چگونه یک کیک پنجره ای خوشمزه بپزیم؟

نشاسته گندم گلستان - 200 گرم

شیرینی پنگری یا نعن پنگری یکی از دسرهای اصیل و سنتی است که بسیاری از ایرانیان طرفدار آن هستند. در این مطلب با طرز تهیه دسرهای ویترینی آشنا می شویم. این 3 روش پخت؛ به سبک شیری، بدون لبنیات و شیرینی پزی است.

3 روش پخت کیک پنجره ای

طرز تهیه کیک پنجره ای بدون شیر

مواد مورد نیاز:

  • نشاسته گندم: 1.3 فنجان
  • آرد: 1.3 پیمانه
  • گلاب: 4 قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ: 3 عدد
  • روغن سرخ کردنی: به میزان لازم
  • پودر قند: به میزان لازم
  • پودر پسته: اختیاری برای تزئین

قالب کوکی طرح پنجره کد 001

چگونه تهیه می شود:

اولین مرحله برای تهیه کیک پنجره ای بدون شیر این است که نشاسته گندم و گلاب را در ظرفی ریخته و مخلوط کنید تا به حالت خمیری برسد. سپس تخم مرغ ها را با همزن کاملاً زده و به غذا اضافه کنید.

بعد از اینکه مواد با هم مخلوط شدند، الک کرده و آرد را اضافه کرده و هم می زنیم تا مواد یکدست شوند. حالا ظرف را به مدت 30 دقیقه در دمای اتاق بگذارید تا کمی استراحت کند.

چگونه برای عید نوروز انواع دسرهای ساده و ماندگاری زیادی تهیه کنیم؟

در این مرحله باید به سراغ سرخ کردن کیک های پنجره ای بروید که برای این کار به قالب مخصوص کیک پنجره ای نیاز دارید. این قالب در قنادی فروشی ها موجود است. حالا به یک تابه عمیق رفته و روغن مخصوص سرخ کردنی را داخل آن بریزید. نکته مهم این است که اندازه ظرف و مقدار روغن باید با اندازه قالب برابر باشد و مقدار روغن روی سطح آن باشد. حالا بگذارید روغن داغ شود.

بعد از گرم شدن روغن، قالب را چند ثانیه در ظرف بگذارید تا گرم شود. در مرحله بعد وارد قالب شوید. مراقب باشید خمیر از سطح قالب بلند نشود. حالا بلافاصله قالب را داخل روغن قرار دهید و دوباره این مراحل را تکرار کنید.

صبر کنید تا کیک پنجره ای در روغن و قهوه ای طلایی بپزد. سپس آن را بیرون آورده و روی دستمال مخصوص جاذب روغن قرار دهید. همه کیک های پنجره ای را یکی یکی به همین ترتیب سرخ کنید. سپس اجازه دهید کوکی های پنجره ای در دمای اتاق خنک شوند. هنگام سرو روی دسرها پودر قند و پودر بادام زمینی بریزید.

آرد سفید گندم زرماکارون - 900 گرم

طرز تهیه کیک پنجره ای

طرز تهیه کیک پنجره ای شیری

روش بدون شیر را در قسمت قبل یاد گرفتیم، حالا با طرز تهیه کیک پنجره ای شیری آشنا می شویم.

مواد مورد نیاز:

  • نشاسته ذرت: 2.3 فنجان
  • آرد: 1 پیمانه
  • شیر: 1 لیوان
  • تخم مرغ: 4 عدد
  • گلاب: 1 قاشق غذاخوری
  • پودر قند: به میزان لازم
  • پودر پسته: برای تزیین در صورت تمایل

شکر سفید الماس - 1 کیلوگرم
6%

49000

46000 بخش

چگونه تهیه می شود:

با همزن دستی یا برقی نشاسته، آرد و شیر را با هم مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. تخم مرغ و گلاب را در ظرف دیگری مخلوط کنید و سپس این مخلوط را به مخلوط قبلی اضافه کنید. همه مواد را کاملا با هم مخلوط کنید تا یکدست شود.

یک قابلمه عمیق یا شیر در حال جوش را انتخاب کنید و تا یک چهارم آن را با روغن مخصوص سرخ کردنی پر کنید. اندازه ظرف و حجم روغن باید به گونه ای باشد که به راحتی داخل قالب جا بیفتد و روغن بتواند سطح قالب را بپوشاند. حالا آتش را روشن کنید و اجازه دهید روغن داغ شود.

در مرحله بعد از داغ بودن روغن مطمئن شوید. برای بررسی دما می توانید یک قطره خمیر را به روغن اضافه کنید. اگر در عرض 20 ثانیه حباب ایجاد شد و رنگ آن طلایی شد، روغن آماده است.

پس از داغ شدن روغن، قالب را داخل آن قرار دهید تا حدود 15 ثانیه گرم شود. سپس قالب را به آرامی در خمیر نان فرو کنید تا مخلوط روی لبه های قالب نریزد. به سرعت قالب را داخل روغن قرار دهید و پس از تشکیل جرم قالب را آزاد کنید.

کیک پنجره ای را در روغن حرکت دهید تا کاملا پخته و طلایی شود. سپس آن را از روغن جدا کرده و روی دستمال مخصوص چربی گیر قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود.

این فرآیند قالب گیری و سرخ کردن همه مواد را ادامه دهید. سپس اجازه دهید طاقچه ها تا دمای اتاق خنک شوند. هنگام سرو روی شیرینی ها مقداری پودر قند و پودر بادام زمینی بپاشید.

