گزیدگی حیوانات/ فعالیت 785 واحد پیشگیری از هاری در کشور در گلستان، اردبیل و تهران ثبت شد.

گزیدگی حیوانات فعالیت 785 واحد پیشگیری از هاری در کشور

انتخابتو و به نقل از و به نظر می رسیدمحمدرضا شیرزادی گفت: مردم از نزدیک شدن به سگ های ولگرد و ولگرد خودداری کنند زیرا بیشتر گزش انسان ها ناشی از سگ است و از آزار و اذیت و نزدیک شدن به حیوانات نیز باید خودداری کرد زیرا سایر حیوانات خانگی و حیوانات وحشی نیز ممکن است مبتلا شوند. این ویروس هاری است و در صورت گزش احتمال ابتلا به هاری وجود دارد.

وی افزود: همه گزش های حیوان اعم از اهلی و وحشی باید هاری محسوب شود و بیمار باید سریعاً تحت اقدامات پیشگیری و درمان هاری قرار گیرد حتی اگر حیوان گزنده سگ بنددار باشد و سابقه واکسیناسیون کامل داشته باشد. اینکه حیوانی سابقه واکسیناسیون داشته باشد مانع از انجام «سرواکسیناسیون» نمی شود.

رئیس اداره مبارزه با بیماری های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت یادآور شد: هاری نوعی بیماری ویروسی است که از طریق حیوان گزیدگی منتقل می شود. هار به انسان منتقل می شود، این ویروس در بزاق حیوان ترشح می شود و هاراگر فرد یا حیوان دیگری را گاز بگیرد، ویروس پس از آسیبی که در سطح پوست وارد می‌شود، وارد بدن می‌شود و از آنجایی که این ویروس نوروفیلیک است، به نخاع و در نهایت به مغز می‌رسد و باعث التهاب در مغز می‌شود. آنسفالیت اگر فرد به این حالت برسد ممکن است هاری در بدن ته نشین شود و فرد به این بیماری مبتلا شود.

شیرزادی با بیان اینکه راه اصلی انتقال هاری از طریق حیوان گزیدگی است، افزود: به ویژه در گربه ها و گربه سانان، هاری از طریق پنجه نیز منتقل می شود، زیرا گربه ها مدام پنجه های خود را لیس می زنند و آب دهان به پنجه ها می رسد و پنجه ها نیز در هنگام خاراندن منتقل می شود. آنها می توانند ویروس را از طریق خراش به انسان منتقل کنند. هاری از طریق پوست سالم منتقل نمی شود، اما در صورت وجود کوچکترین خراش یا زخم روی پوست می تواند گسترش یابد.

با توجه به تقویت سیستم پایش و گزارش حیوان گزیدگی و افزایش موازی موارد هاری حیوانی در کشور در 20 سال اخیر، تعداد موارد حیوان گزیدگی 18 هزار و 305 مورد (میزان بروز 35 مورد در 100 هزار) بوده است. جمعیت) در سال 1366 به بیش از 360000 نفر در سال 1402 رسید (نرخ بروز 177 در هر 100000 نفر جمعیت).

رئیس اداره مبارزه با بیماری های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت با بیان اینکه در سال 1403، 4 مورد مرگ ناشی از هاری در کشور ثبت شده است، گفت: در سال 1402، 18 مورد مرگ ناشی از هاری گزارش شده است. با اقدامات به موقع (شستشوی مجهز و ارجاع به مراکز واکسیناسیون) نسبت موارد هاری انسان به حیوان گزیدگی (یکی از شاخص های مهم مراقبت از حیوان گزیدگی) کاهش یافته است.

شیرزادی افزود: بر اساس آخرین وضعیت حیوان گزیدگی در کشور، بیشترین موارد ابتلا در استان های گلستان، اردبیل و تهران و پس از آن استان های خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری مشاهده می شود.

در استان‌های شمالی و شمال‌غربی (مازندران، گلستان، کرمان، فارس، هرمزگان، همدان، کردستان، لرستان و کرمانشاه) و سایر استان‌ها شیوع آن را متوسط ​​تا خفیف گزارش کرده‌اند.

رئیس اداره مبارزه با بیماری های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت گفت: با توجه به بومی بودن این بیماری در کشور، تمامی حیوانات گزیدگی ناشی از پستانداران خونگرم بر روی انسان نیاز به درمان و اقدامات پیشگیرانه دارد. گرفته شود.

شیرزادی با تاکید بر لزوم مراجعه سریع به مراکز درمانی پس از گزش توسط حیوانات، گفت: در صورت گزش فرد باید سریعاً به مراکزی که خدمات جامع بهداشتی ارائه می دهند مراجعه کند تا اقدامات واکسیناسیون برای وی و پیشرفت بیماری انجام شود. قابل پیشگیری است. در حال حاضر 785 واحد مراقبتی برای پیشگیری از هاری و حیوان گزیدگی در سراسر کشور وجود دارد.