نتایج اولیه طرح مطالعاتی قلیان اکسیژن / مراکز عرضه سیگار الکترونیکی مهر

نتایج اولیه طرح مطالعاتی قلیان اکسیژن مراکز عرضه سیگار

انتخابتو و به نقل از و به نظر می رسیدحسین فرشیدی گفت: هفته گذشته اتفاق تلخی رخ داد. من افتخار می کنم که در دولتی که رئیس جمهور جان خود را در راه خدمت به مردم فدا کرد، به عنوان معاون بهداشت وزارت بهداشت خدمت می کنم. انقلاب، کشور به راه خود ادامه می دهد.

وی در خصوص فعالیت های دولت در حوزه دخانیات افزود: گزارش سازمان جهانی بهداشت درباره عملکرد جمهوری اسلامی ایران در سال 2022 منتشر شده است، این شاخص ها یا رنگ های مختلف معرفی شده و رنگ حوزه دخانیات ایران مشخص شده است. نیز اعلام شد. 2022 قرمز بود، اما در سال 2023 این شاخص قرمز خواهد بود. درآمد نارنجی، این با اقدامات دولت مانند افزایش مالیات بر تنباکو به دست آمد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه مضرات سیگار بر هیچکس پوشیده نیست، گفت: حتی متولیان صنعت دخانیات نیز از مضرات مصرف مواد دخانی آگاه هستند، تحقیقات نشان می دهد 50 هزار مرگ و میر رخ می دهد. ناشی از سیگار کشیدن در کشور است.

فرشیدی با بیان اینکه استعمال دخانیات باعث ضرر مالی می شود، ادامه داد: در هنگام خرید مواد دخانی نه تنها مصرف کنندگان مواد دخانی هزینه می کنند، بلکه هزینه مصرف دخانیات را نیز نظام سلامت کشور متحمل می شود، هزینه های درمان مصرف دخانیات بالاست، زیرا ریشه همه سرطان ها سیگار است.

هر فردی که به جمعیت سیگاری کشور اضافه شود، هزینه هایی را برای کشور متحمل می شود، افزود: در حالی که بخشی از زمین های کشاورزی کشور به کشت تنباکو اختصاص دارد، می توان از این زمین برای کشت محصولات کشاورزی و مواد غذایی استفاده کرد. امنیت عمومی تامین شد.

برخی علایق خود را با افزایش مصرف سیگار مرتبط می دانند

معاون بهداشتی وزارت بهداشت درباره دلایل افزایش مصرف دخانیات گفت: سوالات زیادی در مورد علت افزایش مصرف دخانیات مطرح می شود، تحقیقات نشان می دهد که علایق برخی افراد به افزایش مصرف دخانیات بستگی دارد. بنابراین اقداماتی را برای افزایش مصرف دخانیات انجام می دهند.

فرشیدی درباره مضرات استعمال دخانیات گفت: نه تنها افراد سیگاری، بلکه افراد نزدیک به سیگار نیز تحت تاثیر مضرات استعمال دخانیات قرار می گیرند. و قیمت محصولات نیز افزایش خواهد یافت. مصرف سیگار در کشور کم است و تحقیقات نشان می دهد قیمت یک پاکت سیگار در سوئیس حدود 13 یورو است اما قیمت گران ترین سیگاری که در کشورمان به فروش می رسد 250 هزار تومان است.

وی با انتقاد از قیمت سیگار و مالیات بر فرآورده های دخانی گفت: قیمت پایه و مالیات سیگار در کشور پایین است. چرا نمی گذارند قیمت سیگار افزایش یابد در حالی که مالیات بر محصولات دخانی باید چهار برابر قیمت مصرف کننده باشد؟ سیگار کشیدن می تواند باعث سرطان ریه شود و درمان این سرطان بسیار گران است. اگر فردی به سرطان مبتلا شود، حتی ممکن است مجبور شود خانه خود را بفروشد تا هزینه درمانش را بپردازد. سیاست وزارت بهداشت پیشگیری از بیماری هاست.

قائم مقام معاونت بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه صاحبان مشاغل دخانی پیکان تبلیغاتی خود را متوجه جوانان و بانوان می کنند، گفت: شکل و شمایل مصرف محصولات دخانی در 10 سال گذشته تغییر کرده است. تا جایی که صاحبان صنایع پیکان تبلیغاتی خود را متوجه زنان و جوانان می کنند و از هر روشی برای افزایش مصرف سیگار در میان این گروه ها استفاده می کنند.

فرشیدی با بیان اینکه تبلیغات سیگار در تلویزیون های خانگی انجام می شود، تصریح کرد: سریال هایی که از صدا و سیما پخش می شود در راستای تبلیغ محصولات دخانی گام برمی دارد و قطعا مصرف مواد دخانی در سریال ها باعث افزایش مصرف سیگار می شود. اگرچه باید برای کاهش مصرف مواد دخانی گام برداریم، اما محصولات ویترینی گامی در جهت مصرف سیگار برداشته اند.

وی با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت شعار سال 2024 خود را «حمایت از کودکان در برابر مداخلات صنعت دخانیات» معرفی کرده است، گفت: یازدهم خرداد به همراه سازمان بهداشت جهانی به عنوان روز بدون دخانیات و وزارت آن معرفی شده است. “حمایت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ حق و مسئولیت همگان” به عنوان شعار هفته ملی بدون دخانیات انتخاب شد.

افزایش قیمت؛ راه حلی برای کنترل سیگار

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه پیشگیری از مصرف دخانیات باید به هر نحو ممکن انجام شود، افزود: در حالی که میزان مرگ و میر ناشی از مصرف دخانیات در کشور سالانه 50 هزار نفر است، نرخ مرگ ناشی از مصرف دخانیات برابر است با 50 هزار نفر بیماری های مرتبط ما بر مصرف دخانیات تمرکز می کنیم، باید به اهمیت کنترل مصرف دخانیات توجه کنیم. افزایش قیمت سیگار ممکن است راهی برای کنترل مصرف مواد دخانی باشد، اگر در کشورهای دیگر تاثیر داشته باشد، زمانی که فرد بداند حدود نیمی از حقوق ماهیانه خود را برای سیگار می پردازد، سیگار را ترک می کند. .

فرشیدی با بیان اینکه دو مولفه «آموزش» و «فرهنگ سازی» در پیشگیری از استعمال دخانیات مؤثر است، گفت: استعمال دخانیات در شبکه های مجازی به هر شکلی می تواند رخ دهد اما آموزش و فرهنگ سازی و اقدامات مناسب نیز می تواند نقش داشته باشد. در پیشگیری از سیگار کشیدن فرهنگ، محصولات تنباکو باید با قیمت های بالا فروخته شوند.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت با فروش، عرضه و تولید سیگار الکترونیک مخالف است، گفت: مضرات سیگار الکترونیکی بیشتر از سیگارهای کلاسیک است، سیگار الکترونیکی که توسط مراکز عرضه محصولات دخانی عرضه می شود غیرقانونی است، وزارت بهداشت و مراکز عرضه با سیگارهای الکترونیکی مواجه می شود و اقدامات لازم برای آب بندی این مکان ها را دور می اندازد. وزارت بهداشت اخیراً برخی از مراکز فروش سیگار الکترونیکی را پلمپ کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز برای تولید سیگار الکترونیکی و فرآورده های جدید دخانی نیست. برخی از کسانی که می خواهند سیگار الکترونیکی تولید کنند می گویند وزارت بهداشت مسئول است. ما با جهش تولید که شعار سال است مخالفیم، اما به عنوان وزارت بهداشت مخالف جهش تولید نیستیم، اما با تولید محصولات مضر برای سلامت مخالفیم.

فرشیدی درباره افزایش مالیات بر محصولات دخانی گفت: کسانی که مخالف افزایش مالیات محصولات دخانی هستند معتقدند افزایش مالیات باعث قاچاق می شود اما باید گفت که قاچاق ربطی به افزایش مالیات ندارد.

نتایج اولیه طرح مطالعاتی قلیان اکسیژنی

وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طرح تحقیقاتی قلیان اکسیژنی را ارائه کرده و این طرح با هدف کنترل مصرف دخانیات در حال اجراست. نتایج گزارش اولیه خوب است و در صورت بیرون آمدن نتیجه این قلیان باعث اعتیاد نمی شود. در صورت قبولی مثبت مطالعه، قلیان دخانی جایگزین قلیان اکسیژن می شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: سال گذشته 10 حمت از مالیات محصولات دخانی برای وزارت بهداشت در نظر گرفته شده بود که هنوز این مبلغ پرداخت نشده است، پرداخت مالیات می تواند 100 هزار لیره را پوشش دهد. . بخش بزرگی از سیستم بهداشت و درمان کشور است.

فرشیدی درباره افزایش تعداد کارخانه‌های تولید سیگار گفت: کارخانه‌های تولید دخانیات گزارش دقیقی از محصولات خود ارائه نمی‌کنند، بنابراین نرخ مالیاتی که پرداخت می‌کنند کمتر از واقعیت است. این شرکت ها موفق شدند گام هایی در جهت افزایش مصرف دخانیات بردارند. با استفاده از روش های مختلف تبلیغاتی مصرف کنید.

وی با بیان اینکه قانون جامع دخانیات تصویب شده است، افزود: اگرچه قانون خوبی در حوزه مبارزه با دخانیات داریم اما این قانون با نهادها و سازمان های مختلف در حوزه مبارزه با دخانیات همکاری می کند اما این قانون به درستی اجرا نمی شود. نرخ پایین مواد دخانی در حال افزایش است مصرف نقش دارد به عنوان مثال وزارت بهداشت با همکاری نیروی انتظامی اقدام به جمع آوری قلیان از استراحتگاه های یکی از سواحل می کند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت در خصوص پایین بودن قیمت محصولات دخانی افزود: با وجود گران شدن محصولات دخانی، این افزایش قیمت با افزایش قیمت برخی از کالاها مانند گوشت برابری نمی کند. آمار و ارقام. ما در صنعت دخانیات با وضعیت بسیار سخت و سیستماتیکی مواجه هستیم. ما با وضعیت خطرناکی مواجه هستیم، نرخ مالیات و قیمت سیگار باید بازدارنده باشد، اما نرخ فعلی محصولات دخانی و مالیات اعمال شده بر این محصولات بازدارنده نیست، سیگار و دخانیات را نباید به عنوان کالای سبد کالا در نظر گرفت. در خانه.

فروش محصولات دخانی در فروشگاه های زنجیره ای ممنوع است

فرشیدی با بیان اینکه مصرف فرآورده های دخانی در سنین پایین دیده می شود، گفت: صنعت دخانیات به دنبال راهکارهایی برای کاهش سن مصرف محصولات دخانی است. محصولات دخانی به طور مستقیم و غیرمستقیم بر سلامت تأثیر می گذارد زیرا از آن سود بیشتری می برند، مثلاً 2.5 زوج نابارور در کشور وجود دارد که یکی از عوارض سیگار ناباروری است.

وی با بیان اینکه خانواده ها باید نسبت به مضرات سیگار آگاهی داشته باشند افزود: استعمال دخانیات در منزل باعث ماندگاری دود تنباکو در منزل و عوارض ناشی از مصرف مواد دخانی می شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه عده ای خواهان فروش محصولات دخانی در فروشگاه های زنجیره ای هستند، گفت: وزارت بهداشت با فروش محصولات دخانی در فروشگاه های زنجیره ای مخالفت می کند. اگر مخالفت وزارت بهداشت نبود اوضاع خیلی بدتر می شد.

فرشیدی با بیان اینکه صنعت دخانیات از روش های نوین تبلیغاتی برای افزایش مصرف دخانیات استفاده می کند، گفت: در مبارزه با مصرف دخانیات باید از روش های نوین استفاده کنیم، رسانه ها نیز در این امر نقش مهمی دارند، وزارت بهداشت نیز اقداماتی را برای کاهش مصرف دخانیات انجام داده است. او کارهای زیادی انجام داده است، اما می‌گوید: «ما باید از روش‌های جدید برای مبارزه با مصرف دخانیات استفاده کنیم. می‌توان مقدار آن را بسیار کاهش داد.

وی با بیان اینکه آموزش نقش بسیار مهمی در پیشگیری از مصرف دخانیات دارد، اظهار داشت: اقدامات مختلفی در حوزه آموزش در استان های مختلف انجام شده و دبیرخانه مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت نیز اقدامات خوبی انجام داده است. از آنجایی که ایران در بین کشورهای منطقه از نظر مصرف مواد دخانی از شرایط بهتری برخوردار است، ما به عنوان وزارت بهداشت به فکر آینده هستیم و باید شرایطی را فراهم کنیم تا شرایط مصرف محصولات دخانی در کشور مناسب شود. بدتر نمی شود.