شهرداری تهران سنگ فرش را خراب کرد/عکس عمارت قاجاری

شهرداری تهران سنگ فرش را خراب کردعکس عمارت قاجاری

به گزارش ایسنا انتخابتو، شهرام شهریار، یکی از فعالان میراث فرهنگی که عکس هایی از وضعیت فعلی و گذشته این بنا را منتشر کرده است، در تشریح آنچه رخ داده است، توضیح داد: چند روز پیش دیوار بیرونی عمارت قاجاری میرزا نبی خان تخریب شد. توسط عوامل شهرداری تهران چند سال پیش ساکنان سابق این عمارت در جریان آسفالت معبر این خانه تخریب شدند.

طبق تاریخچه ای که شهریار از این عمارت گردآوری کرده است: اجداد میرزا نبی خان قزوینی اهل علی آباد مازندران بوده اند. پدرش عابدین بیک به عنوان منشی در خدمت شاهزاده علینکی میرزایی، حاکم قزوین مشغول به کار بود. میرزا نبی خان ثروت اندوزی کرد و در حکومت رکن الدوله پیشرفت کرد. میرزا نبی قزوینی ملقب به دیوان امیر دولتمرد دوره قاجار، همچنین پدر صدراعظم معروف دوره ناصری، میرزا حسین خان سپهسالار و یحیی خان مشیرالدوله بود. نبی خان در خدمت علینقی میرزا رکن الدوله بزرگ شد و کارمند دولتی شد. پس از مدتی علینقی میرزا به پدرش التماس کرد که او را به عقد دختری درآورد. فتحعلی شاه نیز مهنوش لب خانم افتخارالسلطنه را به او داد که مادرش در میان دخترانش از سایر زنان درون نزدیکتر و محبوبتر بود.
نبی خان در سال 1254 هجری قمری به عنوان پاداش شایستگی در سرکوب آشوب شهر شیراز به حکومت ایران منصوب شد و به مدت یک سال بر این منطقه حکومت کرد. در سال 1258 هجری شمسی بار دیگر جانشین فرهاد میرزا معتمدالدوله شد و در سال 1261 هجری قمری حاکم اصفهان شد.

23332333

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین