ضرورت تشخیص دائمی و موقت تیروئید از طریق غربالگری برای پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی در نوزادان.

ضرورت تشخیص دائمی و موقت تیروئید از طریق غربالگری برای

ندا مستوفی زاده در گفت و گو با خبرنگار ایمنا درباره کم کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان اظهار کرد: در ایران همه نوزادان با گرفتن نمونه خون از کف پا و در صورت مشکوک بودن یا داشتن اختلال، از نظر کم کاری مادرزادی تیروئید غربالگری می شوند. آزمایش تیروئید نوزادان تکرار می شود.

وی با اشاره به اینکه در صورت تشخیص کم کاری مادرزادی تیروئید، نوزاد با قرص درمان می شود، افزود: اهمیت غربالگری و درمان مادرزادی تیروئید برای نوزادان، پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی است، زیرا در صورت عدم درمان، می تواند تا سه سالگی خود را نشان دهد. درجاتی از اختلال روانی

فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان گفت: کم کاری مادرزادی تیروئید به دو دلیل وجود اختلالات ساختاری در غده تیروئید و وجود درجاتی اختلال ژنتیکی در تولید هورمون های تیروئیدی رخ می دهد.

مستوفی زاده با بیان اینکه کم کاری مادرزادی تیروئید با دارو کنترل و درمان می شود، ادامه داد: برای نوزادانی که به کم کاری مادرزادی تیروئید مبتلا شده اند محدودیت تغذیه ای و غذایی خاصی وجود ندارد، فقط باید قرص هایی که برای کنترل و درمان تیروئید تجویز می شود دور از سایر داروها نگهداری شود. شیر خشک حاوی آهن و سویا مصرف شود.

کم کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان به دو گروه دائمی و موقت تقسیم می شود. تمام نوزادان مبتلا به کم کاری تیروئید تا 3 سالگی تحت درمان قرار می گیرند و پس از 3 سالگی داروهای آنها به طور موقت به مدت یک ماه قطع می شود و آزمایش تیروئید انجام می شود. دوباره از آنها گرفته می شود.

فوق تخصص غدد و متابولیسم کودک افزود: اگر نتیجه آزمایش تیروئید این کودکان نشان دهنده اختلال تیروئید باشد، کودک از نوع تیروئید دائمی رنج می برد و نیاز به مصرف دارو دارد، اما اگر نتیجه آزمایش طبیعی باشد، کودک است. . از انواع موقت رنج می برد. تیروئید تحت تأثیر قرار می گیرد.