طرز تهیه رول خامه ای; ساده و مناسب برای مبتدیان

طرز تهیه نان پنجره ای خانگی به سبک قنادی

نان پنجره ای به سبک تافی دستوری آسان دارد که در کمترین زمان می توان آن را تهیه کرد. در زیر طرز تهیه آن را توضیح خواهیم داد.

مواد مورد نیاز:

  • نشاسته: نصف لیوان
  • آرد پخت: 1 پیمانه
  • تخم مرغ: 3 عدد
  • گلاب: ۲ قاشق غذاخوری
  • شیر: 1 فنجان
  • پودر قند: به میزان لازم
  • وانیل: نصف قاشق چایخوری
گلاب ربیع – 0.43 لیتر
10%

59500

51550 بخش

چگونه تهیه می شود:

در این مرحله نشاسته، گلاب و آرد شیرینی پزی را مخلوط کرده سپس آرد را به شیر اضافه کنید. در مرحله بعد نشاسته را اضافه کنید و مواد را خوب مخلوط کنید.

حالا تخم مرغ را در ظرف دیگری بشکنید و سپس تخم مرغ را یکی یکی به مواد اضافه کنید. خامه قنادی را مرتب هم بزنید تا خمیر یکدست و یکدست شود. اگر خمیر نان سفت شد، اضافه کردن مقداری آب یا شیر را فراموش نکنید.

در این مرحله مقدار کافی روغن را در ظرف مناسبی ریخته و اجازه دهید روغن به آرامی داغ شود. روغن باید کل سر قالب را بپوشاند و سپس قالب را داخل روغن داغ قرار دهید. حالا قالب را داخل خمیر نان قرار دهید تا خمیر 2 میلی متر بالاتر از سطح قالب قرار گیرد و سپس قالب را خیلی سریع داخل روغن قرار دهید تا با تکان مایه از قالب خارج شود.

چگونه دسرهای رژیمی ساده و خوشمزه تهیه کنیم؟

کیک پنجره ای

نکات مهم در مورد طرز تهیه کیک پنجره ای

طرز تهیه کیک پنجره ای نیاز به دقت و توجه به جزئیات دارد. اولین قدم استفاده از مواد تازه و با کیفیت است. آرد، شکر، تخم مرغ و شیر برای دستیابی به بهترین طعم و بافت نهایی باید تازه باشند. علاوه بر این، اندازه گیری دقیق اجزا بسیار مهم است. هر گونه تغییر در مقدار مواد می تواند تاثیر زیادی بر کیفیت نهایی خمیر و شیرینی بگذارد.

هنگام تهیه خمیر باید به غلظت مناسب آن توجه کرد. خمیر نباید خیلی نازک باشد که در روغن پخش شود و نه خیلی غلیظ باشد که سرخ کردن را سخت کند. بنابراین بهتر است بعد از مخلوط شدن مواد کمی زمان بگذارید تا خمیر استراحت کند و یکدست شود. همچنین لازم است قبل از سرخ کردن دسرها دمای روغن را آزمایش کنید. روغن باید به قدری داغ باشد که شیرینی ها زود قهوه ای شوند و طلایی شوند.

هنگام سرخ کردن شیرینی ها باید مراقب نحوه ریختن آنها در روغن باشید. بهتر است چند عدد از آن ها را همزمان در روغن بریزید و مرتب برگردانید تا از هر طرف به طور یکنواخت سرخ شوند. این کار از سوختن یا نرم شدن خمیر جلوگیری می کند و همچنین به حفظ شکل آن کمک می کند. بعد از سرخ شدن، شیرینی ها را روی دستمال کاغذی تمیزی قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود و تردتر شوند.

در نهایت، تزئین کیک های پنجره ای می تواند تأثیر زیادی بر جذابیت بصری و طعم آنها داشته باشد. برای تزیین می توانید از پودر قند، پودر کاکائو یا فندق خرد شده استفاده کنید. برای حفظ طراوت و طعم دسر بهتر است آن را در ظرف دربسته نگهداری کنید و در صورت امکان در روزی که درست می کنید سرو کنید تا بهترین طعم و بافت را تجربه کنید.

نکات طلایی برای پخت کیک پنجره ای

اگر بستنی‌تان به ماهیتابه‌تان روغنی می‌چسبد، ابتدا مطمئن شوید که تابه را به اندازه کافی گرم کرده‌اید و قبل از گذاشتن خمیر، روغن اضافی آن را تکان دهید. همچنین مهم است که خمیر فقط به دیواره های قالب بچسبد و سطح قالب را نپوشاند.

گاهی اوقات غلظت خامه می تواند آن را به خمیر تبدیل کند. در این صورت می توانید با اضافه کردن مقداری آب (حدود یک قاشق چایخوری) رب را رقیق کنید. همچنین می‌توانید شیرینی‌های پنجره‌ای خود را روی سینی فر پوشانده شده با کاغذ پخت قرار دهید و به مدت 5 تا 10 دقیقه در فر با دمای 180 درجه قرار دهید تا ترد شوند.

حرف آخر

در این مطلب طرز تهیه دسرهای پنجره ای را یاد گرفتیم. این نوع دسر یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین دسرهایی است که با روش تهیه ساده و مواد تازه می توان در منزل درست کرد. با رعایت نکاتی مانند گرم کردن صحیح قالب، کنترل تراکم خمیر و سرخ کردن صحیح آن در روغن داغ می توانید به نتیجه ای منحصر به فرد و دلپذیر برسید. به علاوه استفاده از فر برای ترد نهایی دسرها طعم خاص و لذیذی به آن ها می دهد. در نهایت می توانید با تزیین این کیک مطابق سلیقه خود لحظات شیرینی را برای خود و خانواده تان رقم بزنید.

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا