خواص معجزه آسای دانه چیا برای سلامتی

خواص معجزه آسای دانه چیا برای سلامتی

این گیاه شبیه ریحان است اما برگهای آن سفت تر و کمتر بو می باشد. همچنین در هوای گرم بیشتر طعم خود را از دست می دهد. بنابراین از آن به عنوان سبزی استفاده نمی شود. از دانه های این گیاه برای تهیه شربت استفاده می شود و به همین دلیل به عنوان دانه شربتی شناخته می شود. شربت به دست آمده یکی از نوشیدنی های سنتی ایران است که در فصل گرما بیشتر به صورت سرد مصرف می شود و از آب، شکر و تخم مرغ شربتی تهیه می شود. می توانید گلاب، زعفران یا آبلیمو هم اضافه کنید. تخم مرغ شربتی دارای موسیلاژ است و اگر در آب ریخته شود، لعاب خاکستری رنگ اطراف آن ایجاد می شود.

بر اساس اطلاعات موجود در اینترنت، دانه چیا که به دانه شربت نیز معروف است، دانه های کوچکی هستند که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم، کلسیم، منیزیم و آهن هستند و فواید زیادی برای بدن دارند. دانه چیا که زمانی ماده اصلی تمدن های باستانی مانند آزتک ها و مایاها بود، امروزه بیشتر در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. کلمه چیا از کلمه مایا به معنای قدرت گرفته شده است. مردم تمدن‌های باستانی معتقد بودند که این دانه‌ها انرژی و استقامت پایداری را فراهم می‌کنند.

والنتینا کارتاگو، متخصص تغذیه ایتالیایی، می‌گوید: «دانه‌های چیا از نظر تغذیه تقریباً کامل هستند. افزودن چیا به وعده های غذایی خود راهی سریع و آسان برای افزایش محتوای غذایی آن است.

به گفته Carthago، دانه‌های چیا منبع فیبر، اسیدهای چرب امگا 3، آنتی‌اکسیدان‌ها، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که آن‌ها را به یک منبع تغذیه واقعی تبدیل می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که دانه‌های چیا ممکن است فوایدی برای سلامتی داشته باشند، مانند کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت و حمایت از سلامت دستگاه گوارش، به دلیل مواد مغذی موجود در آن. چیا همچنین یک منبع عالی از اسیدهای آمینه زیستی است که در بسیاری از رژیم های غذایی مدرن و رژیم های گیاهی یافت نمی شود.