطوبتی که تالاب ها به فضای ما می دهد و تنفس در هوا بی نظیر است. تالاب محل پراکندگی پرندگان است و بسیاری از این پرندگان برای شکار مناسب هستند اما فکر نمی کنم تالاب کارپوزآباد این قابلیت ها را داشته باشد. تالاب ها سطح زیرزمینی آب را فراهم می کنند و در لایه های خاکی که کشاورز حفر می کند، آب ایجاد می کند و از این آب برای کاشت محصولات خود یا آبیاری حیوانات خود استفاده می کند. ویژگی‌های تالاب‌ها واقعاً متعدد است و هر جا که تالاب باشد، با تنوع گیاهی و جانوری به‌ویژه حشرات مواجه می‌شویم. ما در حال تجربه بحران آب هستیم و باید از غنایم خود مراقبت کنیم و از آن برای نسل های آینده محافظت کنیم. اگر تالاب خشک شود فاجعه بزرگی در میناب بندرعباس است. با از بین رفتن تالاب ها، فروچاله هایی که در اصفهان می بینیم شکل می گیرد. پیچیده ترین حوزه محیط زیست بحث آب و آب است و این موضوع نگاه ویژه ای می طلبد.

رامین محمدی درباره تاریخچه تالاب صالحیه گفت: در انجمن شهنامه برنامه فرهنگی داشتیم و علاقه زیادی به حیوانات داشتم. وظیفه مراقبت از محیط زیست به من سپرده شد. بعد رفتم پرنده نگری و گرفتار شدم از باشگاه پرنده نگری ایران خبر ایجاد تالاب در استان البرز. ما شوکه شده بودیم و مدت زیادی در کرج زندگی می کردیم و برایمان عجیب بود که اینجا تالاب تشکیل شده است. به تالاب رفتیم و در آنجا با امید یکه فلاح آشنا شدم و آنقدر مرا مجذوب خود کرد که خواستم هر چه زودتر او را به همه معرفی کنم.

وی افزود: من با امید صحبت کردم و از او خواستم که این مکان را بیشتر به ما نشان دهد و سپس عکاسان و باشگاه پرنده نگری به ما پیوستند. همه کسانی که تالاب را دیدند تعجب کردند و ما هر روز مشکلات تالاب را بهتر درک می کردیم.

وقتی به سمیناری برای رسیدگی به این تالاب دعوت شدیم با کمک علمی آقای هاشمی پروپوزال نوشتیم و بعد فرآیندهایی که خیلی ما را آزار می داد شناسایی شد و در عین حال گسترش هم بیشتر شد. کرونا شروع شده است.

وی افزود: SGP بخشی از یک جامعه بشردوستانه زیست محیطی متشکل از افراد خوب است که برای حفاظت و احیای اکوسیستم های محلی در سراسر جهان تلاش می کنند. دردسرهای زیادی داشتیم، مدتی می خواستند تالاب را تخریب کنند، بزرگراه از وسط تالاب می گذشت و با اینکه شاهد حادثه فلامینگو در وسط استان البرز بودیم، هیچکس توجهی نکرد. این موضوع، اما در نهایت نتیجه تلاش ها این شد که تالاب اکنون برای همه شناخته شده است، سازمان محیط زیست وجود تالاب را پذیرفت، استانداری، استانداری و ریاست جمهوری نامه های ما را امضا کردند و رئیس جمهور دستور رسیدگی داد. با این موضوع در نهایت نه بردیم و نه باختیم، در برابر وجدان خود تبرئه شدیم، اینجا وطن ماست و انسان باید وطن خود را پاک نگه دارد و باید بگویم که ما خیلی عقب نیستیم و متاسفانه این مشکلات همه جا هست و به نظر می رسد. معلوم می شود که ما انسان ها آگاهانه در جهت تخریب محیط زیست قدم برمی داریم. خیلی کار داریم و فکر می کنم کارهایی که برای این تالاب انجام شده خیلی خوب بوده و باید بگویم حضور 220 پرنده در اینجا آخرین آمار ماست که عدد بسیار خوبی است و به آن رسیده ایم. ما واقعاً شگفت زده شدیم زیرا کمی بیش از 500 پرنده در ایران وجود دارد.

کهرام با اشاره به نقش پرنده نگری در توسعه فرهنگ زیست محیطی گفت: من سال ها در انگلستان درس خواندم، حرکت های خودجوش برای حفاظت از محیط زیست و تالاب ها در انگلیس اکنون به جایی رسیده است که مردم می توانند مطالعات پرندگان زیادی را در مورد آنها انجام دهند. خود اگر این روش آموزش پرنده شناسی است اگر بتوانیم از چنین روش هایی استفاده کنیم، می توانیم در مدت زمان بسیار کوتاهی از مردم کمک بگیریم.

وی افزود: 40 تا 50 سال پیش در ایران کسی نبود که بتواند مطالعات ساده پرنده شناسی انجام دهد و متأسفانه این مطالعات در انحصار شرکت کنندگان دوره بود، اما همین حرکت کند در حال حاضر پیشرو است. ما افرادی داریم که می نویسند و می گویند که ما ظرفیت انجام سرشماری در شهرها را داریم. این اولین قدم هاست اما امیدواریم خیلی زود از گروه های داوطلب ایرانی استفاده کنیم.

کهرام بیان کرد: سازمان های مردم نهاد ما از نظر آگاهی بسیار پیشرفته هستند و به مرحله ای رسیده اند که می توانند در پروژه های مختلف از آنها استفاده کنند و اینها اکنون می توانند عصای دست ما باشند و به مرور زمان با تخصص بیشتر می توانند تاثیرگذارتر شوند. .

محمدی در ادامه این دیدار با بیان اینکه علاقه به پرندگان و محیط زیست فراگیر شده است، گفت: باید از خود و خانه خود شروع کنیم. در مرحله اول توجه خانواده ام را به خود جلب کردم، سپس به سراغ اطرافیانم رفتم. کاملاً بهترین راه این است که این علایق را گرد هم بیاوریم، یک گروه تشکیل دهیم و سپس این گروه های محلی به عنوان NGO فعالیت کنند، بتوانند طیف وسیعی از کمک ها را دریافت کنند و گاهی مسائل زیست محیطی را دنبال کنند.

۲۲۰۵۷

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین