حمله شکارچیان گنج به مقبره های باستانی/ «سواد میراث عمومی بسیار پایین است»

حمله شکارچیان گنج به مقبره های باستانی سواد میراث عمومی

به گزارش انتخابتو، مصطفی ده پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با حضور در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی با کاظم موسوی بجنوردی رئیس این پژوهشگاه دیدار و گفتگو کرد.

ایرنا در گزارشی نوشت: در این نشست محمد حسن سمسار، مشاور ارشد حوزه هنری و معماری؛ عنایت الله مجیدی، رئیس کتابخانه؛ محمد جعفری قنواتی، مدیر دایره المعارف فرهنگ عامیانه ایران؛ مریم همایونی افشار مدیر این مرکز و فریبا افتخار دستیار گروه هنر و معماری و ذات الله نیکزاد معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز حضور داشتند و امیدهای مشترک خود را بیان کردند. برای رسیدن به این هدف، همکاری های پژوهشی با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام خواهد شد.

ده پهلوان با بیان اینکه باستان شناسی طیف وسیعی از دانش است، گفت: 98 درصد علوم می تواند به باستان شناسی کمک کند.

وی بیان کرد: متاسفانه سواد میراثی مردم بسیار پایین است و هنوز بسیاری میراث فرهنگی را گنجی مدفون و زیرزمینی می دانند. باستان شناسی مطالعه تجربیات زیسته نیاکان و کاربرد آن در جامعه امروزی است. در این صورت ما دچار بحران آب و مشکلات دیگر نمی شویم. اما متأسفانه حفاران غیرمجاز در حال تخریب گورها هستند و از هزاران گور که از گذشته تاکنون توسط باستان شناسان مورد بررسی قرار گرفته اند، بقایای بیولوژیکی آرشیوی زیادی نداریم. در حالی که اینها ذخایر زیستی باستانی سرزمین های ما هستند، یعنی جوهره میراث کشور از بین رفته، کشورهای عربی به بازار مرزی آثار تاریخی ایران تبدیل شده اند و تا زمانی که حقوق میراث فرهنگی به آنها داده نشود، نمی توان از آنها حفاظت کرد. حمایت عمومی

ده پهلوان پیشنهاد کرد: تفاهم نامه و کارگروهی برای همکاری مشترک بین محققان دو موسسه تشکیل شود.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همچنین از کتابخانه، گنجینه پژوهشی ایرج افشار، معاونت هنر و معماری و اداره فرهنگ عامیانه بازدید کرد و رئیس مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی نسخه ای از کتاب «باستان» را اهدا کرد. مقبره های جنوب غربی ایران: طبقه مسجد سلیمان; از قرن 8 قبل از میلاد M. (Madha) تا قرن پنجم قبل از میلاد. م (ساسانیان)» نوشته رومن گیرشمن و ترجمه اساسنامه این مرکز توسط اصغر کریمی.

233217

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین