رژیم غذایی فست مد – مزایا و معایب روزه داری

رژیم غذایی فست مد مزایا و معایب روزه داری

این روزها بسیاری از افراد به دنبال رژیم های لاغری سریع هستند که بتواند اضافه وزن خود را درمان کند. یکی از موارد شناخته شده فست مد یا رژیم روزه داری است که انواع مختلفی دارد. طبق برخی ادعاها با این رژیم می توانید در مدت زمان کوتاهی وزن کم کنید. در زیر به طور مفصل بررسی می کنیم که رژیم روزه داری چیست، انواع آن چیست، چه ویژگی هایی دارد و چه مضراتی دارد. برای بررسی کامل این روش تا انتها با ما همراه باشید.

رژیم فست مد چیست؟

رژیم فست مد یا روزه متناوب، یک روش رژیمی برای کاهش وزن است که در آن فرد در فواصل زمانی مشخص غذا می خورد. در این رژیم، فرد به جای شمارش کالری، زمان غذا خوردن را در نظر می گیرد. به عنوان مثال، فردی به مدت 16 ساعت چیزی جز مایعات نمی خورد و هر روز حدود 8 ساعت غذا می خورد. در برخی موارد فرد یک روز روزه می گیرد و شش روز بعد به طور معمول غذا می خورد. در این نوع تغذیه، پروتئین اضافی تولید نمی شود و بیشتر چربی سوزی اتفاق می افتد. در قسمت های بعدی با انواع رایج رژیم های روزه داری برای کاهش وزن آشنا می شویم.

کاهش وزن سریع در 7 روز با رژیم GM. موثر یا بی فایده؟

رژیم فست مد چگونه کار می کند؟

همانطور که گفتیم برنامه رژیم روزه دار روش های مختلفی دارد اما اساس همه این روش ها غذا نخوردن و انتخاب فواصل زمانی منظم برای غذا خوردن است. برای مثال در یکی از این روش ها می توانید روزی هشت ساعت غذا بخورید و بقیه روز چیزی نخورید. طبق اعتقاد طرفداران این رژیم، اگر بدن ساعت ها بدون غذا بماند، تغییر متابولیک مثبتی رخ می دهد. به عبارت دیگر، بدن شروع به سوزاندن چربی می کند و این به این دلیل است که ذخایر قند آن تمام شده است.
در این رژیم زمان بین مصرف غذا طولانی می شود و بدن به سمت چربی های ذخیره شده می رود. البته یک نکته مهم وجود دارد که اگر ورزش نکنید چربی سوزی شما کندتر می شود. بنابراین می توانید با ورزش کردن این روند را تسریع کنید.

بررسی کامل رژیم یخی آیا این رژیم علمی است؟

انواع رژیم های روزه داری

اگرچه هیچ استانداردی برای این نوع تغذیه وجود ندارد، دکتر. کریستا وارادی معتقد است که می توان آن را به سه نوع تقسیم کرد. در زیر به بررسی 3 نوع رایج رژیم غذایی روزه می پردازیم:

هر روز دیگری

یکی از رایج ترین انواع رژیم های فست مد این است که افراد روزانه 500 کالری می خورند و بدون توجه به کار در روزهای تعطیل خود غذا می خورند. بنابراین، یک روز شما نیمه روزه می گیرید و فقط 500 کالری می خورید که حدود 25 درصد کالری روزهای عادی است و در روزهای غیر روزه طبق معمول غذا می خورید.

13 راه حل عملی برای کاهش وزن بدون رژیم

نکته مهم این است که رعایت این رژیم برای هر فردی ممکن نیست و حتی ممکن است مضر باشد. برخی از افراد ممکن است دچار هیپوگلیسمی، ضعف، سردرد یا سایر عوارض جانبی شوند. بنابراین، حتما وضعیت جسمانی خود را در نظر بگیرید و در صورت داشتن مشکل خاصی با پزشک خود مشورت کنید.

رژیم ناشتا 5:2

در این نوع رژیم غذایی فست مد، شما دو روز در هفته روزه می گیرید و مراقب باشید که بیش از 500 کالری مصرف نکنید. البته دو روز انتخاب شده نباید پشت سر هم باشد و یک وعده غذایی 200 کالری و یک وعده غذایی 300 کالری سرشار از فیبر و پروتئین مصرف شود. به غیر از این دو روز، می توانید در روزهای دیگر هر آنچه که می خواهید به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

گرانولای رژیمی نوناد - 380 گرم

رژیم ویژه روزه داری

یکی از روش های رایج این است که افراد مدت زمانی را در نظر می گیرند که اجازه غذا خوردن دارند و بقیه روز را که غذا نمی خورند. محبوب ترین زمان بندی در این روش 16:8 است. شما 16 ساعت ناشتا هستید و فقط مجاز به نوشیدن مایعات هستید، بعد از 8 ساعت غذا خواهید خورد. به عنوان مثال، می توانید بین ساعت 12.00 تا 20.00 چیزی بخورید و ساعات باقی مانده را ناشتا باشید. البته برخی از افراد از برنامه های دیگری استفاده می کنند.
مزیت دیگر این روش این است که فرد تقریباً یک روز یا حتی بیشتر چیزی نمی خورد، اما این الگوها می توانند خطرناک باشند. اکثر مردم فکر می کنند که اگر قرار است روزه بگیرید، زمان زیادی را انتخاب نکنید و به سلامتی خود توجه کنید.

راهنمای کامل رژیم غذایی مدیترانه ای برای کاهش وزن و سلامت

نکات مهم در مورد انواع رژیم های روزه داری

ما با انواع رژیم های فست مد آشنا شدیم و بررسی کردیم که چند نوع رژیم روزه داری وجود دارد. در تمامی رژیم های روزه داری دو نکته بسیار مهم وجود دارد که در صورت رعایت این دو نکته، سلامتی شما به خطر نمی افتد. در ادامه به این نکات خواهیم پرداخت:

  1. زمانی که نیاز به خوردن وعده های غذایی معمولی در این رژیم دارید، بهتر است روی غذاهای سالم با ارزش غذایی بالا تمرکز کنید.
  2. در رژیم 24 ساعته، که در آن شما یک روز در میان یا در طول روز چیزی نمی خورید. آب، چای و قهوه بدون شکر بنوشید.

قهوه مخلوط رژیمی بدون شکر کلاسنو - 240 گرم

مزایا و فواید رژیم فست مد

تحقیقات نشان می دهد که این رژیم فواید زیادی دارد و در صورت انجام صحیح به کاهش وزن کمک می کند. مزیت اصلی رژیم فست مد این است که بدن شما به خوردن کالری کمتر و کمتر عادت می کند. در این قسمت به بررسی مهمترین فواید رژیم لاغری ناشتا می پردازیم:

رژیم غذایی فست فود باعث افزایش اتوفاژی می شود

در طول این نوع رژیم، اتوفاژی یا ترمیم سلولی در بدن شما رخ می دهد. در اتوفاژی، بدن سلول های قدیمی یا آسیب دیده را با سلول های سالم و جدید جایگزین می کند. چند ساعت روزه گرفتن باعث بازسازی سلول های بدن شما می شود و فرآیند ترمیم سلولی به طور طبیعی در بدن اتفاق می افتد.

رژیم غذایی سریع باعث کاهش وزن و افزایش چربی بدن می شود

روزه می تواند به شما کمک کند کالری دریافتی خود را کاهش دهید و به بدن کمک کند چربی های ذخیره شده را برای انرژی بسوزاند و منجر به کاهش وزن شود. تحقیقاتی در این زمینه انجام شده است که نشان می دهد غذا خوردن در زمان محدود باعث کاهش مصرف کالری و در نتیجه کاهش وزن می شود.

رژیم مزوبولیک راه آسان برای رسیدن به اندام ایده آل است!

احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 با رژیم غذایی سریع کاهش می یابد

رژیم ناشتا ممکن است به بهبود مقاومت و حساسیت به انسولین کمک کند، که ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. بر اساس تحقیقات انجام شده، رژیم روزه داری روشی امیدوارکننده برای کنترل این نوع دیابت است. البته به یاد داشته باشید که اگر دیابتی هستید، بدون مشورت با پزشک خود به تنهایی رژیم روزه نگیرید.

رژیم غذایی دیابت؛ ۱۱ غذا و نوشیدنی مضر برای مبتلایان به دیابت

دمنوش لاغری شاهسوند بسته 20 عددی
۱۵ %

57,400

۴۸۸۰۰ به مرد

رژیم غذایی فست فود به بهبود سلامت قلب کمک می کند

برخی مطالعات نشان داده اند که روزه گرفتن ممکن است به کاهش برخی از عوامل بیماری قلبی مانند کلسترول، فشار خون و تری گلیسیرید کمک کند. البته برای اثبات این موضوع باید تحقیقات بیشتری انجام شود، اما در کل به نظر می رسد این رژیم غذایی برای بهبود سلامت قلب و عروق مفید است.

عملکردهای مغز را تقویت می کند

روزه ممکن است به تقویت عملکرد مغز و محافظت در برابر بیماری هایی مانند آلزایمر کمک کند. بر اساس برخی مطالعات، روزه داری متناوب یا روزه داری اثرات مثبتی بر مغز دارد و ممکن است به تقویت عملکرد مغز و محافظت از آن در برابر بیماری های مختلف مغزی کمک کند.

به کاهش التهاب کمک می کند

برخی از مطالعات نشان داده اند که روزه گرفتن ممکن است به کاهش التهاب و بهبود شرایط مرتبط با التهاب مانند آرتریت کمک کند. التهاب یک پاسخ دفاعی طبیعی بدن است، اما زمانی که مزمن شود می تواند منجر به بیماری های مختلفی مانند بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و برخی از انواع سرطان شود. این رژیم غذایی ممکن است با کاهش سطح برخی مولکول ها و عوامل التهابی مانند سیتوکین ها به کاهش التهاب کمک کند.

رژیم روزه داری

عوارض رژیم روزه داری

روزه گرفتن فواید خود را دارد، اما می تواند عوارض جانبی نیز داشته باشد، به خصوص اگر آن را به درستی انجام ندهید یا اگر شرایط خاصی دارید. برخی از عوارض جانبی رایج روزه داری عبارتند از:

  1. سرگیجه و خستگی: کاهش دریافت کالری و تغییر در متابولیسم می تواند باعث احساس خستگی یا سرگیجه شود.
  2. گرسنگی بیش از حد: ممکن است در هنگام روزه داری احساس گرسنگی شدید کنید که تحمل آن برای برخی افراد دشوار است.
  3. از دست دادن تمرکز: کمبود غذا باعث از دست دادن تمرکز شما می شود.
  4. سردرد: برخی از افراد ممکن است در ابتدای روزه دچار سردرد شوند.
  5. یبوست یا اسهال: تغییر در الگوی غذایی می تواند بر سیستم گوارشی تأثیر بگذارد و باعث یبوست یا اسهال شود.

آخرین کلمه در مورد رژیم غذایی فست مد

در این مقاله در مورد رژیم فست مد، انواع، مزایا و معایب آن صحبت کردیم. در پایان یادآور می شویم که این رژیم با وجود تمام فوایدی که دارد ممکن است معایبی نیز داشته باشد پس حتما با نظر پزشک این رژیم را دنبال کنید.

این مقاله فقط برای اهداف آموزشی و اطلاعاتی است. قبل از استفاده از پیشنهادات این مقاله حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر سلب مسئولیت دیجی کالا مگ را بخوانید.

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا