برخی از بیماران بیشتر در معرض هپاتیت C قرار دارند

کارگروه مشترک ایران و سازمان بهداشت جهانی برای رفع هپاتیت

سیدموید علویان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بیماران هموفیلی، تالاسمی و نارسایی مزمن کلیه که تحت همودیالیز قرار می گیرند در خطر ابتلا به هپاتیت C قرار دارند و بر اساس آمارهای فعلی بیش از 15 درصد از بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه به این بیماری مبتلا هستند. 75 درصد از بیماران هموفیلی و 20 درصد از بیماران تالاسمی به هپاتیت C مبتلا هستند.

اعتیاد به مواد مخدر تزریقی عامل اصلی هپاتیت C است و استفاده مشترک از سرنگ بین مصرف کنندگان مواد مخدر می تواند منجر به انتقال عفونت های مختلف از جمله هپاتیت شود.برای” و “C” و باعث ایدز می شود، البته اعتیاد به کوکائین و استنشاق بینی نیز یکی از راه های انتقال بیماری است.

رئیس انجمن مطالعات کبدی ایران (هپاتیت)، استاد دانشگاه و فوق تخصص گوارش و کبد، بزرگترین خطری که معتادان متجاهر را تهدید می کند، آلودگی به انواع ویروس های هپاتیت C است که باعث بروز بیشتر این بیماری می شود، گفت: به شدت : در این موارد پاسخ به درمان با داروهای ضد ویروسی کاهش می یابد.

علویان ادامه داد: برخی از معتادان تزریقی نشان دهنده سابقه اشتراک دستگاه نیستند، اما شایان ذکر است که تنها یک دستگاه تزریقی برای ابتلای فرد به این ویروس کافی است و در بیشتر موارد وجود ویروس در بدن وجود دارد. کافی است هیچ علامتی در خون افراد وجود ندارد و حتی خود فرد نیز از ابتلای خود به این ویروس آگاه نیست.

امروزه در بین ویروس های شناسایی شده، ویروس های هپاتیت B و C از عوامل مهم بیماری مزمن کبدی هستند و نیاز به کنترل دارند، با توجه به اینکه هپاتیت C از طریق تماس با خون آلوده منتقل می شود و از آنجایی که این ویروس به راحتی توسط سیستم ایمنی بدن میزبان از بین نمی رود. عفونت ویروس هپاتیت C در بیشتر موارد باعث عفونت دائمی در بدن می شود.